Eerste Kodiaq

Pietdevries

Actief lid
Hallo, ik ben piet, ik heb net een mooie Kodiaq uit voorraad mogen bestellen en mag hem dinsdag ophalen. In afwachting deze forums maar eens goed doorgelezen.

hemi24

Forumguru
Welkom Piet!
Er is vast genoeg informatie te vinden hier op het forum; en anders kun je ook nieuwe vragen plaatsen natuurlijk

Pietdevries

Actief lid
Echte fotos zal even moeten wachten, details kan nu al:

ŠKODA Kodiaq FL Business Edition 1.5 110 kW / 150 pk TSI 6 versn. Handgeschakeld in de kleur Black Magic.

Opties:
Sunset ramen achter
Derde zitrij
Functie pakket
Het Canton soundsysteem
Matrix LED koplampen

Fotos van hoe hij er uit zou moeten zien:

kodiaq1.png

kodiaq2.png
kodiaq3.png

Toen ik aan het kijken was voor bestellen (voor ik de levertijden zag) dacht ik nog Virtual Cockpit te willen maar na de proefrit was ik daar eigenlijk al snel op uitgekeken, niet de meerprijs waard. Ik rij nu nog in een Citroen C4 Cactus, die heeft bijna helemaal geen tellers, dus de gewone RPM+KM/H en het info schermpje er tussenin is meer dan genoeg. Navigatie van Waze (Carplay) wil er helaas nog steeds in 2022 toch niet op weergeven. Zijn er eigenlijk auto's waar dit wel kan? Geen idee of Carplay/Android Auto dit uberhaupt ondersteunt.

Bij zelf bestellen had ik er waarschijnlijk nog het Comfort en Travel pakket bij gedaan, voornamelijk omdat het relatief weinig extra kost, niet omdat ik alle opties zo belangrijk vind. Jammer van de verwarmde voorruit maar ik lees hier dat die toch bijna niet leverbaar is op het moment.
Oh ja en de ingebouwde zonwering achter voor mijn zoontje maar ik koop nu wel (voor minder) een losse. De ingebouwde schijnt ook niet zo heel veel licht tegen te houden, hoewel misschien ICM de extra getinte ramen wel voldoende.
En ik had waarschijnlijk de Matrix lampen en het geluidssysteem dan weggelaten, vind beide niet heel belangrijk (ik gebruik zelden groot licht dus die automatische dim functie heeft voor mij ook weinig meerwaarde, en luister in de auto bijna alleen naar podcasts en niet zoveel naar muziek).

Oh ja, proefrit gedaan met een automaat, beviel op zich best prima (altijd hand gereden, alleen af en toe in een huur/leen auto automaat) maar voor die meerprijs schakel ik toch nog steeds lekker met de hand en neem wat opties erbij.

Zo, heel verhaal maar nu weet je alles wel een beetje :)

hemi24

Forumguru
Toen ik aan het kijken was voor bestellen (voor ik de levertijden zag) dacht ik nog Virtual Cockpit te willen maar na de proefrit was ik daar eigenlijk al snel op uitgekeken, niet de meerprijs waard.

Als het niet gewend bent ga je het zeer zeker ook niet missen, maar ik zou eigenlijk niet meer zonder willen!
Met het VC kun je gelijktijdig zoveel meer informatie laten weergeven...
Waarschijnlijk stond het tijdens de proefrit op één van de basic weergaves, dan snap ik dat je het voordeel niet ziet.

Pietdevries

Actief lid
Als het niet gewend bent ga je het zeer zeker ook niet missen, maar ik zou eigenlijk niet meer zonder willen!
Met het VC kun je gelijktijdig zoveel meer informatie laten weergeven...
Waarschijnlijk stond het tijdens de proefrit op één van de basic weergaves, dan snap ik dat je het voordeel niet ziet.
Nee ik vond het juist interessant dus ik heb het helemaal uitgepluisd en met alle weergaven geprobeerd. Het was een lange proefrit. Het ziet er leuk uit maar ik heb al die info ook tijdens het rijden niet echt nodig. Toeren, snelheid, schakel indicator, tank inhoud/range, verbruik dan ben ik er wel, en dit kan allemaal gewoon op de normale klokken. Wat ik tijdens de proefrit niet echt heb gemerkt door de weersomstandigheden maar wat ik me wel afvraag, wat gebeurt er als er direct zon op het VC scherm staat? Lage zon van achter/opzij ofzo. Kan je het dan nog wel een beetje zien?

hemi24

Forumguru
Ik heb eigenlijk nog nooit last van de zon gehad met het VC in mijn Kodiaq én ik heb ook nog het panorama dak, dus dat gaat prima!

Meestal heb ik links de radio/media in de klok staan, middenin de kaart van de navigatie en rechts de weergave van de ACC/Lane Assist.
Lekker informatief.

hemi24

Forumguru
Telefoonmenu / Verbruiksgegevens / Offroadmenu / Navigatiescherm met routedetails en volgende aanwijzigingen.

Henrik

Forumguru
Welkom @Pietsevries
Je hebt echt een hele mooie wagen gekocht in een schitterende configuratie. Ik rijd nu ruim 2,5 jaar in de Kodiaq Business Edition. Een automaat weliswaar, maar ik zou liever handgeschakeld rijden. Mijn wederhelft echter niet. En we kiezen (een beetje) samen in dit geval. Ik heb wel de virtual cockpit, maar zou dit niet persé weer op de volgende auto hoeven. Wel heeft het m.i. 1 groot voordeel: dat je de navigatie en -instructies recht voor je kunt projecteren. Dat is wel echt fijn. Verder vind ik juist vaak net niet de gewenste weergave, want ik vind misschien wel iets te veel informatie terug in de VC. Mag best wat soberder soms...

Enfin, jij gaat vast heel veel plezier krijgen van je auto.

Pietdevries

Actief lid
Welkom @Pietsevries
Je hebt echt een hele mooie wagen gekocht in een schitterende configuratie. Ik rijd nu ruim 2,5 jaar in de Kodiaq Business Edition. Een automaat weliswaar, maar ik zou liever handgeschakeld rijden. Mijn wederhelft echter niet. En we kiezen (een beetje) samen in dit geval.
Hehe, zo had mijn wederhelft de vorige auto kleur gekozen, dit keer was het mijn beurt :)
Verder vind ik juist vaak net niet de gewenste weergave, want ik vind misschien wel iets te veel informatie terug in de VC. Mag best wat soberder soms...
Dit is precies wat ik ervoer tijdens de proefrit! En de navigatie instructies heb ik dus weinig aan omdat ik altijd navigatie vanaf mijn telefoon gebruik. En als ik het Amundsen systeem alsnog gebruik komen er als ik het goed begrijp wel de volgende afslag pijlen etc in het MaxiDOT scherm, alleen niet de hele kaart.

Pietdevries

Actief lid
Nou vandaag opgehaald. Mooie ervaring, kreeg er een nummerbord taart bij. Voor de rest snel voor elkaar, had weinig vragen want alles al gelezen en gekeken (oa hier). Mijn collega maakte een oepsje met het filmen van de onthulling dus die is helaas niet vereeuwigd. Terug rijden was frustrerend want eerst kwartier file voor ik door kon rijden, en daarna gelijk traject controle. Maar op de paar stukjes waar het ging trok hij heerlijk door, zo'n verbetering tov de oude auto(C4 Cactus). Forum zegt dat mijn andere foto's te groot zijn dus voor nu maar eentje:

1D49193A-3F1F-4BEA-AFE7-471E17752BF1.jpeg

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Knappe Kodiaq. :thumbsup:
De voorkant is echt wel een stuk knapper geworden met de face-lift. Er terug een stuk “jonger” op geworden.
Veel plezier nog met de Kodiaq maar dat zal wss niet ontbreken.;)

Pietdevries

Actief lid
Eerste paar ritten zitten erop, allerlei snufjes uit zitten proberen natuurlijk. Viel me één ding op dat anders is dan bij sommige auto's van andere merken van collega's: Ik kan de achterklep open doen met de sleutel vanaf elke afstand (zolang binnen bereik van de sleutel) maar om de klep te sluiten met de afstandbediening moet ik vlak bij de achterkant van de auto staan (in het boekje staat 2 meter, het zal wel gewoon binnen KESSY bereik zijn). Dat neemt een beetje het nut van het sluiten met afstandbediening weg want dan kan ik net zo goed op de knop op de klep drukken. Is dit iets wat valt te coderen zodat je het wel van afstand zowel open als dicht kan doen?

Bovenaan Onderaan