Eerste kennismaking nieuwe Passat (autoweek)

JeSko

Forumguru
Hierbij de eerste kennismaking met de nieuwe Passat, die zelfs groter en ruimer is dan de Superb 3, de nieuwe Superb zou daarentegen nog groter worden dan de nieuwe Passat. Kan je voorstellen :sterretjes:


Mooi of spannend vind ik hem niet, heel erg safe gespeeld qua design waardoor ik hem minder herkenbaar vind dan de vorige Passat, die had toch meer duidelijke kenmerken dewelke het ontegenzeggelijk een Passat maakte. Interieur daarentegen vind ik wel heeeeel knap, is natuurlijk wel een R-line dus mindere modellen zullen wat saaier zijn, maar toch, dit is knap.
 
Laatst bewerkt:
Juist bij de vorige Passat en Tiguan vond ik het "vierkante" front erg stoer overkomen. In de juiste kleur met goede velgen is dat echt een knappe verschijning.

Deze ronde vormen doen mij persoonlijk weinig. Had zo een Kia logo op gekund en het was de nieuwe Optima. De doorgetrokken achterlichten is een trend die ik al helemaal niet snap, er zijn weinig auto's waarbij dat geslaagd is.

Interieur is daarentegen wel geslaagd, alleen jammer dat die sliders weer terug zijn. Skoda gaat dat met de nieuwe Kodiaq en Superb toch beter oplossen :jaja:

Waarschijnlijk zou ik zo blij zijn als een kind als je 'm in een dikke uitvoering op mijn oprit zet, maar als ik zelf zou moeten kiezen gok ik toch zeker op de nieuwe Superb.
 

Tees

Donateur
Designtechnisch kan t me niet erg bekoren. Ik vind het heel erg ID, en weinig Passat. Als ze m volledig elektrisch hadden gemaakt had ie gewoon ID.6 kunnen heten (oid). De herkenbaarheid van de Passat is idd wel een beetje weg hiermee.

Ook de binnenkant is t niet echt voor mij, zo'n groot touchscreen middenop het dashboard vind ik niets, maar misschien ben ik daar nogal conservatief in. Het blijf voor mij een beetje 'we doen het omdat het kan', ipv functie leidend te laten zijn over vorm.

De Enyaq heeft dat trouwens ook, maar voelt toch meer in balans voor mij. Niet dat t voorlopig aan de orde is, maar mocht m'n baas morgen een leasecontract onder m'n neus schuiven, zou t toch eerder die worden dan deze nieuwe Passat (los van t feit dat mijn werkgever EV vereist).
 

CharlesTucker

Forumguru
Op zich wel logisch, de meeste kopers laten zich ook meer leiden door de vorm, niet zo zeer door de functie. Verder een nette anonieme 13 in een dozijn auto, zo op het oog niks mis mee (buiten dat misplaatste opgeplakte tablet-ding dan).

Het ding kan wel op de shortlist over een paar jaar, mocht ik dan het gevraagde bedrag voor een nieuwe auto kunnen en willen ophoesten (of inderdaad, als ons management weer over de brug zou komen met een leasecontract)
 

JeSko

Forumguru
Dan lijkt de Superb weer veel knapper te worden, de Superb is imo vanaf de S2 altijd mooier geweest dan de Passat, maar nu gaat het verschil nog groter worden. Ik gok dan ook dat de S4 een dik verkoopsucces gaat worden, die bied nog meer ruimte en heeft wel een eigen karakter zo op het uitzicht gekeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik de eerste Superb combi in de showroom zag, inmiddels een jaar of 14 of zo geleden, ben ik er even in gaan zitten terwijl mijn dienst-O2c een onderhoudsbeurtje kreeg. Mooie directe vergelijking dus. Die S-c was mij meteen veel en véél te groot, op het oncmfortabele af - laat staan dat mijn vrouw erin zou willen rijden. Die kon de O2c weliswaar nog net behappen, maar werd er heel blij van toen ik die bij pensionering had ingeleverd en vervangen door de Fabia2c. De huidige LeonST is iéts groter dan de F2c, maar voelt compacter aan dan de O2c en hier kan ze prima mee overweg.
Maar groter dan dit gaan we dus niet, deze Passat zal dan ook nooit de shortlist halen.
 

leon-cupra

Forumguru
Word er niet warm/hebberig van , van zo een Passat. Geen uitgesproken wagen. Blinkt in weinig uit. Heel veel van zijn status dat de Passat vroeger had kwijt gespeeld. Wel niet mis in een R-line uitvoering.
 

leon-cupra

Forumguru
Hebben hier nu ook een Passat staan , zegt mij absoluut niets (en mijn madam is eigenlijk ook niet blij met haar Passat). Kennis heeft een R-line, zo een 240pk diesel. Daar kijk ik zelfs niet voor achterom.
Mijn broer zijn Passat is best wel knap. Hele mooie dikke velg eronder in een hele mooie zilvere kleur. Maar moest hij zeggen “wisselen?” Dan nog niet.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Vandaag voor het eerst gespot, toevallig de auto van een "kennis", nieuwprijs in België 40k voor de R line met 1.5Tsi -DSG. Vind ik nog geen te zotte prijs! Int echt wel een mooie verschijning, althans vanachter.

20240412_121456.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
Wel knap zo een nieuwe Passat, maar 40k?? Madam heeft vorige Passat, ook een 1.5 maar zonder DSG. Cataloguswaarde 42000€. Heeft wel wat opties maar nu ook niet om te zeggen full option.
 

Eltjo

Forumguru
Ach, lieve zuiderburen. Klagen over de nieuwprijs....
De nieuwprijs van mijn S2 was in NL in 2010 al iets van €41.000 terwijl de Belgische aankoopnota mij nog geen €29000 verteld. Dat verschil heet in het kort BPM.

En de aardbeienjam en cola was van de week ook al goedkoper bij de Lidl in België!
Moet nie gekker worden!
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko Hoe komt jouw “kennis” aan 40k? Net een R-line samengesteld (veel opties kan je niet aanvinken). 58.100€ incl btw. Pakweg 10% korting . 52.290€ netto. Maakt 43000 zonder btw. Als jouw kennis aan 40k incl btw kan bestellen bestel ik er ineens 5 :D

IMG_3565.jpeg
 

JeSko

Forumguru
Geen idee zeg maar wat ze mij verteld hebben, mss zonder btw kunnen kopen? Al ken ik de fiscale regels en dergelijke hieromtrent niet. Zou ook niet weten waarom je daarover zou liegen, zou dan eerder denken dat je er een schep bovenop doet :D
 

leon-cupra

Forumguru
Zelfs zonder btw geraak je niet aan 40k. Zal wss eerder liegen over het feit dat het een R-line is. Zal mss basis model zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Vraag hem ineens de factuur zodat je ze hier kan delen op het forum .... we zijn altijd zeer kritisch hier op het forum zoals je weet. Met de factuur kan je alle bedenkingen weerleggen.:pardon:
Tweede mogelijkheid is dat je het misverstaan hebt, dat het 50k is ipv 40k. Je weet van wat je doof wordt hé, slechte s*x en oud worden :D;)
 
Bovenaan Onderaan