Eerste foto's Skoda Superb Combi

LenK

Forumguru
Dit zal ook wel eenzelfde succes worden als de Superb II. Die wordt ook al veel beter verkocht dan zijn voorganger.
Superb II is geen succesnummer hoor. Wel betere verkoop dan zijn voorganger, dat was ook niet zo moeilijk, maar de verkoop van de SII is nu al over zijn hoogtepunt heen. Oftewel degene die er op zaten te wachten hebben hem besteld, maar de gewone markt heeft toch liever iets anders in die klasse.
 

Fabia

† In Memoriam
Sorry maar wat ben je een ongelofelijke z(piep)d. Zullen we eens over Mazda gaan hebben.
 

cvegreen

Forumguru
Wat een mooie auto zeg.
Ik vind hem toch wel heel mooi geslaagd . Skoda weet hoe ze hun auto's moeten maken . Alleen de RR vind ik van de zijkant gezien dan de minst mooie van allemaal.
 

Aiii

Lid
Superb II is geen succesnummer hoor. Wel betere verkoop dan zijn voorganger, dat was ook niet zo moeilijk, maar de verkoop van de SII is nu al over zijn hoogtepunt heen. Oftewel degene die er op zaten te wachten hebben hem besteld, maar de gewone markt heeft toch liever iets anders in die klasse.

Ja idd, die Superb verkopen zijn dit jaar ECHT aan het inpoepen, kijk maar eens naar dit staafdiagram met aantallen en marktaandeel!

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Skoda&modelserie=Superb

Ter vergelijk, de Octavia, waar wel een Combi van is, verkoopt ongeveer 2:1 met de Superb. En er zijn dit jaar toch zo maar 500 meer Fabia's verkocht (wederom, voor zowel de HB als de combi) dan de veel duurdere Superb.

Ten slotte, voor de goede orde, alle gegevens van Skoda door de jaren heen. En je ziet idd een terugloop van de verkopen, maar dat is in de hele autoindustrie het geval. Je ziet zelfs dat het marktaandeel van Skoda dit jaar voor het eerst boven de 2 procent gaat.
 

LenK

Forumguru
Sorry maar wat ben je een ongelofelijke z(piep)d. Zullen we eens over Mazda gaan hebben.
Een keertje je oogkleppen afdoen zou helpen. En lezen wat er buiten dit forum aan objectieve informatie te verkrijgen is :bye:

En zie hier:
Ja idd, die Superb verkopen zijn dit jaar ECHT aan het inpoepen, kijk maar eens naar dit staafdiagram met aantallen en marktaandeel!

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Skoda&modelserie=Superb
 

Aiii

Lid
Je snapt toch wel dat ik sarcastisch was en je punt onderuit haalde?

(De Superb verkoopt erg goed, en als er straks een combi is nog minstens twee keer zoveel (afgaande op de 90% positieve reacties op de verschillende auto-sites))
 

LenK

Forumguru
Je snapt toch wel dat ik sarcastisch was en je punt onderuit haalde?
Je grafiekje laat het verschil zien tussen verkoop oude en nwe Superb.
Verkoop is echt wel ingepoept zoals je het zo mooi zegt.
In augustus was het marktaandeel nog maar 0.24% en dat is veel minder dan in het begin van het jaar. Let op: ik heb het over marktaandeel, niet over aantallen want die zijn in het begin van het jaar bij alle auto's hoger.
In augustus zijn er 70 verkocht. Ter vergelijk: Avensis 431, Passat 355, Insignia 331, A4 304
 

Swiss

Actief lid
Toch heeft LenK een punt.

De die-hard fans hebben zich dus zo'n wagen aangeschaft, de "early adaptors" ook, maar nu... Nu moet de hoofdmoot van de bevolking volgen, de kuddedieren. En gaan die de S2 slikken? Koffiedik kijken. Ik weet alleen (maar daar hebben we hier al hele discussies over gehad) dat de S2 niet hetzelfde gepositioneerd is als de O2. Die is namelijk de onbetwiste leider prijs-kwaliteit in zijn klasse. In het segment van de "duurdere" S2's (dus niet de instapmodellen) is dit niet zo. Daar is hij namelijk niet stukken goedkoper dan een Avensis of een Insignia van vergelijkbare uitrusting. Bovendien geldt hier, nog veel meer dan in het O2-segment, de "prestige". Daar krijgt hij nog eens concurrentie uit de hoek van de premium-merken (Audi, BMW, Merc) die weliswaar minder auto bieden voor hetzelfde geld, maar wel hoger aangeschreven staan. Dus ik vrees dat veel kopers in dit segment de S2 zullen blijven voorbijwandelen...

Ik hoop daarom echt dat deze break weer veel mensen over de schreef trekt, want dat verdient Skoda wel. Alleen blijf ik bij mijn eerste gedachte die ik bij de eerste foto al had: VAG schiet zichzelf in de voet. Qua uiterlijk heeft hij (te) veel weg van de A6. En kan dat de bedoeling zijn? Wil VAG echt zijn eigen "premium"merk aanvallen (eerst met de Seat Exeo, nu met de S2)?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk inderdaad dat de Superb het op moet nemen tegen de wat meer premium merken en modellen. Maar de verkopen zullen ook onder de crisisdruk minder geworden zijn. Daar hebben alle autofabrikanten last van..

Wat de combi wel extra gaat brengen is een enorme berg ruimte waardoor hij ook extra praktisch is (en zoals eerder gezegd is Nederland een station land..) Dus ik hoop dat de combi de verkoopcijfers op weet te krikken.
 
Bovenaan Onderaan