eerste ervaring Yeti 1.2 TSI DSG als caravantrekker

Beste forumleden.

Afgelopen weekend voor het eerst de yeti 1.2 TSI met DSG als caravantrekker uitgeprobeerd met een 900 kg zware Kip kompakt met hefdak (2004)
Verder een tweepersoonskano op het dak.
De trip ging van Eindhoven naar Leeuwarden en terug (500 km) bij een straffe noordwesten wind (heen) regen, file en langzaam rijdend verkeer.

Ik heb stad, provinciale en snelweg gereden dus de resultaten zijn het gemiddelde hiervan.

De resultaten:
- gemiddeld gebruik 9,4/100 km = 1 op 10,6
- gemiddeld 2000 toeren p. minuut (lekker stil) bij 100 km/uur op de teller
- bij inhalen van vrachtverkeer 110 km/uur geen enkel probleem, 2200 toeren.

Ik vind dit prima cijfers bij een auto die in totaal nog maar 1400 km op de teller heeft staan.
Verder vond ik hem heel soepel en snel met het verkeer mee komen zonder dat ik de caravan voelde.
Aangenaam stil bleef het in de wagen.

Wat ik ook bijzonder vond was dat de DSG bak heel stil en bijna ongemerkt zijn werk deed. Vooral bij de aquadukten in friesland (o.a. in Grou) schakelde hij bijna ongemerkt terug van z'n 7e, 6e naar de 5e versnelling bij een constante snelheid van 100 km/uur op de teller. Ook het heuveltje af bleef hij keurig op snelheid. (ging niet bolderen)

Ook aan gespreksstof op de camping en bij de benzinepomp geen gebrek. Natuurlijk over de Yeti. Veel bewonderaars gehad.

Het zal druk worden bij de Skodadealer.:D
 

Bijlagen

  • 14-6-10-1.jpg
    14-6-10-1.jpg
    20 KB · Weergaven: 106
  • 14-6-10-3.jpg
    14-6-10-3.jpg
    21,1 KB · Weergaven: 88
  • 14-6-10-5.jpg
    14-6-10-5.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 130

OuweHippie

Senior Member
En, zoals beloofd, hier ervaring twee.

Wij zijn net terug vanuit Noord-Frankrijk en reden met onze 1050 kg wegende BIOD probleemloos de 567 kilometer heen en terug.

Het benzineverbruik lag bij ons op 9.7/100 wat 1:10,3 betekent. KM stand bij vertrek ergens in de 3.000. Ik ga er maar vanuit dat de Belgische en Franse Ardennen debet zijn aan het iets hogere verbruik.

De ervaringen van Jos en Ine kan ik beamen, de YETI 1.2 DSG als caravantrekker is een geweldenaar. De bekende hellingen waren geen probleem en de snelheid viel niet terug in tegenstelling tot de Scenic die we hiervoor hadden.

Ik vond de cruisecontrol een uitstekende ervaring met een DSG, de schakelmomenten gaan zo ongemerkt dat alleen het instrumentenpaneel verraad dat er wordt teruggeschakelt.

De YETI is en blijft stil, af en toe zag ik de toerenteller richting 3000 gaan maar dat gebeurde niet vaak. De cruisesnelheid lag in NL en B op 94 km/u en in Fr rond de 100 km/u. Wat pieken van 120 km/u bij het inhalen doen mij vermoeden dat de top nog een stuk hoger ligt. Bij de laatste 70 km heen en terug binnendoor in Frankrijk haalden we zo'n 8,1/100 maar toen lag de snelheid aanmerkelijk lager.

Solo deed "het beest" op de tochten binnendoor zo'n 6,3/100 maar met wat stukken snelweg erbij kroop dat naar 7.1/100 wat nog steeds niet slecht is.

We hebben, behalve de onze, 3 weken lang geen YETI gezien en ook het aantal SKODA's bleef beperkt tot de 3 Octavia's van de RABO Wielerploeg.
 

Wasmachineman

Forumguru
Leuk dat het allemaal zo goed bevallen is maar wie had anders verwacht na al die positieve recencies in de pers ? :rockon:

Feit is dat jullie hier beter mee rijden dan jullie voorgaande auto en dan heb je een goede beslissing genomen. Maar door het succes van de Yeti zul je niet lang meer kunnen genieten van de exclusiviteit van deze Skoda. Scenics bijvoorbeeld zijn er genoeg op de weg en in een Scenic val je dus niet meer op. Dus geniet ervan voorlopig. :grin:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik was 2 weken in Duitsland en ook daar weinig Yeti's (wel veel Skoda's). Alleen op de terugweg 2 stuks op de Autobahn. Had er meer verwacht omdat je er ook veel meer Yaris Verso's (onze huidige auto) en Roomsters ziet dan bij ons.
 

corsaar

Senior Member
Zondag reed ik 400 km door het land niet 1 Yeti gezien een eenzaam
gevoel, je zoekt herkenning, er moet snel meer Yeti,s bijkomen anders
moet ik hulp zoeken. (exclusiviteit is nog te veel aanwezig !! )
 
Even een vraagje... Wat staat er bij de Yeti 1.2 in het instructieboekje over het maximaal aanhanger gewicht? staat er ook iets over Hellings-percentage?

Vr. Gr. Jan
 
Beste forum leden;

inmiddels weer een weekendje weg geweest met de caravan plus fietsen. Dit keer zonder kano op het dak.
Gemiddeld verbruik na ongeveer een trip van 300 km 8,5/100 km. Dat betekend 1 op 11,7. Helemaal niet verkeerd vind ik. Caravan was door de fietsen zwaarder beladen. Ongeveer 950 kg. Wind was minder en ik heb met ongeveer 95 km/per uur en cruisecontrol lekker stabiel kunnen rijden.
Heel relaxt allemaal bij 2000 toeren. Verder weer op de camping aan veel PR mogen doen.
Voor Jan. Op caravantrekker.nl kun je alles vinden wat betreft de capaciteiten van de 1.2 TSI Yeti met DSG 7 met de gegevens van je eigen caravan erbij. In mijn geval scoort de combinatie alle 5 sterren, op onderdelen zelfs beter als mijn vorige renault scenic 2.0 met automaat.
 

MIK

Lid



Hoi Jos en Ine

Ik heb net twee weken mijn Yeti 1.4 natuurlijk met een trekhaak voor ook een
kip kompakt met hefdak. Ik heb over deze combinatie een vraag aan gezien
mijn caravan nog in de winterstalling staat. Vraag ik mij af hoe het zit met de
trekhaak deze zit een stuk hoger dan mijn Roomster. Heb je hier geen last van dat
de achterkant die grond raakt bij een uitrit en zo. Blijft er genoeg
ruimte over achter aangezien dat deze erg laag bij de weg licht. Ben
benieuwd naar jullie ervaring.




Vrgrt michiel


 
Beste Michiel,

Inmiddels heel wat tochtjes met de caravan gemaakt en nog nooit een probleem gehad wat betreft de weg/grond raken met de caravan.
Ten opzichte van onze vorige trekauto (Renault scenic) is de trekhaak van de Yeti wel wat hoger. Dil resulteert in een iets schuin achter de auto hangende caravan.
Dit kun je ook zien aan de foto die ik als visitekaartje hier op het forum gebruik. De achterkant van de Kip is schuin atgehoekt waardoor problemen met drempels, op- en afritten wordt voorkomen ondanks de lage wegligging. Uitkijken in extreme situaties blijft natuurlijk geboden. Maar dat geldt bij caravanrijden natuurlijk altijd.
 

OuweHippie

Senior Member
Als ik naar de bevestiging van het deel waaraan de kogel zit kijk, dan lijkt het erop dat deze een gat lager zou kunnen. Zou je dit doen dan komt de dissel uiteraard ook wat omlaag. Wil het zelf gaan proberen want een achterover hangende caravan, zelf al is het een BIOD, is geen gezicht.

Ik heb overigens ook geen problemen met een op- of afrit ondervonden en in extreme situaties zoals die weleens op een camping voorkomen zijn er altijd wel een hulpvaardige eigenaar en wat NL'ers in de buurt.
 

OuweHippie

Senior Member
Het is donker, de straat ligt achter- en zijkant van ons huis open, de YETI staat ver weg, ik ga zo eten (en lekker), de accu van de camera is leeg... meer smoezen om morgen of Dinsdag even een foto te maken kan ik nu niet verzinnen.
 

MIK

Lid
Heb even nagevraagd bij de dealer maar de trekhaak kan niet naar de onderste gaten verplaatst worden dit is een aansluiting voor de breek kabel.
Hoe zit het trouwens met het weergeven van foto's op het forum met Windows internet explorer zie ik nog steeds alleen een kruis.
 
@Mik

Ik was ook bang dat mijn Dethleff Caravan ook erg hoog achter de Yeti zou liggen. het verschil met mijn vorige Skoda is 5cm.

Maar in de praktijk valt dit mee, de kogeldruk bij de Yeti is hoger en de auto word ook beladen dus alles zakt wat in.

Dus dat hij hoger ligt is minimaal.

Jan

Yeti 1.8
 
Bovenaan Onderaan