Eerste ervaring met Skoda begint al lekker... not :-(

Happyman

Forumguru
Hallo allemaal,

vandaag mijn "nieuwe" Skoda Octavia 2 Combi 1.9 TDI Elegance Businessline opgehaald. Mijn vrouw zegt bij het ophalen al tegen mij dat ze een diesellucht ruikt. Ik schenk er niet veel aandacht aan. Totdat we thuis zijn en ik veel bij de auto in de buurt ben (snufjes uitproberen en zo..) en ik het toch ook wel ruik nu. Na weer even gereden te hebben, toch maar even de auto geparkeerd en de motorkap open gedaan, zie ik de diesel er gewoon bij het brandstof filter uitlopen :mad:

Daar gaat mijn dagje pretpark morgen, zullen de kids leuk vinden.

De auto zelf rijdt lekker en heeft leuke features. Heb alleen nog wel een "probleem" met de navigatie/radio bediening op het stuur. Maar die vraag zal ik in het juiste topic plaatsen. Foto's komen nog.

Cordoba

Forumguru
Lijkt me geen Skoda-probleem, maar slordigheid van de garage/monteur. Als je meer zulke zaken tegenkomt, lijkt het mij verstandig om een andere garage te zoeken voor onderhoud.

Blacky

Forumguru
[quote="Happyman,

vandaag mijn "nieuwe" Skoda Octavia 2 Combi 1.9 TDI Elegance Businessline opgehaald. Mijn vrouw zegt bij het ophalen al tegen mij dat ze een diesellucht ruikt. Ik schenk er niet veel aandacht aan. Totdat we thuis zijn en ik veel bij de auto in de buurt ben (snufjes uitproberen en zo..) en ik het toch ook wel ruik nu. Na weer even gereden te hebben, toch maar even de auto geparkeerd en de motorkap open gedaan, zie ik de diesel er gewoon bij het brandstof filter uitlopen :mad:

En ben je al iets wijzer?

Joske

Forumguru
Lijkt me geen Skoda-probleem, maar slordigheid van de garage/monteur. Als je meer zulke zaken tegenkomt, lijkt het mij verstandig om een andere garage te zoeken voor onderhoud.
Verklaar je nader Cordoba, aan wat denk jij dat het ligt? :)

Blacky

Forumguru
Verklaar je nader Cordoba, aan wat denk jij dat het ligt? :)

Slapende monteur? Komt mij bekend voor. Had een Passat waar men vergeten was om de olie aftap schroef goed vast te draaien en toen na een rit komende uit Duitsland thuis kwam opeens een oliespoor in de straat bemerkte en de motorkap open deed en een heleboel olie zag en de schroef weg was (los getrild). Garage gebeld en ongenoegen duidelijk gemaakt. Monteur reprimande gekregen en ik een vergoeding.

Cordoba

Forumguru
Er zijn een paar mogelijkheden Joske, de meest waarschijnlijke is een slordige monteur, die aansluiting alleen handvast heeft gezet, of scheef er op gezet, en blijkbaar ook zijn eigen werk niet heeft gecheckt. Andere optie is dat een aansluiting is gescheurd.

Mijn advies om de garage te mijden, als er meer slordigheden voorkomen is niet voor niets. Mijn broer heeft het bijvoorbeeld tot 2x toe in een half jaar gehad dat er wielbouten loskwamen na garage-werkzaamheden. Later bleek dit dezelfde monteur geweest te zijn, die vanaf dat moment een absoluut verbod had, om aan de auto van mijn broer te werken (garage was verder in orde, en er was eigenlijk geen goed alternatief adres op korte afstand)

Happyman

Forumguru
Ik ben vrijdagochtend gelijk naar de dealer gegaan. De diesel liep er uit bij de dop van het brandstoffilter. Dit hebben ze verholpen. Voor de overige punten ga ik de 19e nog een keer langs.

Cordoba

Forumguru
@Joske: dat is natuurlijk aan de eigenaar van de garage, je kan als klant niet verbieden dat een monteur aan auto's van andere klanten werkt. Ik geloof dat de monteur een stevig gesprek met de garagehouder heeft gehad, en een proefperiode (dat het niet opnieuw mocht voorkomen), maar dat de monteur uiteindelijk verdwenen is bij de betreffende garage. Ik weet niet of ie weggestuurd of weggegaan is, dat zijn ook mijn zaken niet, dat is tussen de garagehouder en de betreffende monteur.

Happyman

Forumguru
Van de week al gelijk een lekke band. De bandingspanningsensor doet het in ieder geval prima. Gelukkig kon in nog wel gewoon naar huis rijden. Bij het verwisselen van de band kwam ik er achter dat de adapter voor de slotbout helemaal verrot was. Met veel pijn en moeite is het gelukt. Heb gelijk maar alle slotbouten vervangen door normale bouten.

Kwam er ook achter dat de automatisch dimmende binnenspiegel het niet doet. Gelukkig kan ik de auto maandag naar de garage brengen, daar hebben ze genoeg te doen.

Happyman

Forumguru
Het lampje brand groen. Paar dagen geleden leek die het nog wel even te doen. Je zag het spiegelglas dan ook iets verkleuren. Maar nu gebeurd dat helemaal niet meer. Ook als ik er met een lampje op schijn gebeurd er niets.

Joske

Forumguru
(uiteraard ondertussen ook bijgeleerd van andere forumleden)

De andere kant van de spiegel (kant voorruit) zit ook een sensor die de lichtintensiteit meet en bepaalt in hoeverre de spiegel moet dimmen (dus afhankelijk of het schemert of juist pikkedonker is). Ik hoop dat je je test met de zaklamp dan ook in het donker geprobeerd hebt? ;)

Happyman

Forumguru
In het donker heb ik het nog niet getest. Van de week was het licht maar ik vond die schijnwerpers in de spiegel niet fijn. Mocht die het in het donker wel doen dan hoop ik dat de gevoeligheid is in te stellen.

Joske

Forumguru
de gevoeligheid is inderdaad in te stellen via VCDS (van de lichtsensor nota bene). Vooraan naast het lampje zit ook een sensor trouwens. (controleren op obstructies/vuil)

Happyman

Forumguru
Net even met de zaklamp op de spiegel geschenen. Deze wordt dan steeds donkerder, het werkt dus wel. In mijn vorige auto reageerde de spiegel ook nog als het al lichter werd.

Cordoba

Forumguru
OK, opgelost dus. Overigens kun je het ook overdag testen: even spiegelvoet aan de buitenzijde van de ruit afdekken, dan is het volgens de auto donker.

Bovenaan Onderaan