Eerste bewuste regenereren ervaring 2.0 TDI

PizzaPieter

Donateur
Deze week in Duitsland op vakantie. Na een fantastische rit binnendoor van Warburg naar Winterberg (wat een mooie omgeving en wat een plezier als chauffeur over weggetjes, bochtjes, bergen, dorpjes) de terugweg genomen over grotere wegen en laatste 15km over snelweg.

Zoals t kan redelijk vlot gereden en bij thuiskomst bleef de ventilator draaien en het rook naar rubber o.i.d. Dacht eerst aan koppeling, maar dat zou niet kunnen. Ook remmen niet abnormaal gebruikt. Motor kon ook niet zo warm zijn (buiten 4 graden, vanaf snelweg nog 10 minuten binnendoor gereden) dus ik was ff in de war. Ventilator bleef nog ca 10 minuten doordraaien.

Ff gegoogled en het schijnt het regenereren te zijn van het roetfilter. Venti die doordraait en verbrand rubber lucht schijnt erbij te horen....

Iemand ook een soortgelijke ervaring?

PizzaPieter

Donateur
For the record: ik maak me er geen zorgen over, want begrijp dat het een normaal proces is.

Wilde alleen even de ervaring delen.

Henrik

Forumguru
Deed mijn 1.6 diesel ook in de O3. Af en toe vraag je je af wat er gebeurd, of hij van plan is zelfstandig op te stijgen ofzo. Maar is inderdaad niet ongebruikelijk.

sliderke

Senior Member
Dit iskinderdaad volledig normaal. Hij zal ook stationair 1000 toeren draaien dan. Duurt ongeveer 10 minuten dat ritje. Beste is je cyclus uit doen.

JeSko

Forumguru
Weet iemand of een puffend ritmisch geluid ook met de regeneratie te maken heeft? Bij een 1600 tdi weliswaar. Geluid is enkel hoorbaar langs buiten.

Bovenaan Onderaan