Eerst rijden of gelijk uitlijnen nieuwe banden o3?

Eltjo

Forumguru
In principe verteld het uitlijn programma toch precies stap voor stap waar ze aan moeten draaien om het e.a. binnen specificaties te krijgen. Aan het eind van de rit staat als het goed is alles binnen spec’s.
Lijkt me toch geen hogere wiskunde... Maar misschien is mijn ervaring berust op Hunter systemen te beperkt en werken er nog veel bedrijven met oude systemen. Wel merk ik dat aansluiten op de OBD niet gebeurd, maar altijd visueel het stuur rechtdoor wordt gezet. En dat is bij mij een keer niet gelukt om dat meteen goed te krijgen, dus ben ik (veel later) terug gegaan en heeft men dat gratis verholpen.

Uitlijnen voor €45 is trouwens wel erg goedkoop!
Maar, net als je b.v. je zonnepanelen laat schoonmaken (en v.v. krassen) voor €25, haal je er nooit meer stroom uit voor die €25. Dan kan je het beter de regen laten doen...
Dus, ook als je banden iiiiieets schuin afslijten, is de vraag of je dat eruit haalt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

skodafora

Actief lid
4 nieuwe banden erop en met advies toch uitgelijnd voor €45,- . Zoals hij al gezien had stond linksvoor scheef. Tijdens drempels merkte ik op dat rechtsvoor krakende geluid maakte. Monteur heeft daarnaar gekeken en wat blijkt de stabilisatorstang is op. Kan nog 5 maanden rijden tot de volgende apk. Verder geen merkbaar verschil met de nieuwe banden.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.15.49.jpeg
    WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.15.49.jpeg
    193,5 KB · Weergaven: 34
  • WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.15.48.jpeg
    WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.15.48.jpeg
    182,4 KB · Weergaven: 33

Tees

Donateur
€45 voor uitlijnen is geen verkeerde prijs. En de stabilisatorstang rubbers willen wel eens kraken idd, helaas moet dan de hele stang vervangen worden. Of geregeld inspuiten met siliconenolie, dat helpt ook vaak wel :)
 

serum

Senior Member
Iedere auto gaat van de ideale lijn af, op een paar punten na hangt de hele ophanging in niet al te vormvast rubber. Dat zakt altijd uit, krijg je wat comfort voor terug en als tegenprestatie mag je af en toe de boel uit laten lijnen. De commerciele bandenrakkers, toevallig incl uitlijnmogelijkheid, adviseren het om de 20-25k te doen, maar dat klinkt als 'wij van wc eend'. Als je banden onevenredig slijten, de auto trekt of het stuur wat scheefstand heeft mag je wel een keer naar de uitlijngigant.
 
Bovenaan Onderaan