Eerst rijden of gelijk uitlijnen nieuwe banden o3?

skodafora

Actief lid
Ik heb 4 nieuwe banden besteld en wil deze ook nog uitlijnen. Als de banden er erop zijn gezet kunnen die dan gelijk uitgelijnd worden of moet ik er ongeveer 20km rijden en dan uitlijnen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Uitlijnapparatuur heb ik altijd op de velg zien bevestigen, niet aan de band. Dus zou meteen moeten kunnen, lijkt me?
 

EdK

Forumguru
Zou de banden wel laten uit balanceren wat meteen gedaan kan worden na montage op velg.
Uitlijnen heb ikzelf nog nooit laten doen na vervangen van de banden.
Wel nadat de wagen was verlaagd met een nieuwe schokdemperset rondom
 

Tees

Donateur
Bij nieuwe banden is balanceren sowieso standaard, maar uitlijnen niet perse nodig. Als je twijfels hebt over de uitlijning, dan is dit een goed moment om uit te lijnen, als je geen twijfels hebt en/of het is niet al te lang geleden, dan is er weinig noodzaak toe.
 

Eltjo

Forumguru
De grote vraag en bepalend is; hoe is het slijtagepatoon van de banden die er af gekomen zijn en er lang op gezeten hebben?
En stuurt de auto gewoon netjes rechtdoor met een rechtdoor-stand van het stuur?

Is dat allemaal zoals het hoort, dan kan je beter die >€60 voor uitlijnen uitgeven aan wat anders.
 

hemi24

Forumguru
Even los van het feit dat mensen die daadwerkelijk kunnen uitlijnen een zeldzaamheid is; kortom kans groot dat ze het erger maken dan dat het is..!
 

serum

Senior Member
Wat is dat nou voor bangmakerij? Ik heb 4x een auto uit laten lijnen bij verschillende garages en allen zijn er beter uitgekomen dan waarmee ik er naartoe ging. Zo te lezen staat jouw ervaring daar haaks op.
 

skodafora

Actief lid
Eigenlijk is het niet nodig. Ik merk wel dat het stuur iets trilt. Dat kan ook door de 1.0 motor komen. Aan de slijtage van de banden kan ik niet echt zien of die uitlijning nodig heeft.
 

1983jeroen

Forumguru
Heb in het verleden wel eens nieuwe banden en uitlijnen tegelijkertijd laten doen. Kan gewoon, maar uitlijnen is niet zo vaak nodig. Jouw klacht lijkt mij ook een kwestie van onbalans.

Begrijp ik hieruit dat de auto niet ingeruild gaat worden?
 
Eigenlijk is het niet nodig. Ik merk wel dat het stuur iets trilt. Dat kan ook door de 1.0 motor komen. Aan de slijtage van de banden kan ik niet echt zien of die uitlijning nodig heeft.
Ik heb precies hetzelfde met mijn 1.0 motor, ook na balanceren, ook met andere wielen, dezelfde trilling. De trillingsfrequentie in het stuur lijkt te matchen met een hele lichte trilling in het koppelingspedaal als ik mijn voet er op laat rusten tijdens het rijden.
 

serum

Senior Member
@serum : wat spook jij met die auto’s uit dat je die moet laten uitlijnen?!?
Als je 33x de aarde rond bent geweest maak je nog wel eens wat mee. Nieuwe draagarmen voor, uitlijnen, een keer door een iets te diep gat, uitlijnen. En serieus, als je vrouw een stoep raakt met grotere wielen en je stuur verdraait is de boel ook krom hoor. (wat je ook zegt, ik blijf volhouden dat zij het was) Na verloop van tijd een stuur dat onder een paar graden staat tav de nullijn, ook laten uitlijnen. Per saldo valt het allemaal wel mee.

Maar ik vraag mij nog steeds af waar jouw aversie op gebaseerd is.
 

Tees

Donateur
Ik heb allebei mijn autos ook laten uitlijnen, de ene vanwege ongelijkmatige slijtage, de huidige vanwege scheefstand in t stuur. En dat in 8 jaar tijd, dus 4x voor @serum vind ik niet uitzonderlijk veel.
 

Arjan1985

Senior Member
Ik liet het vroeger aan m’n Clio ook altijd doen. Gewoon omdat ik dacht dat het hoorde/moest om de 2 jaar of zo.
Sindsdien met m’n Skoda’s nooit meer gedaan. Zal met de Fabi ook niet meer gaan ivm roest tenzij ik alles ga vernieuwen.
 

skodafora

Actief lid
Heb in het verleden wel eens nieuwe banden en uitlijnen tegelijkertijd laten doen. Kan gewoon, maar uitlijnen is niet zo vaak nodig. Jouw klacht lijkt mij ook een kwestie van onbalans.

Begrijp ik hieruit dat de auto niet ingeruild gaat worden?

Nee, ik ga hem denk ik niet meer inruilen als ik zie wat de autobedrijven hier vragen. Over een aantal jaar ben ik wel genoodzaakt om een 7 zitter te nemen.

Ze vragen hier 45 euro voor het uitlijnen. Niet nodig als ik de reacties hierboven zie.
 

hemi24

Forumguru
Als je 33x de aarde rond bent geweest maak je nog wel eens wat mee.
Wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden, al loop ik nog een paar rondjes op je voor..! ;)

Heb ik wellicht minder pech gehad dan jou, maar zolang het rijgedrag óf de bandenslijtage daar geen aanleiding toe geeft, moeten ze er bij mijn auto afblijven.

Mijn aversie komt van fastfitters, die maar wat té graag uitlijn ”aanbieden“ zonder dat ze een flauw benul hebben waar ze aan moeten draaien!
 
Bovenaan Onderaan