Een Yeti op komst?

Hallo iedereen,

Vorige week een stukje gereden in een yeti. Viel me best mee.
De huidige trend in autoland is toch wel dat de iets grotere mens niet zo snel meer in alles past.
Nu viel de ruimte en de verstelbaarheid van de bestuurderstoel me op.

Er is wel 1 ding waar ik me vragen bij stel.

De wielkast van het voorwiel is zo gevormd dat ik merk dat het linkerbeen wat meer opgetrokken is dan het rechterbeen tijdens het rijden als je op de voetsteun staat met de linkervoet.
Vind het niet simpel uit te leggen wat ik nou juist bedoel.
Precies of het voorwiel staat iets te ver naar achteren. Gezien ik een slechte rug heb is mijn zitpositie van cruciaal belang, met 1m89 ben ik niet zooo groot maar ik wil toch eens peilen wat jullie Yeti rijders hiervan vinden.
Ondervinden jullie hier last van?

Ik heb een 1.2tsi gereden, deze motor is niet verkeerd maar voelde wat tammer aan dan de sportsvan waar ik ook al heb mee test gereden. Volgende week waarschijnlijk de 1.4tsi testen en dan een oordeel vellen over welke motor voor mij het best is.

Wat vinden jullie grote chaufeurs van de wagen trouwens, geen nare negatieve dingen die later boven komen? Kleinere chauffeurs ook welkom om hun ervaring te delen natuurlijk.
Andere zaken waar ik moet op letten?

@moderator : twijfel een beetje als ik dit topic in het juiste deel van het forum geschreven heb?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
1,96 Mtr en Yeti rijder van een 1,4TSI Ambition.
Motorisch gezien zou ik een volgende Yeti gewoon een 1,2TSI nemen en daarna laten tunen.
Reden ? 1,4TSI heeft wel wat meer PK's en NM maar hij is een stukje dorstiger dan de 1,2 wat ik zelf niet had verwacht.
En de 1,2 heeft al standaard de 105 PK's die achteraf gezien meer dan voldoende zijn.
Tunen zou voor mij hoofdzakelijk gaan om wat meer koppel maar de PK's doe ik het zeker niet om.
En tunen zou gewoon op euro95 basis gaan en zeker niet op euro98, want vind dat vocht wat we in de tank gooien al duur zat...

Wat betreft het zitten en je benen kwijt kunnen, ikzelf heb er geen last van.
Mijn stoel staat in laagste stand en op 2 of 3 standjes voor het einde van de slede.
En dan nog houden de passagiers achter genoeg beenruimte over, mits je de achterstoelen dan ook in hun achterste stand schuift.
Maar misschien moet je ipv de standaard stoel eens vragen om de sportstoel of die geleverd word in het model wat je op het ook hebt.
Zelf heb ik dat niet gedaan omdat ik dan een gevoel kreeg van opgesloten zitten in me stoel ( vind ik persoonlijk hinderlijk )

Verder na een ruime 80K al gereden te hebben niet echt problemen gehad met de wagen...
Onlangs alleen dat een deel van de tellerverlichting in het snelheids gedeelte voor een deel niet meer brande>
Dealer bood me nieuwe teller unit aan voor 1000 eurie, tsja doeiiiiiii, dus terecht gekomen bij http://www.kms-apeldoorn.nl/ die het repareerde terwijl je wacht voor 275,00 met 2 jaar garantie.

En het eerste jaar hebben ze de gordel vervangen, dit omdat hij begon te rafelen aan de kanten.
Tsja meneer maar u heeft een jas met klitteband.... ja en ?? is me nooit gezegd tijdens koop dat ik die niet mag dragen in een YETI.
Affijn is gewoon een nieuwe ingekomen en uiteraard garantieverhaal.

fabtdi

Lid
Hallo,

Hoewel ik een stuk kleiner ben (maar 1,76m) snap ik je probleem met de linker voet. Aangezien ik last heb van reuma is dit zelfde probleem voor mij mede aanleiding geweest om de automaat te kiezen. Dan heb je dus naast/onder het rempedaal ruim voldoende ruimte voor je voet en zit je een stuk fijner en zonder zere benen of rug (in mijn geval dan).

Ten aanzien van de 1,2 of 1,4 ben ik het niet eens met EdK. Ik heb 5 jaar in diverse 1.2 yeti's gereden zowel met handbak als met automaat. Dit waren overigens wel de 105 pk versies met distributie ketting. Dit zijn de oude motoren die in 2015 vervangen zijn door motoren met een distributieriem die duidelijk zuiniger zijn en niet meer de problemen met de distributieketting.

De nieuwe 1.2 heeft 110 pk en een riem voor de distributie. Ik ben voor mijn huidige Yeti juist om wat meer vermogen te hebben overgestapt naar de 1.4. Voordeel van de 1.4 is duidelijk meer koppel bij lage toeren en een nog relaxter manier van rijden. Ook op de snelweg heeft de 1.4 duidelijk meer vermogen en snelheid dan de 1.2. Dit is met name bij snelheden boven de 120 ( vooral in Duitsland en bij heuvelachtig of bergachtig terrein) goed merkbaar. Daarbij is de nieuwe 1.4 met een distributieriem zuiniger dan de oude 1.2 met distributieketting. Met name op de snelweg scheelt het echt liters per 100 km. Ik kon gemeten over 25.000 km met de 1.2 DSG een verbruik halen van krap 1 op 14,5 en met de nieuwe 1.4 DSG gemiddeld over 9.000 kilometer krap 1 op 15,5. Trend is dat de auto nog steeds zuiniger wordt. Opgemerkt moet worden dat ik over het algemeen redelijk rustig rijd (behalve op de Duitse snelweg ;) ), lange ritten maak en weinig stadsverkeer rij.

Overigens is de DSG iets minder zuinig dan de handbak, schijnt minder betrouwbaar te zijn maar verder een genot om mee te rijden.

Andere zaken om op te letten zin afhankelijk van de vraag of je nieuw of gebruikt gaat kopen.

De nieuwe is voor zover ik weet goed uit ontwikkeld en heeft weinig of geen problemen (zie eventueel ook het Duitse Yeti forum www.Yetiforum.de).

Paar puntjes voor gebruikte Yeti's (zijn er vast nog wel meer maar deze schieten me zo te binnen)
- Voor gebruikte Yeti's geldt voor de 1.8 motoren tot en met ik dacht het bouwjaar 2010 het probleem van het olie verbruik en de distributieketting.

- Voor de 1.2 en de 1.4 tot 2012 eveneens mogelijke problemen met de distributieketting (er zijn er heel veel onder garantie vervangen, puntje om na te vragen!!!!)

- Bij yeti's tot en met 2012 kijken naar roest aan de deuren (onderkant) onder andere vanwege een te harde rubber dichting tussen voor en achter deur.

Verder succes met het rondkijken

Bedankt voor jullie reacties! Ik moet echt wel een juiste keuze maken nu, heb een jaar terug al een wagen gekocht die niet bevalt qua zitpositie en dat zijn prijzige vergissingen.

Zijn er eigenlijk stoelen met elektrische verstelling op sommige modellen?

EdK

Forumguru
Als ik zo op de site nieuw kijk dan krijg ik indruk dat het niet leverbaar is.
Maar een bezoek aan de dealer geeft een beter antwoord denk ik zo.
Misschien dat er na levering wat mogelijk is, of anders kijken bij stoelen verkopers zoals een scheel stoelen

fabtdi

Lid
Volgens mij was een elektrisch bediende stoel met geheugens in het verleden een extra op de elegance uitvoering. Of het nu nog leverbaar is af fabriek betwijfel ik.

Yeti2015

Forumguru
Volgens mij was een elektrisch bediende stoel met geheugens in het verleden een extra op de elegance uitvoering. Of het nu nog leverbaar is af fabriek betwijfel ik.
Dit was inderdaad leverbaar, ik heb het op mijn Yeti.
Stand dacht ik als een comfort optie op de lijst.
Maar de optie lijst is behoorlijk uitgedund tegenwoordig bij Pon.

Tallguy

Forumguru
Je vraagt ervaringen van grotere chauffeurs. Ik neem aan dat je lengte bedoelt en niet omvang :D Met mijn 2mtr heb ik destijds de Yeti gekozen omdat je rechterop zit en daardoor kon ik ook prima zitten.

Leon54

Actief lid
Met mijn 1.88 m, nooit problemen met de beenruimte. Ik moet opmerken dat ik mijn linkervoet nooit op het daarvoor bedoelde steuntje heb, maar ergens naast het koppelingspedaal. Dit heb ik altijd al gedaan met alle auto's.
Ik heb destijds ook voor de 1.4 gekozen voor net dat beetje meer......

Laatst bewerkt:
Ok veel reacties waar ik iets aan heb, ik ga nu eerst de taxatie van mijn wagen afwachten.
Als dat realistisch is ga ik uitgebreid test rijden met beide motoren.
Denk ook meer aan de 1.4, ik ga graag wandelen in Duitsland en de Ardennen. Dan is dat extra duwtje altijd welkom, kan je helaas hier niet testen in ons prachtige vlakke landje.
Bedankt alvast!

Bovenaan Onderaan