Een muisgrijze Fabia 3C als opvolger van een zeer herkenbare F1C.

leon-cupra

Forumguru
Mooie F3 :thumbsup:

Is een climatronic een zeldzaamheid in een fabia? In onze vervangwagen ook een gewone airco. Een clilatronic vind ik persoonlijk een stuk comfortabeler.

Rosinfield

† In Memoriam
Mooie F3 :thumbsup:

Is een climatronic een zeldzaamheid in een fabia? In onze vervangwagen ook een gewone airco. Een clilatronic vind ik persoonlijk een stuk comfortabeler.
Nee hoor, ligt aan de versie. Bij mij nu wel een climatronic, bij de vorige (F2) een handmatige airco. Moet zeggen dat het me eigenlijk niets uitmaakt.

leon-cupra

Forumguru
Nee hoor, ligt aan de versie. Bij mij nu wel een climatronic, bij de vorige (F2) een handmatige airco. Moet zeggen dat het me eigenlijk niets uitmaakt.
climatronic is toch veel handiger. Temperatuur instellen en continue dezelfde temp. Op korte afstanden maakt het idd minder uit, maar langere afstanden merk je toch het verschil. Continue dezelfde temperatuur zorgt voor aangenamer rijden. Handmatig is het van "oei te koud, beetje warmer, oei te warm, terug beetje kouder, ..." is mijn ervaring ermee hé ;)

Cordoba

Forumguru
Zeker geen lelijke kleur maar idd niet zo opvallend.

In hoeverre telde de kleur mee in je keuze voor deze occasie Gert? Ikzelf ben in een zwarte auto geëindigd waar ik niet onverdeeld tevreden over ben. Helaas telden andere belangrijker zaken waardoor ik voorkeur over kleur moest laten varen in mijn geval.

Ik wilde geen al te lichte kleur (geen wit, zilverkleurig, en cappucinobeige vind ik ook een te laffe kleur). Bij alle kandidaten die ik heb bekeken was 1 raceblue exemplaar, maar ik kon het niet eens worden met de verkoper, alle andere exemplaren waren quartz grey. Ik vind de zilverkleurige dakrails mooier, maar het ene exemplaar had net een paar uur voor ik ging proefrijden een lelijke kras opgelopen op het rechter achterportier en achterscherm, het andere exemplaar was de 'poetser' met een rotary bezig geweest op de dakrails, waardoor er op de voorzijde van de rails aan één kant een heel lelijke vlek was ontstaan - mogelijk met de rotary net wel/net niet door de zilverlaag heen gepoetst. :banghead: Ik voorzag dat ik bij die auto's, me jarenlang ging ergeren aan de lelijke plekken, en bij het eerste exemplaar had ik ook angst voor roest na een jaar of vijf. Als je dan bij Skoda aanklopt, heet het (terecht) geen roest van binnenuit, maar door externe factor (schade).

Ideaal zou zijn geweest als ik de opties van de verschillende exemplaren in één auto had kunnen verzamelen, maar deze auto zijn (nog) lastig te vinden en verkopen snel. Als ik de verschillende auto's op één hoop had kunnen vegen, was dit 'm geworden:
- lakkleur race blue
- dakrails zilverkleurig
- mediacenter compleet met navigatie en 6 speakers in de auto
- bagagenetten set voor in de koffer
- reservewiel
- 16" lichtmetaal
- front assist
- pdc
- trekhaak
- bergruimte onder de voorstoelen
- stoelen met ruitvorm stiksel

Iedere auto die ik heb bekeken miste minstens 3 punten op bovenstaand lijstje, dus dat geeft wel aan dat er geen ideale auto tussen zat. Verder wil ik perse een origineel Nederlandse auto: de kans dat je een netjes opgeknapt wrak koopt is dan minimaal, en ook de kans dat er met de km-stand is gerommeld is veel kleiner. Kortom het was een zoektocht met veel wensen, waarbij ik bij voorbaat wist dat ik op bepaalde punten concessies zou moeten doen.

Canon-Eye

Forumguru
Continue dezelfde temperatuur zorgt voor aangenamer rijden.
"Probleem" is dat je na het rijden toch ooit ook een keer moet uitstappen...

Om het "natte dweil in je gezicht" syndroom te vermijden stel ik op warme dagen de temperatuur bij voorkeur niet meer dan een graad of 3, 4 onder de buitentemperatuur in. Dan is die overgang niet zo immens groot. Het comfort van de airco zit immers niet zozeer in de lagere temperatuur als wel in de verlaagde vochtigheidsgraad.

Rallye

Forumguru
Leuke auto. Je kunt er best nog iest aan wijzigen! Heb je een Bolero of Amundsen? Smartlink geactiveerd?

leon-cupra

Forumguru
"Probleem" is dat je na het rijden toch ooit ook een keer moet uitstappen...

Om het "natte dweil in je gezicht" syndroom te vermijden stel ik op warme dagen de temperatuur bij voorkeur niet meer dan een graad of 3, 4 onder de buitentemperatuur in. Dan is die overgang niet zo immens groot. Het comfort van de airco zit immers niet zozeer in de lagere temperatuur als wel in de verlaagde vochtigheidsgraad.
het is ook niet we in Spanje wonen hé ;)
De keren dat het langer dan 1 week per jaar +25 graden is, zijn op je 1 hand te tellen ;)

Cordoba

Forumguru
Het is inderdaad 1.2 tsi met 90 pk.
@Hakar die 'lepel' is inderdaad voor de stuurverstelling net als bij de F1. Wat de kleur betreft: inderdaad een kleur waar eer aan te behalen valt met detailen, maar ook een kleur die je erg veel ziet binnen het VAG-concern. Hier op de parkeerplaats staan al een Caddy, Golf Variant en een Polo in nagenoeg dezelfde kleur, vandaar dat ik die van mij toch wat herkenbaarder wil maken.

Van de huidige auto zijn zelfs beelden van streetview waar het kenteken niet leesbaar is (te grote afstand), maar op basis van alle glimmend chroom op de neus is de auto wel herkenbaar (ik had ook de camera auto gespot, dus wist waar ik moest kijken/zoeken). Voor wie het wil bekijken op de Joubertstraat in Gouda, kijkend vanaf de kruising met de Bothastraat in de richting van de Sportlaan. (ik rij bij de Sportlaan) en even zijn ook de Audi velgen in beeld als ik bijna bij de kruising met de Bothastraat ben. Op het eerste beeld is het glimmende (versleten) logo op de neus herkenbaar.

@Rallye Voorlopig zit er een Swing in, ik weet dat er voor 249 euro een externe DAB-unit aan gekoppeld kan worden via de USB, maar mogelijk dat ik de hele unit ga vervangen. Onder het motto dat daar nog genoeg aan te veranderen is, heb ik daar niet zo op gelet. Als ik dan zie dat de auto die het nu geworden is, zo'n 1000-2000 euro goedkoper is, als de iets oudere maar iets rijker uitgeruste concurrenten, dan heb ik toch wel wat ruimte om te modificeren.

Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Een climatronic vind ik persoonlijk een stuk comfortabeler.
Buiten dat het veel comfortabeler is is het ook vele malen zuiniger als een handmatige airco, aangezien je airco rustiger toeren gaat draaien wanneer temperatuur bereikt is en bij een handmatige airco staat die aan of uit.
Neemt niet weg dat het hebben van een airco al lekker luxe is en ik zeker geen model zonder zou kopen. Ook voor evt doorverkoop wel redelijk vereist.

Snap dat @Cordoba met zijn eisenpakket en het aanbod tot deze wagen is gekomen. Hele complete kar en al eerder gezegd de kleur is erg chique :thumbsup:

turboturbo

Forumguru
Off-topic, maar even de mi misverstanden omtrent de aannames van een handmatige airco wegnemen.
Het is niet zo dat deze 'handmatige' airco zuiniger is (want aan/uit) en of dat het te koud of te warm wordt.

Deze handmatige airco wordt ook wel handmatige clima genoemd en is net zo goed automatisch geregeld met temperatuur sensoren etc. 19°C ingesteld op de draaiknop en de handmatige clima zal ervoor zorgen dat die 19°C wordt nagestreefd. Het wordt niet ineens warmer of kouder. Hooguit is de mate van luchtstroom niet toereikend om de temp optimaal te behalen (bijv de aanjager staat te zacht) omdat die handmatig ingesteld wordt.

Net als met een volledig automatische clima wordt de compressor zoveel belast als maar nodig is (en de compressor draait sowieso altijd mee, alleen de slagvolume of de belasting verandert naar gelang de airco aan of uit staat en als die aan staat, hoeveel koel capaciteit benodigd is)

Het enige verschil is vzv ik kan beoordelen de automatische luchtstroom, dus naar welke ventilatie kanalen wordt de lucht geblazen, en hoe hard dat gaat. Mits de AUTO functie geactiveerd blijft, anders gebeurd zelfs dat maar deels automatisch....

Ikzelf bedien mijn automatische climatronic altijd handmatig - ik verander regelmatig de ingestelde temperatuur en zet de airco functie zelf aan en weer uit. En ik doe eens in de zoveel weken een zelftest zodat de clima even de kans krijgt oa de kleppen in de maximale posities te zetten.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan