Een 'knarsend' geluid tijdens het remmen

Beste mede-Yetirijders, ik heb mijn Yeti uit 2011 nu ongeveer 2 maanden, maar aan een ding kan ik niet goed wennen. Als ik rustig remmend tot stilstand wil komen (bijvoorbeeld als ik een rotonde of stoplicht nader), hoor ik vanaf een snelheid van ongeveer 30km/u een 'knarsend' geluid vanaf de voorremmen, komen. Het klinkt alsof er ijzer op ijzer geduwd wordt, een 'schrapend' geluid. Als ik abrupt rem of sneller rijd dan 30km/u en dan even rem, hoor ik dit geluid niet. de Yeti heeft nu bijna 35K gelopen, ik heb geen idee of er al iets aan de remschijven of -blokken is vervangen, het onderhoudsboekje toont dit niet.

De vraag is, hoort dit geluid bij de Yeti of niet? Ik heb een dergelijk geluid bij het remmen nog nooit in de andere auto's gehoord die ik ik mijn leven gereden heb (en daar zaten aardige wrakken tussen in mijn studietijd :D ).

VWim

Forumguru
Ik denk dat versleten blokken bij 35k (ik heb ze vroeger wel eens in 15k op gehad :D :banghead:) tamelijk vroeg is. Wil je weten of je blokken versleten zijn zit er maar 1 ding op, gewoon even controleren. Het buitenste remblok kun je zo zien (mits lichtmetalen velgen) Voor controle van het binnenste remblok zul je naar verwachting de auto even op de brug moeten zetten of de velg moeten demonteren.

vRS

Actief lid
Er kan ook rommel tussen zitten, soms helpt het even achteruit te rijden met een flink gangetje en dan even stevig te remmen.

EdK

Forumguru
Wel als mede Yeti rijder komt dit geluid me zoals jij het verteld me niet bekend voor.
Een schrapend geluid hoor ik wel als hij in een vochtige periode een tijdje stil heeft gestaan en de schijven dus roestig zijn en de eerste 4 a 5 keer in de woonwijk als ik dan moet remmen heb ik wel een schrapend geluid ( 30Km wijk )

Maar daarna is de roest en het schraapgeluid wel verdwenen.
Dus kan je alleen maar adviseren als je een beetje handig bent om één of beide voorwielen te demonteren en eens te kijken of je blokken inderdaad niet versleten zijn en indien dit niet het geval is om eens te kijken of er geen vuil ( steentjes ) in de groef van je remblok toevallig zit.

Iets anders dan één van deze twee dingen als oorzaak kan ik me niet voorstellen.
En raad je aan om het toch redelijk snel te controleren want mocht er een steentje zitten in remblok dan kan deze wel groeven in je schijf trekken en dit is iets dat je eigenlijk niet wilt

Dank allen voor het meedenken. Zelf sleutelen lukt helaas niet, dus ik zal de dealer maar vragen om de boel even te controleren. Ik moet daar toch heen voor een 4-spaaks stuur.

Joske

Forumguru
ik heb bij mijn remschijven er ook eens een klein steentje van tussen moeten halen, maar dat was geen knarsend geluid niet meer maar een oorverdovend geschraap bij het remmen.. :D

EdK

Forumguru
Ja en dan kom je voor controle bij ze en al zijn de blokken net vervangen, kwikfit adviseert je dan ze te vervangen omdat ze binnenkort op zijn...........

Bovenaan Onderaan