Een beslagen koplamp.

Fleu

Lid
Sinds de zeer winterse periode begin januari '26 heb ik één vrijwel geheel matbeslagen koplamp in mijn Citigo uit 2018. Dat euvel verdween niet nadat er weer droge, zelfs zonnige dagen kwamen. Op bepaalde delen van betreffende lampunit zijn zelfs dikke waterdruppels te zien. Mijn vanzelfsprekende vraag is wat ik hieraan kan doen. Ik ben niet zo technisch, dus een hele lampunit vervangen lijkt me nogal een klus (Ik zie ook nergens schroefjes of zo). De makkelijkste, tevens duurste oplossing is natuurlijk om naar de dealer te rijden en een nieuwe unit te laten plaatsen. Maar misschien heeft u een andere, voordeliger tip? Of is het misschien toch niet zo heel moeilijk om e.e.a. zelf te proberen. Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet,
Fleu

Bijlagen

• Koplamp - kopie.jpg
    Koplamp - kopie.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 15

Berrychello

Forumguru
Hij heeft nog halogeen, dus ik zou eens bij een lange rit de afdekkap eraf doen of een stukje los. Dan kan het vocht er een beetje uit.
Is nog wel steeds de vraag hoe het er in komt.

Goed kleurtje trouwens, kiwi green. Hebben wij ook :)

Fleu

Lid
Dank Hemi, Berry en Pizza voor jullie reacties. Ik trof aan de achterkant van de 'natte' lichtunit 2 zwarte doppen aan, ik neem aan dat dat de zgn. afdekkappen zijn. Die heb ik eraf gehaald, maar daar zie ik verder niets bijzonders aan. Beide zijn onbeschadigd, schoon en ook droog. Misschien moet ik ze idd een tijdje verwijderen, zoals Berrychello voorstelde, zodat het vocht mogelijk verdwijnt. Achter die 2 zwarte kapjes bevinden zich zo te zien de lampjes, want ik zie iets met stekkertjes, maar je komt er moeilijk bij. Of ik halogeenlampen heb? Geen idee. Hij is van juni 2018. (Heb ook dagrijverlichting.)
Heb via youtube wel een paar amateurfilmpjes voorbij zien komen, maar die zijn onduidelijk of het gaat om het oudere model (tot 2017?). Over 'het van de achterkant openmaken van de lampen' van de VW-Up vind ik veel meer bruikbaars, maar dat ziet er toch anders uit. Ik vermoed dat de lichtbehuizing van de Up en de Citigo toch anders zijn. Bij de Up zijn die afdekkappen anders vormgegeven en van heel beweegbaar rubber (Je kunt ze a.h.w. binnenstebuiten klappen), bij mijn Citigo zijn het 'gewone' platte doppen. Hoe dan ook: ik heb geen idee waar dat vocht vandaan komt. Of gewoon wachten op de lente/zomer :giggle:.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Condens is het !
En ja rijden met de doppen er af , Maarrrrrrrr als regent zu ik ze wel er weer goed op zetten...
Kunt ook met een haardroger aan de slag gaan door die er voor de opening te houden.
Maar dan moet je niet in een flat wonen op 4 hoog.....
Maar het is een VAG probleem hoor, als je hier op forum wat rond zoekt dan kom je het vaker tegen.
Heb het met me zakelijke Caddy ook gehad met de rechterzijde en ook gewoon met halogeen lampen
Alleen werd het bij mij bij APK afgekeurd en kwam er een nieuwe in..... kosten werkgever..

Bovenaan Onderaan