E5 / E10...

Fortissimo

Senior Member
Jarenlang heb ik E5 getankt.
Onze Honda uit 2008 had en meer trekkracht en reed bijna 300 km meer op een volle tank.
Toen we onze Kodiaq kochten heb ik eerst een paar maanden E10 getankt en daarna een paar maanden E5.
Ik tank E5 bij de OK, die zegt dat er geen toevoegingen inzitten (eigenlijk E0 dus ;))

Het verbruik met E10 is 11,6 km per liter.
Het verbruik met E5 is 11,1 km per liter. Hier zit wel een vakantie met caravan tussen.
Dus ik zeg dat het verbruik nagenoeg identiek is.

Kijk ik naar de prijs per kilometer, dan kost E10 mij 0,16 en kost E5 mij 0,19.
Het verschil is 3 cent per kilometer, waarbij ik gemiddeld 500 km rij voordat ik weer ga tanken.
Dat is een verschil van 15 euro per keer tanken.
Ik tank ongeveer 1x in de 3 weken, dus voor het gemak tank ik 20x per jaar (vakantie enz.)
Dat is een verschil van 300 euro per jaar aan benzinekosten.

Voor het verbruik hoef ik dus geen E5 te tanken. Voor de bescherming van de motor wel.
Ik heb eigenlijk nooit het verschil in trekkracht met de caravan getest.

Wat zijn jullie redenen om te kiezen voor E5 of E10?

EdK

Forumguru
E5 gaat bij mij alleen in de tank van de motorfiets aan einde seizoen omdat deze dan vaak wat langere tijd stilstaat.
Voor de rest gaat er in motorfiets en de auto alleen maar E10 / E95 in !
Want heb nog nooit dat voordeel van de E5 gemerkt in vermogen etc op alleen bovenstaande na dan.

Tees

Donateur
Dit is al veelvuldig voorbij gekomen. Bijvoorbeeld:
En ook in dit topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/minder-duur-tanken.44315/

En 300 km meer rijden op een tank E5 vs E10: I call bullshit! Dit is theoretisch onmogelijk, tenzij je een tank van 1000 liter hebt. Zie mijn posts in een van bovenstaande topics waarom dat simpelweg niet kan.

Canon-Eye

Forumguru
Ik tank E5 omdat ik tegenwoordig vrij weinig kilometers maak en de benzine dus vrij lang in de tank blijft zitten. Verschillen in verbruik of prestaties spelen voor mij geen rol - ik wil gewoon geen (of minimaal) ethanol in de tank.
Tanken gebeurt vaak 1x in de 5 of 6 weken, en dan meestal nog niet eens omdat de tank bijna leeg is maar meer omdat ik dan toevallig langs een van mijn favoriete goedkope tankstations kom en dus van die gelegenheid gebruik maak (leve de DirectLease app). Al die 'voorkeurspompen' bevinden zich op 15 tot 30 km van mijn huis, dus een goede reden om daar bij de ritplanning al even rekening mee te houden.

MarcoO2

Forumguru
En 300 km meer rijden op een tank E5 vs E10: I call bullshit! Dit is theoretisch onmogelijk, tenzij je een tank van 1000 liter hebt. Zie mijn posts in een van bovenstaande topics waarom dat simpelweg niet kan.
Ik schoot ook direct in de lach: dit is een volslagen onmogelijk statement.

Ik merkte vroeger met mijn gechipte 1.8TSI ook wel degelijk verschil tussen Europa en BP Ultimate, maar zeker niet in deze orde van grootte.

Fortissimo

Senior Member
Dat van die 300 km is wel wat mijn boordcomputer elke keer zei.
Met E10 had ik tussen de 600-700 km gereden en met E5 tussen de 900-1000 km, mijn record was trouwens bijna 1100 km op 1 tank.
Dit heb ik meerdere keren getest en berekend. Gaan we van de uitersten uit, dan zit er nog een verschil van 200 km in.
Tenzij er iets heel erg stuk was in de boordcomputer, maar dan zou hij dat toch bij beide brandstoffen moeten zeggen?
En in die periode reed ik mijn tank vaak bijna leeg, 1 streepje over ofzo was geen uitzondering.

Qua trekkracht merkte ik het verschil tussen E5 en E10 heel erg met de caravan.
De auto had met E10 veel meer moeite om de brug bij Zwolle te nemen, hoger in de toeren met dezelfde versnelling.
Ik reed die route al jaren en merkte echt een groot verschil. Ook had de auto meer moeite om op snelheid te komen met E10 in de tank.

Met de Kodiaq is mijn record trouwens zo'n 780 km op 1 tank, ik wil nog een keer proberen om de 800 te halen.

hemi24

Donateur
Waarom E5 ipv E10?
- Omdat ik zo min mogelijk van die bio-ethanol rommel in m’n wagen wil…!

Meer of minder verbruik?
- Nihil tot verwaarloosbaar… (het zit echt tussen je oren @Fortissimo !!!)

Aangezien ik dicht bij de Duitse grens woon, is het ook nog eens ca. 20 cent voordeliger om 95-E5 te tanken tegenover de 95-E10 hier in NL.

Arjan1985

Forumguru
mijn boordcomputer zegt soms dat ik nog 200 km kan rijden. Maar als ik dan opeens “normaal” rijd dan zegt de computer 300 km. Dus die computer zegt maar wat.
Je kunt het alleen meten door op je ODO meter kijken vóór en ná het tanken en onthouden hoeveel liter je tankt en dan de berekening maken en dan een keer of 5

Overigens tank ik 95. En een keer per jaar 98 in Dld. 2024 tijdje volgehouden 98 te tanken maar werd me te duur.

Fortissimo

Senior Member
mijn boordcomputer zegt soms dat ik nog 200 km kan rijden. Maar als ik dan opeens “normaal” rijd dan zegt de computer 300 km. Dus die computer zegt maar wat.
Je kunt het alleen meten door op je ODO meter kijken vóór en ná het tanken en onthouden hoeveel liter je tankt en dan de berekening maken en dan een keer of 5
Ik zou verwachten dat de boordcomputer qua totaal (dus niet nog te verwachten afstand) goed zou zitten. Het is toch hetzelfde systeem als de teller of is dat niet zo? Ik baal nu dat ik de spreadsheet heb weggegooid toen ik de Kodiaq kocht.

Ik zit nog eens naar de cijfers van de Kodiaq te kijken en zie dat er tussen het gemiddeld verbruik in de boordcomputer en door mij uitgerekend verbruik soms ook verschillen zit. Dan is het weer exact gelijk, dan zit er een hele kilometer verschil tussen. Vraag me nu af hoe die het gemiddeld verbruik berekend. Ik doe aantal gereden kilometers delen door het aantal liters dat ik getankt heb. Zou je hier soms een correctie moeten toepassen zoals ook bij je gasverbruik thuis gebeurd?

Bovenaan Onderaan