Fortissimo
Senior Member
Jarenlang heb ik E5 getankt.
Onze Honda uit 2008 had en meer trekkracht en reed bijna 300 km meer op een volle tank.
Toen we onze Kodiaq kochten heb ik eerst een paar maanden E10 getankt en daarna een paar maanden E5.
Ik tank E5 bij de OK, die zegt dat er geen toevoegingen inzitten (eigenlijk E0 dus
)
Het verbruik met E10 is 11,6 km per liter.
Het verbruik met E5 is 11,1 km per liter. Hier zit wel een vakantie met caravan tussen.
Dus ik zeg dat het verbruik nagenoeg identiek is.
Kijk ik naar de prijs per kilometer, dan kost E10 mij 0,16 en kost E5 mij 0,19.
Het verschil is 3 cent per kilometer, waarbij ik gemiddeld 500 km rij voordat ik weer ga tanken.
Dat is een verschil van 15 euro per keer tanken.
Ik tank ongeveer 1x in de 3 weken, dus voor het gemak tank ik 20x per jaar (vakantie enz.)
Dat is een verschil van 300 euro per jaar aan benzinekosten.
Voor het verbruik hoef ik dus geen E5 te tanken. Voor de bescherming van de motor wel.
Ik heb eigenlijk nooit het verschil in trekkracht met de caravan getest.
Wat zijn jullie redenen om te kiezen voor E5 of E10?
Onze Honda uit 2008 had en meer trekkracht en reed bijna 300 km meer op een volle tank.
Toen we onze Kodiaq kochten heb ik eerst een paar maanden E10 getankt en daarna een paar maanden E5.
Ik tank E5 bij de OK, die zegt dat er geen toevoegingen inzitten (eigenlijk E0 dus
)Het verbruik met E10 is 11,6 km per liter.
Het verbruik met E5 is 11,1 km per liter. Hier zit wel een vakantie met caravan tussen.
Dus ik zeg dat het verbruik nagenoeg identiek is.
Kijk ik naar de prijs per kilometer, dan kost E10 mij 0,16 en kost E5 mij 0,19.
Het verschil is 3 cent per kilometer, waarbij ik gemiddeld 500 km rij voordat ik weer ga tanken.
Dat is een verschil van 15 euro per keer tanken.
Ik tank ongeveer 1x in de 3 weken, dus voor het gemak tank ik 20x per jaar (vakantie enz.)
Dat is een verschil van 300 euro per jaar aan benzinekosten.
Voor het verbruik hoef ik dus geen E5 te tanken. Voor de bescherming van de motor wel.
Ik heb eigenlijk nooit het verschil in trekkracht met de caravan getest.
Wat zijn jullie redenen om te kiezen voor E5 of E10?