Dynamic 1.6 Tiptronic bi-fuel

Bothje

Heel gewoon lid
Ik rijd al weer een paar weken in de Roomster en vind deze auto nog steeds geweldig.

Hoe is het zo gekomen?

Bijna twee jaar geleden heeft mijn leven een dramatische verandering ondergaan.
Na een aantal operaties te hebben overleefd, bedacht ik me na een poos dat ik met mijn toenmalige auto, een Volkswagen Polo Highline, de dingen die ik moest kunnen doen met de auto, eigenlijk niet meer kon doen. Er was o.a. meer ruimte achterin nodig voor de rolstoel van mijn vrouw zodat het wat makkelijker voor mij zou zijn om deze er in te krijgen. Ook was mijn gedachte om op LPG te gaan rijden waardoor ook weer wat ruimte in beslag genomen ging worden. Dus na een tijdje thuis te zijn hersteld folders aangevraagd van diverse voor de hand liggende modellen. De stapel groeide maar door en de selectie kon beginnen. Veel viel al af door uiteenlopende minpunten.
Na weer een (herstel)operatie keek ik uit op de parkeerplaats van het ziekenhuis en kon verder selecteren. Met dit virtuele lijstje naast de folders viel mijn oog op de slogan “De Roomster belichaamt een totaal nieuw concept waarmee je kijk op de wereld zal veranderen.”
Nu was mijn kijk op de wereld en het leven door de ziekenhuis ervaringen erg veranderd, daarom sprak deze zin mij wel aan, omgekeerd dus.
Met de folder en internet ter beschikking ben ik met mijn vrouw de auto gaan samenstellen. Ook daarbij is niet de gebruikelijke manier gevolgd.
Nadat ik zelf weer een beetje kon autorijden zijn we bij de Skoda dealer gaan kijken. Hierbij viel de wagen ons zeer in de smaak, waarbij ik als berijder bijna 1 op 1 over kon stappen uit de Polo, d.w.z. alle knoppen en instrumenten zitten op nagenoeg dezelfde plaats. De kleur combinatie interieur/exterieur is niet te krijgen op het model wat we in gedachte hadden, dus weer terug naar het samenstellen van de wagen.
De proefrit zou vanwege mijn gezondheid later plaats vinden, omdat je hier toch wat langer mee doende bent als alleen maar naar de dealer rijden. De proef was volgens verwachting geslaagd en de bestelling werd geplaatst.

Na wat puzzelen is het uiteindelijk geworden:
Dynamic 1.6 Tiptronic 6 in cappoccino beige / chic ivory interieur met het attractive pakket (airco climatronic, midden arm steun, elektrisch bedienbare ramen voor & achter, dakreling)
Hoofdairbags (EPS en bandenspanning standaard bij tiptronic)
Instrumentarium met maxiDOT
Licht metalen velgen Atria 16"
Panoramadak maar ook het Sunset pakket
Halogeen projectie draaibaar met koplampsproeiers en daglichtschakeling
Opbergvakken onder de in hoogte verstelbare stoelen voor de veiligheids hesjes
Parking distance control
Vialle G3 LPG installatie (gasFX)
Spatlappen voor en achter
Pioneer geluid met bleu tooth en afneembaar front
En om dit alles te bewaken o.a. de alarm installatie.

Al met al een leuke samenstelling dachten we zo, maar ik wilde net dat ietsje meer.
De dakrailingen zijn wel in zwart of zilver te leveren. Beide kleuren vind ik bij de lakkleur niet staan. Ze zijn dan ook in de kleur van de auto gespoten en dat geeft het net wat extra.
Ook de velgen vond ik te licht voor bij de kleur van de auto. Deze originele velgen hebben we laten behandelen en zijn nu wat donkerder (black chroom, gedaan in de buurt http://www.velgen.nl). Dit geeft de wagen heel wat extra cachet en maakt de auto helemaal af (vond ook de dealer).

ps Er staan wat foto's in mijn profile onder albums.

Gieliovd

Forumguru
Allereerst welkom op het forum! Leuk dat je je hebt aangemeld.

Je hebt een fascinerend verhaal en de drijfveren voor de keuze zijn heel duidelijk. Het is niet over een nacht ijs gegaan.

Je hebt een mooie wagen samengesteld denk ik.

Ik hou het kort, typen op mijn telefoon is niet alles :)

Welkom en veel veilige KM's.

Klinkt goed!!

Idd een goed traject van keuze doorlopen!

Gefeliciteerd ermee!

Ik wil foto's zien :tongue:

Zodra ik de mijne gewassen heb maak ik ook foto's, ik hou niet zo van auto's wassen haha

Fabia

† In Memoriam
Mooi verhaal. Je hebt een hele doordachte keuze gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Ik wens je heel veel plezier met je Roomster. Waar heb je de velgen laten doen en hoeveel koste dat. Ik wil op mijn aankomende FII donkere velgen hebben.

van_der_P

Senior Member
Welkom op dit fijne forum. Het is een goede keuze die u gemaakt heeft, en niet alleen omdat het een Skoda is maar het is ook een enorm praktische auto.
Als ik zo lees wat er allemaal bij gekocht is dan zal die wel ongeveer door de veren zakken van de extra's.
Heel veel plezier en veilige kilometers met deze fije auto.

Mooi verhaal. Je hebt een hele doordachte keuze gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Ik wens je heel veel plezier met je Roomster. Waar heb je de velgen laten doen en hoeveel koste dat. Ik wil op mijn aankomende FII donkere velgen hebben.

Ja idd, ik heb ook 16 inch Atria's. Wilde deze in eerste instantie wit hebben, mooi bij mijn dak en spiegels maar dat was veelste duur, 150 euro per velg. Iets donkerdere velgen lijkt me ook erg vet. Ben erg benieuwd!

cvegreen

Forumguru
Eerst en vooral welkom op het gezelligste(leerrijkste) forum dat ik ken.
Je hebt een mooie openingsposting geplaatst waarmee we een duidelijk beeld krijgen van het hoe en het waarom en wat de doorslag gegeven heeft.
Een roomster is inderdaad een heel ruime wagen en oogt nog eens niet mis ook, (is niet zo bestewagen achtig opgesteld als een caddy of combo)
Omdat je toch een paar dingen hebt laten doen die niet standaard zijn , zijn de benodigde foto's heel hard welkom , we zien graag waarover we spreken.

Fabia

† In Memoriam
Lenk is een beetje allergisch voor Roomsters. Dat zal wel zijn postings beinvloeden :grin:.

Dynamic 1.6 Tiptronic 6 , Vialle G3 LPG installatie (gasFX)

Hi Bothje,

Ik heb zelf gekozen voor een Octavia, maar je hebt de Roomster heel mooi aangekleed. Vooral de velgen zien er heel mooi uit!

Mijn vraag is deze: zelf heb ik op de Octavia ook de 1.6 mpi motor met Gasfx systeem besteld en daarbij ook de 6-traps tiptronic. Hoe zijn jouw ervaringen met deze combinatie? Rijdt het fijn?

Bothje

Heel gewoon lid
Polleke, bedankt voor de complimenten.

Ja, het rijdt super geweldig.
Waar ik spijt van heb is dat ik niet eerder automaat ben gaan rijden :smiley29:
Het schakelen gaat heel erg soepel en het geluid van motor met de 6 versnellingsbak is veel minder als de handgeschakelde 5 versie waar in ik ook heb gereden.
Je kunt er echt alles mee, zoals bijvoorbeeld:
- alles wat je normaal al doet bij het rijden
- heel rustig optrekken
- rijden bij lage snelheid
- file rijden op een vaste versnelling
- zeer snel optrekken en de patsers even je achterkant laten zien :bye:

En wat betreft het LPG systeem, daar merk ik eigenlijk helemaal niets van, doet gewoon zijn werk en ik kan elke keer na het tanken weer lachen bij het afrekenen.

Ook niet te onderschatten is het effect van de spatlappen. Ze vallen niet echt op en houden het koetswerk vrij van opspattend vuil.

Bijlagen

• IMG_7076.jpg
    IMG_7076.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 41
  • IMG_7078.jpg
    IMG_7078.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 44
Ja, het rijdt super geweldig.

Dat is goed om te horen! Ik sta dagelijks in de file vanaf Alkmaar en ben dat gekoppel meer dan zat. Rijd nu zelf in een Toyota Avensis 2liter diesel (tot 8 oktober want dan loopt de lease af). Heb toch weer voor een Skoda gekozen op gas (vanwege lagere leasekosten) maar ik wilde zeker een automaat. Helaas was de 1.6 FSI niet op gas te leveren dus moest ik kiezen voor de mpi. Als ik naar de cijfers kijk (0-100 in 14 seconden) word ik niet helemaal vrolijk dus ik was zeer benieuwd hoe jouw ervaringen zijn. En die zijn niet slecht zo te horen. Heel goed. Hoe schakelt de Tiptronic (een beetje soepel)? En hoe zit het met het motorlawaai; veel toeren?

Bothje

Heel gewoon lid
44300 fijne kilometers

Ongemerkt is het alweer twee jaar dat ik in mijn Roomster rijdt. En ik moet zeggen nog elke dag met veel plezier.
Destijds heb ik er heel lang over gedaan om hem helemaal op mijn wensen in gebruik af te stemmen.
Qua lakkleur en interieur stoffering was het wat puzzelen evenals de diverse onderhuidse veiligheids items.
Omdat ik persé automatische transmissie wilde hebben (mijn eerst automaat) was de keuze in motorisering beperkt. Maar de 1.6 op LPG is zeker geen straf om in te rijden.
Ook de leuke dingen, zoals o.a. het panoramadak, blijven ook leuk. Heb ondertussen toch extra Privacy Shades aangebracht, omdat ondanks de donkere achterruiten er nog veel inkijk is. Komt door het licht door het panoramadak.........
De spatlappen zijn het zeer zeker waard om gemonteerd te worden en zijn een aanrader.
De stoelen achterin zitten volgens de passagiers buitengewoon goed (ik zit er nooit). Ikzelf vind het handig dat ze heel makkelijk zijn op te klappen en zelfs met 1 druk op het vergrendelpalletje geheel zijn te verwijderen waardoor er ook heel grote dingen zijn te vervoeren.

Problemen in de afgelopen jaren heb ik niet gehad die met deze auto verband zouden hebben, externe dingen (botsing en vandalisme) daar gelaten. Daar is in de betreffende topics over te lezen.

Er blijft wel wat te wensen over zoals bijvoorbeeld inklapbare spiegels, xenon verlichting. Maar dat zal ooit wel komen......

Tot die tijd is mijn auto: top :xyxthumbs:

Bothje

Heel gewoon lid
99999 kilometer op de teller

Vanmorgen in het donker op weg naar mijn werk de mijlpaal van 99.999 km op de teller overschreden.
Nog nooit heb ik zoveel kilometers in één en dezelfde wagen zelf afgelegd.
Dit zegt wel iets over de tevredenheid betreffende de Roomster. De zorgvuldige afweging om tot deze automobiel te komen heeft zijn vruchten zeker afgeworpen.
Voelt nog steeds aan als een warme jas!

Fabia

† In Memoriam
Gefeliciteerd met deze mooie km stand. Fijn dat de Roomster nog steeds goed bevalt. Is echt een hele onderschatte auto.

Bothje

Heel gewoon lid
Al een paar dagen problemen met de aanjager die het niet doet. Knipperend display bij het starten en helemaal niets meer.
Even bij de garage langs dacht ik.........
Stekkertje los dacht ik...
Diagnose steker erin, geen contact. Wordt handmatig zoeken wat de reparatie prijs behoorlijk zal opdrijven. Maar met het mistige weer kan je niet zonder aanjager.
Eigenlijk het eerste probleem met deze geweldige wagen.

ertromp

Forumguru
Is niet gek 5 jaar rijden, over de 100.000km en dan dit pechgeval.
Ben benieuwd wat het uiteindelijk is en of de kosten je mee gaan vallen. Maar ik denk over de tijd gezien dat je niets te klagen hebt.

Bothje

Heel gewoon lid
De ventilatormotor was defect, trok veel te veel stroom waardoor de regelunit van slag raakte en de zaak uitschakelde (kort samengevat wat is uitgelegd).
Om de aanjager te vervangen moest het dashboard er wel uit.....
Bedrading is gecontroleerd en doorgemeten, is OK. Ook is de unit weer normaal uit te lezen.
Al met al was ik mijn wagen drie dagen kwijt (na diagnose wachten op onderdelen) en is er ruim 6 uur aan gewerkt. Kan weer veilig de weg op en dat is ook wat waard.

Bovenaan Onderaan