Duo detail: Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance Attractieve Business

nicknameless

Forumguru
Afgelopen zaterdag stond er een duo detail gepland met detailers van het eerste uur: Cees en ik. We kennen elkaar al jaren van (Carclean) meetings, Facebook en diverse fora. Helaas heeft Cees thuis niet de mogelijkheid om zijn auto zelf onder handen te nemen (hele dag zon) en vroeg aan mij of ik een keertje zin had om samen zijn auto te doen bij mij in de hal dus was de afspraak snel gemaakt :D


We hadden om 7 uur afgesproken bij mij op de zaak. Ik ben er altijd eerder zodat ik nog wat laatste voorbereidingen kon treffen. Op een gegeven moment loop ik naar buiten om een bakkie koffie te drinken en en een peuk te roken, stond Cees er al! Ik vroeg hoe lang 'ie er al stond. Zegt 'ie rond 06:15 uur. Had me even gebeld dan, ik was ook al om die tijd op de zaak :deuk:

Snel naar binnen gegaan, bakkie koffie achterover gekieperd en ondertussen wat over koetjes en kalfjes gepraat. Wat is dat toch een genot om een gelijkgestemde te treffen die niet met opgetrokken wenkbrauwen staat te kijken met een blik zo van: "waar heb je het in godsnaam over" en geloof mij, er zijn heel wat leuke verhalen en herinneringen voorbij gekomen :D


De auto bij aanvang:
de auto was niet extreem vies (dat past / verwacht je ook niet bij een detailer) maar mocht wel een sopje gebruiken.

foto 01.jpg
foto 02.jpg

Foamen, wassen, de-ironizen:
De auto werd bedolven onder een laag foam zodat vuil los geweekt kan worden en zo afgevoerd wordt. Daarna werd de auto gesopt en dat gaat best rap met z'n tweëen.

foto 03.jpg

Van de velgen kwam niet heel veel vervuiling. Ingespoten met een de-ironizer, even laten inwerken, schrobben met een borstel en washmitt, afspuiten en klaar. Ze hoefden niet spik en span want daar lag de focus niet op deze dag.

foto 04.jpg


Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling uit de lak. Van de bekende hotspots zoals achter de wielkasten kwam iets meer vandaan dan bij de rest van de auto.

foto 05.jpg

Lakdiktemeting:
redelijk standaard waardes over de auto gemeten, alleen linksachter liep de meter iets op omdat in het verleden deze deze over gespoten zijn.
De 6,5 micron is beslist géén meet fout, maar in de krater van steenslag. Hier is tot op het staal de primer/grondverf/lak/blanke lak weg.

foto 06.jpg

Staat van de lak:
poeh... * krabt zich achter de oren...
Cees had al verteld en laten zien op social media dat de auto best glimt en er van een afstandje er prima uit ziet en dat klopt ook, maar de staat van de lak met je neus erop laat heel wat anders zien. Niet gek als je je bedenkt dat de auto nog niet eerder goed onder handen is genomen.
Alles was aanwezig waar een detailer niet echt vrolijk van wordt: swirls, steenslag, ingebeten vogelpoep, marring enz.

foto 07.jpg
foto 08.jpg

Polijsten:
In het verleden heb ik al een Skoda Superb en m'n eigen Skoda Fabia gedaan en deze lakken waren best hard.
De lak van deze Octavia viel wat dat betreft erg mee, niet te hard, niet te zacht, gewoon goed te doen zonder grof geschut in te zetten. De rotary werd alleen gebruikt om her en der wat 'pain in the ass' plekken aan te pakken.
De lak werd in een aantal stappen gepolijst. Doel van deze dag was niet om de auto volledig in concourstaat te krijgen, maar weer een stuk netter dan dat 'ie erbij stond.
Niet alles is eruit, maar een flinke correctie van 80% is wel gehaald. De rest is aan Cees om de auto beetje bij beetje nog netter te krijgen.


foto 09.jpg

foto 010.jpg

foto 011.jpg

De eigenaar is lekker bezig.
foto 012.jpg

Bescherming:
nadat de lak goed ontvet was, werd het tijd voor de kers op de taart.
Cees had zijn eigen limited edition Fireball Candy Sherbet wax meegenomen en stond te springen om deze aan te brengen. Deze wax bevat 50% pure Braziliaanse wax en 30% infused Sio2. Qua verwerking brengt deze erg makkelijk aan en neemt net zo makkelijk af. Alleen als je deze iets te dik aanbrengt, gaat het afnemen iets stroever, de doek blijft haken in het residu. Maar na een paar keer wrijven is het weg.

foto 013.jpg

De glans en reflectie is weer goed aanwezig :cool:
foto 014.jpg

En toen kon de auto naar buiten.
 

Cordoba

Forumguru
Nu nog wachten tot Cees zichzelf ook hier meldt (ik kan me tenminste niet herinneren hier ooit iets van Cees gezien te hebben, of mogelijk dat ik hem niet als oude detailbekende heb herkend)
 

Okki

Donateur
Mooi hoor. Mijn auto is vanaf het begin nog geen enkele keer gepoetst. Ik heb er helaas geen kracht meer voor (letterlijk, niet de Gerard Joling variant)

Misschien dat ik hem een keer bij een bedrijf breng. Op het oog ziet de auto er goed uit, maar ik denk dat een poetsbeurt iets heel anders laat zien.
 

EdK

Forumguru
Is Cees nog bezig de kenteken platen stijf in de wax te zetten ??

Maar hij is met veel voldoening weer naar huis gereden, dat is wel zeker na zo'n verbetering...
 

Kanerr

Forumguru
Prachtig resultaat!!

Werkt wel makkelijker als je een hal/garage/overdekking hebt als detailfreak :) Ik zit er ook tegenop om voor de deur alles in de volle zon te doen.. Maargoed, moet er wel eens aan geloven.

Goed bezig!!
 
Bovenaan Onderaan