DSG stage 1 of 2?

Binnenkort wil ik mijn Skoda Karoq 1.5 TSI uit BK 2021 laten tunen.
Mijn voorkeur gaat uit naar Vagtechniek heb daar al een eerder een auto laten chippen en is goed bevallen.
Nu twijfel ik of ik of ik voor stage 2 van de DSG moet gaan. Is het de moeite waard of is stage 1 voldoende.
Wie heeft hier ervaring mee, zowel goed als slechte want die kom ik ook tegen

Laatst bewerkt:

Ludo_Karoq

Actief lid
Het is maar wat je zelf wil.
Je moet altijd in je achterhoofd houden, dat er altijd baas boven baas zal zijn. ;)
Tenzij je echt extreem wil gaan, maar dan moet je ook extreem investeren en het niet enkel bij een chiptuning houden.

Het verschil in zowel het vermogen en koppel is klein, tussen de verschillende stages.
In praktijk ga je dat amper merken.

Arjan1985

Forumguru
Stage 2 is toch dat je stage 1 hebt plus nog hardware componenten die je uitwisselt zoals een downpipe, openlucht filter, sport cat, grotere turbo?
Of bedoel je op de rollerbank. Stage 1 en dan fine tunen op rollerbank aan de hand van die uitkomst? Ipv gewoon de standaard software te uploaden.
Wat schotelen ze voor. 180 pk toch dacht ik voor de 1.5?
Wat is je km stand?
Ik ben van mening (dus geen harde theorie) dat alvorens je gaat chippen je inlaat traject wel echt goed schoon moet zijn. (Walnut blasting).

Ludo_Karoq

Actief lid
Met stage 1 krijg je de 'standaard' tuning.
Bij stage 1+ en 2 trekken ze de waardes omhoog via de rollenbank.
Zo heb ik het althans begrepen bij Vagtechniek.

Met extremer gaan bedoelde ik inderdaad andere hardware.
Grotere turbo, dikke downpipe, aluminium intercooler... én software volledig op maat hiervan.
Zo'n software update doet men dan ook niet in een uurtje of 2.
Zo heb ik het altijd bij Volvo gedaan, en dan spreek je ook niet meer over 40pk en 80Nm meer, maar meer dan 100pk en +150Nm meer.

Ludo_Karoq

Actief lid
Zoals ik schreef, de waardes worden gewoon opgetrokken richting en naar het maximale voor stage 2.
Die waardes kunnen énkel hoger middels andere/betere hardware.
Het is precisiewerk, maar geen rocket science als je weet waar het over gaat.

Ludo_Karoq

Actief lid
Oke, dat was me niet zo helemaal duidelijk. :D
Mijn excuus.

Zelf heb ik voor stage 2 gekozen.
En dat simpelweg omdat de bak véél te snel opschakelde, bv bij 5km/u al naar 2....

Bovenaan Onderaan