Wellicht off-topic, maar ik heb een vraag over mijn Sup3 dsg benzine. Wanneer ik bijvoorbeeld op een buitenweg waar 60 is toegestaan in D5 rijd, en ik wil even snel een auto inhalen, dan geef ik een dot gas en dan wil de auto best vooruit. Waar ik me dan wel ontzettend aan stoor is dat de dsg-bak dan in een lage versnelling blijft hangen en maar doorjankt in toeren.
Pas als ik het gas helemaal loslaat, bedenkt de bak zich en schakelt dan een hogere versnelling in. Dit gebeurt ook op de snelweg bij (bijvoorbeeld) 100 km/u: de bak schakelt terug en pakt op maar blijft "hangen" in een te lage versnelling met als gevolg veel teveel toeren.
In de S stand is het iets minder, maar niet afwezig. Pas in de M stand kan ik met de schakelpaddles een beetje een hand-bak nabootsen waarbij ik voor mijn gevoel het maximale vermogen pas goed kan doseren en het optrekken écht vlot gaat zonder dat de wagen meteen 5000 tpm maakt.
Het lijkt erop dat de kickdown de bak verbiedt om bij een bepaalde versnelling tóch op te schakelen om de toeren naar beneden bij te stellen. Als ik het gas net niet tot de kickdown intrap, dan gaat het beter, maar dan is de auto echt niet zo vlot als in de specs wordt voorgesteld. Iedereen die ik spreek heeft het erover dat een dsg bak veel sneller schakelt dan dat je met een handbak kan doen, maar na een miljoen kilometers manueel te hebben geschakeld durf ik het tegendeel te beweren. (het schakelen op zich gaat wellicht sneller, maar voor mijn gevoel doseert de bak dan niet het maximale koppel over de versnellingen)
Verder niks dan lof over de auto en ook over de automaat, maar hier kan ik niet echt aan "wennen".
Herkent iemand dit?
Laatst even een stoplichtsprintje met mijn echtgenote gedaan: Ik met mijn Sup met dsg7 en 150 pk en zij met haar Fiesta (ik weet het 300 kg lichter) 1.0 driecilinder met 150 pk (stage 1 tuning).
Toen we de 100km/u aantikten, was mijn vrouw haast uit mijn zicht verdwenen:-) Die reed echt al 200 meter voor mij