DSG maakt een geluidje

Derooke

Forumguru
Beste.

Is dit normaal dat je de dsg van een sup iv hoort zoals klikjes bij het op en afkomen van versnellingen (dus per versnelling een klikje)
Het is niet erg luid .
Je hoort het maar het stoort niet.
Of moet dit muisstil zijn?
Inmiddels 1600 km en ik wil geen schade doen.



Mvg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Weet niet wat voor DSG daarin zit. Heb het met de DSG7 in de 1.2 en 1.0 nooit meegemaakt en nu met de DSG6 al helemaal niet; ik merk nauwelijks dat die schakelt
 

Tassin

Forumguru
Deze zou normaal gezien geen geluid mogen maken. Best meteen laten onderzoeken door de dealer. Laat een mechanieker even rijden.

Ik heb zelf ooit last gehad van een zeurderig geluid als ik van het gas ging boven 50 km/u. Auto had toen zo'n 60.000 km gebold. Dealer gevraagd om mechanieker te laten nakijken. Die laatste bekeek me met een blik van "och, meneer denkt ook dat 'em iets van auto's kent". Na enkele honderden meter bekeek hij mij met grote ogen: "ge hebt gelijk meneer".

Conclusie toen: nieuwe DSG-bak gekregen van VW, volledig op hun kosten. Naar de oorzaak gevraagd, maar "hierover wordt nooit gecommuniceerd".
 

hemi24

Forumguru
Weet niet wat voor DSG daarin zit. Heb het met de DSG7 in de 1.2 en 1.0 nooit meegemaakt en nu met de DSG6 al helemaal niet; ik merk nauwelijks dat die schakelt

Ik dacht dezelfde DSG als in de GTE's van VW?
Dan zou het een DSG met 3-koppelingen zijn en 6 versnellingen type 0DD, beter bekend als de DQ400e...

Edit, gevonden (en ook een VW-SSP geüpload in de kennisbank):

1920_skodadq400e-transmissie.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
O die kende ik nog niet. De vraag is denk ik dus of er meer leden zijn met die bak, om na te gaan in hoeverre die geluidjes normaal zijn
 

Derooke

Forumguru
Het komt meer voor als je "vlotter rijdt op electriciteit (op benzine heb ik nog niet veel gereden behalve autostrade) op eco heb ik het bijna niet en in normaal vrij vaak
 

Derooke

Forumguru
Ja ben ik ook aan het denken. Ik vermoed dat dit de versnellingsbak (robot dinges) is die de volgende/vorige versnelling klaarzet ofzo

Maar aangezien hierboven iemand zegt dat je dit niet mag horen . . . .

Kan ook gewoon de 3de koppeling zijn .

En kan dit zijn dat een DSG moeilijker schakelt als die "koud" is . Deze morgen gaat het vrij moeizaam hij onderbreekt bijna als die wil schakelen(zoals een manuele bak) het is nu zoooo erg niet maar het valt wel op.
 

Tassin

Forumguru
Maar aangezien hierboven iemand zegt dat je dit niet mag horen . . . .

Het zou idd wel kunnen dat het een andere DSG-uitvoering betreft. Met die van de iV heb ik geen ervaring. Mss is het toch wel 'normaal' of is het een kinderziekte.
 

Tom D

Actief lid
Wellicht off-topic, maar ik heb een vraag over mijn Sup3 dsg benzine. Wanneer ik bijvoorbeeld op een buitenweg waar 60 is toegestaan in D5 rijd, en ik wil even snel een auto inhalen, dan geef ik een dot gas en dan wil de auto best vooruit. Waar ik me dan wel ontzettend aan stoor is dat de dsg-bak dan in een lage versnelling blijft hangen en maar doorjankt in toeren.

Pas als ik het gas helemaal loslaat, bedenkt de bak zich en schakelt dan een hogere versnelling in. Dit gebeurt ook op de snelweg bij (bijvoorbeeld) 100 km/u: de bak schakelt terug en pakt op maar blijft "hangen" in een te lage versnelling met als gevolg veel teveel toeren.
In de S stand is het iets minder, maar niet afwezig. Pas in de M stand kan ik met de schakelpaddles een beetje een hand-bak nabootsen waarbij ik voor mijn gevoel het maximale vermogen pas goed kan doseren en het optrekken écht vlot gaat zonder dat de wagen meteen 5000 tpm maakt.

Het lijkt erop dat de kickdown de bak verbiedt om bij een bepaalde versnelling tóch op te schakelen om de toeren naar beneden bij te stellen. Als ik het gas net niet tot de kickdown intrap, dan gaat het beter, maar dan is de auto echt niet zo vlot als in de specs wordt voorgesteld. Iedereen die ik spreek heeft het erover dat een dsg bak veel sneller schakelt dan dat je met een handbak kan doen, maar na een miljoen kilometers manueel te hebben geschakeld durf ik het tegendeel te beweren. (het schakelen op zich gaat wellicht sneller, maar voor mijn gevoel doseert de bak dan niet het maximale koppel over de versnellingen)

Verder niks dan lof over de auto en ook over de automaat, maar hier kan ik niet echt aan "wennen".
Herkent iemand dit?

Laatst even een stoplichtsprintje met mijn echtgenote gedaan: Ik met mijn Sup met dsg7 en 150 pk en zij met haar Fiesta (ik weet het 300 kg lichter) 1.0 driecilinder met 150 pk (stage 1 tuning).

Toen we de 100km/u aantikten, was mijn vrouw haast uit mijn zicht verdwenen:-) Die reed echt al 200 meter voor mij:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Geoptimaliseerd of niet, het tijdens optrekken (iets, niet helemaal) liften van de gasvoet resulteert doorgaans in opschakelen. Zo reageert mijn standaard DSG7 in elk geval wel, zowel in D als in S, net als de DSG6 die ik 2 auto's geleden reed.

Als je het gas helemaal loslaat, kan de bak juist in dezelfde versnelling blijven hangen - uitgaand van het idee dat je op de motor wilt afremmen.

Terzijde: als ik destijds met de DSG6 van de Octavia 2c 1,9TDI een vlotte inhaalmanoeuvre wilde maken, schakelde ik altijd even naar S zodat de bak uit zichzelf alvast een versnelling lager koos. Eenmaal op snelheid terug naar D en dan schakelde hij ook weer door.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Rosinfield: bedoel je met jouw antwoord dat mijn post herkenbaar is en een dsg-optimalisatie dit weg gaat nemen?
Bekend is dat de schakelmomenten niet optimaal zijn. Met de nodige kunstgrepen is dit wel enigszins op te vangen, maar verre van optimaal, vind ik. Ik heb inmiddels de vierde auto waarbij ik de DSG heb laten optimaliseren en het resultaat is precies zoals ik het wil. De D stand is nu gewoon perfect en S gebruik ik eigenlijk alleen nog af en toe om wat leuke geluidjes uit de uitlaat te produceren.
 
Bovenaan Onderaan