DSG Kodiaq, goed, beter of veeeeel beter? ;-)

pkrijgsman

Actief lid
Skodabroeders,

Een vraagje: de DSG in een kodiaq (ga even uit van de 1.5TSI), welk type is dat? Ik gok op een natte platen koppeling-6 versnellingen. Maar typenummer, is dat overal hetzelfde?

En dan de belangrijskte vraag: is de DSG van een kodiaq goed, beter of veeeel beter dan de DQ200? Zijn er specifieke zaken waar je op moet letten bij deze DSG? En zou een olieflush zinvol zijn? Of vooral tijdig verversen volstaat?

Achtergrond van de vraag: momenteel een S3 combi. Deze heeft de DQ200. Voorzien van een nieuwe koppeling, maar ergens blijft de Kodiaq trekken. Stond destijds ook op de lijst, maar geen mooie gezien. Nu toch maar eens rondkijken, vandaar de vraag.

Mijn Kodiaq van 2020 heeft een DSG 7. En tot zo ver mijn kennis :giggle:
Overgang van een S3 naar een Kodiaq is nogal een forse stap. Had hiervoor een 240PK Smax en af en toe mis ik het vermogen wel hoor.

ertromp

Forumguru
Zie hier:

Scheelt weer een hoop discussie

pkrijgsman

Actief lid
Superb3 combi...

Allee, dank voor Uwen tip @JeSko ;)

Ondertussen helaas nog geen antwoord op de vraag of de DSG van de grote beer beter is dan die van een Superb3...

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
DSG met natte platen is altijd fijner, omdat deze minder gevoelig is voor afwijkingen door slijtage en/of warmte…

pkrijgsman

Actief lid
Juist, dank! Bovendien, zo redeneerde ik, is een kodiaq een flinke auto, ook wellicht voor ruiger werk bestemd, dus een meer degelijke automaat, lijkt me

haassie

Forumguru
Kodiaq?Ruiger werk? Denk niet dat ie het best tot recht komt tijdens ruig werk. Is gewoon gebouwd voor de weg. De meeste SUVs staan hoog op de poten maar maakt ze echt geen terreinwagens. Ben wel van mening dat de dq38x dq250 dq500 beter zijn dan de dq200…onderhoud ja…olievervangen elke 60k…maar is nog steeds goedkoper dan een koppelingset! Dus zoek een 2.0 dan heb je in ieder geval een betere bak ( en 4x4 mocht je ruig willen doen haha)

pkrijgsman

Actief lid
Kodiaq?Ruiger werk? Denk niet dat ie het best tot recht komt tijdens ruig werk. Is gewoon gebouwd voor de weg. De meeste SUVs staan hoog op de poten maar maakt ze echt geen terreinwagens. Ben wel van mening dat de dq38x dq250 dq500 beter zijn dan de dq200…onderhoud ja…olievervangen elke 60k…maar is nog steeds goedkoper dan een koppelingset! Dus zoek een 2.0 dan heb je in ieder geval een betere bak ( en 4x4 mocht je ruig willen doen haha)
Ik zei 'wellicht', of ik moet zin krijgen in onze polders achter een haassie aan te rijden over de klei-akkers heen....:maakmegek:oké, heel flauw, maar t is ook bijna weekend he? ;)

Serieus: inderdaad wellicht, want het gros van de SUV's (of wat dan ook) komt hooguit op een grindpad of weiland. Een 'echte' terreinbeul zie je dan toch rijden in een Laro of Landcruiser (en nee, dit is geen aanzet tot een nieuw discussiepunt ;))
Dank voor je reactie!:)

haassie

Forumguru
Welke dsg er aan een motor hangt, heeft de maken met type motor en geleverde koppel. De dq200 heeft standaard een max koppel van 250nm standaard en wordt vaak gevonden op lichtere motoren…tot 1.8 benzine 1.6 diesel…daarboven 2.0 is het bijna altijd een dsg met natte koppeling of een 1.5 4x4 (kodiaq) die heeft ook een natte koppeling. Persoonlijk vind ik de dq200 onderbemeten voor grotere auto’s met lichtere motoren….maar goed wil ook geen nieuwe discussie starten vanwege het aantal grote voor en tegenstanders hier

haassie

Forumguru
Zat even te kijken bij tvs maar het is een bonte mix van van alles en nog wat. Veranderd per generatie haha om het duidelijk te houden.

1.5 2017 (2021)

2.0 2017

1.5 tsi vanaf 2021

2.0tsi vanaf 2021

EdK

Forumguru
Ach cijfertjes..............als die maar sneller erna gaat.....wel fijn met die wegen met 130 die er weer zijn..... toch ?? :koffie:

Bovenaan Onderaan