DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

hemi24

Forumguru
De foto laat de diafragmaveren zien, wat een onderdeel is van de drukgroep van de koppeling.
De slijtage is het vlak waar het druklager tegen de diafragmaveer drukt.

1746018605917.jpeg

Ik ben nu wel benieuwd wat men bij die “vakgarage” nu heeft gedaan…

Heb je de trekhaak ook al kunnen testen, om er zeker van te zijn dat alles werkt en juist is gecodeerd?

pkrijgsman

Actief lid
Trekhaak werkt volgens mij naar behoren. Toevallig gister een ritje naar de stort gemaakt, geen gekke dingen gemerkt.

Wat is jouw oordeel/mening als je mijn foto bekijkt, @hemi24 ?

pkrijgsman

Actief lid
Ah. Ik weet er sws niets van, dus dank voor je reactie! Maar dat zit bij je koppeling inbegrepen, toch, als deze vervangen wordt?
Overigens zei de monteur dat het 'op spanning brengen' van de koppeling ook belangrijk is, m.a.w. dat zou ook het probleem vd druklager verhelpen?

hemi24

Forumguru
Ik hoop voor jou dat ze het juiste hebben gedaan, maar op de factuur zal wel staan wat ze allemaal hebben vervangen…?
Ik hoop ook van harte dat mijn verwachtingen v.w.b. de slijtagesporen geen werkelijkheid worden, want dan zou het maar zo kunnen dat je mechatronica binnenkort de geest geeft. :nailbiting:

1983jeroen

Forumguru
Ik ben toch wel benieuwd wat er precies gedaan is. Je schrijft koppeling vervangen, maar de platen waren volgens de garage niet versleten. Waarom dan toch vervangen?
Ik wil best 1300 euro uitgeven als het echt nodig is, maar dan zou ik ook precies willen weten wat ze daarvoor doen.

Hieronder de onderdelen die bij mijn DQ200 vervangen zijn, rechts op de foto het vliegwiel, links de koppelingset inclusief drukgroep en boven het druklager met hefboom. Precies alle onderdelen zoals op het schema van hemi24 hierboven weergegeven staan. Alleen het vliegwiel was optioneel, de rest altijd als één geheel te vervangen volgens mijn garagist.

Bijlagen

• 20250417_102103592_iOS_small.jpeg
    20250417_102103592_iOS_small.jpeg
    666 KB · Weergaven: 33

EdK

Forumguru
Waarom dan toch vervangen?
Het op elkaar inslijten waarschijnlijk !!??
Als ik voor motorfiets een versleten ketting heb maar tandwielen eigenlijk nog niet , dan toch vervang je de gehele set zodat het nieuw op elkaar kan inslijten.
Doe je het niet dan slijt de ketting in algemeen sneller dan normaal.....

pkrijgsman

Actief lid
Skodabroeders,

Hier dan een resumé van de DSG issues rondom de S3 combi. Want door alle berichten kun je wellicht de draad kwijtraken en ook omdat @hemi24 en @1983jeroen wat specifieke vragen hadden, een overzicht. Misschien ook relevant voor @gjmaters misschien? Zijn input wordt sws gewaardeerd vanwege eenzelfde reparatie.

oktober '24: constatering DSG problemen: bonkend schakelen, toerental slipt bij schakelen, dus NIET tijdens de rijden in dezelfde versnelling (wil ik even benadrukken). Problemen gemeld bij verkoper. In overleg uitlezing door TVS.

tussentijds: reset tip uitgeprobeerd (contact aan, 5 of 10 sec gaspedaal indrukken). Geen echte verbetering.

Februari: TVS heeft de MOTOR en BAK op afstand uitgelezen. Hieruit kwam naar voren dat K1 versleten is. @hemi24 dan had je toch ook al een mechatronica melding moeten krijgen tijdens het uitlezen? (ingaand op een eerdere opmerking van je)

April: DSG-Koppeling is vervangen. K1 en K2 zijn beiden vervangen, net als de bakolie. Olie hoeft niet, is lifetime, maar deed de garage wel. Verder geen onderdelen vervangen. Garage gaf aan dat de bak opnieuw moet inleren, dus het kon zijn dat er enige tijd 'gebonk' of 'onrustig schakelgedrag' zou zijn, maar mettertijd zou dat moeten verdwijnen.

Hierna heeft de auto een retourtje Parijs gehad, dus koppeling zou goed ingelopen moeten zijn. Qua schakelgedrag merk ik nog steeds een bonk(je). Ook zie ik soms(!) dat het toerental even omhoogschiet tijdens het schakelen. Voornamelijk van 4 ->5 Is dit een normaal verschijnsel? @gjmaters hoe is dit bij jou?

In bijgaande foto zie je dat dit onderdeel een wat onregelmatig slijtagepatroon heeft, dat zijn de omcirkelde gebieden.Volgens @hemi24 zou dit dan de drukgroep moeten zijn. (Correct?). De garage maakte daar verder geen opmerkingen over. Ik heb het woord Mechatronica niet horen vallen.

@1983jeroen vroeg waarom de koppeling vervangen was als de slijtage niet enorm was. Geen idee. Waarschijnlijk is het credo, de boel is nu toch open, dus we vervangen het. Bovendien was dit ook het advies van TVS, namelijk om K1 te vervangen. En K1 wordt -in de regel- tegelijk vervangen met K2, ofwel, een compleet nieuwe koppeling. Het lijkt erop dat ze dit advies gewoon opgevolgd hebben.

@hemi24 , (sorry voor het zo vaak taggen, trouwens), maar klopt het dat indien de mechatronica fouten geeft je dit terug zou moeten zien in het uitlezen? En had TVS dat dan ook niet moeten zien bij het uitlezen? Of heeft een mechatronica een behoorlijke grote foutmarge voor die een melding maakt in de boordcomputer?

@MarcoO2 , jij bent een jurist, stel dat mijn klachten erger worden ná afloop van garantie (want nu heb ik af en toe een bonkje. Daar kan ik mee leven, gesteld dat dit normaal is), hoe zit het dan? Ik heb dan toch een melding gemaakt ín de garantieperiode, dus loopt die afhandeling toch gewoon door, ongeacht de afloop van de BOVAG garantie? Maar misschien wel verstandig om nu een melding te maken dat -in mijn beleving- de bak nog niet vlekkeloos schakelt?

Een heel verhaal zo, maar ik hoop dat het zo helder is? Vragen en opmerkingen zijn welkom, input sws! :-)

Bijlagen

• 20250429_200505.jpg
    20250429_200505.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Als ik het zo teruglees: defect in mechatronica en dan specifiek in de aansturing van de plunjers voor de bediening van één of beide koppelingen.

Je zou kunnen proberen of het beter wordt als de olie vervangen wordt, aangezien ik er vanuit ga dat bij vervanging van de koppeling alleen de olie van de versnellingsbak is ververst…

Blijkbaar heeft dit niet direct een foutmelding tot gevolg.

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 , jij bent een jurist, stel dat mijn klachten erger worden ná afloop van garantie (want nu heb ik af en toe een bonkje. Daar kan ik mee leven, gesteld dat dit normaal is), hoe zit het dan? Ik heb dan toch een melding gemaakt ín de garantieperiode, dus loopt die afhandeling toch gewoon door, ongeacht de afloop van de BOVAG garantie? Maar misschien wel verstandig om nu een melding te maken dat -in mijn beleving- de bak nog niet vlekkeloos schakelt?
Ja, dat is zeker verstandig. Doe dat zwart op wit (email). Maak het gewoon expliciet: even opsommen wat er in de garantieperiode is gebeurd, weergeven wat de stand van zaken nu is, en een expliciet voorbehoud dat je je beroept op doorlopende garantie ten aanzien van dit probleem.

hemi24

Forumguru
Ai. Hoe kom jij tot die conclusie? Omdat het gebonk blijft?
Maar...hoe komt tvs dan bij versleten koppeling?
Omdat de plunjer niet in de juiste stand komt, althans dat is wat de regeleenheid “denkt”,
maar in relatie tot de foto’s van de sporen op de diafragmaveer, kun je niet anders concluderen dat de drukgroep niet goed bediend wordt.
Dus probleem met de mechatronica.
Reserveer maar alvast een 1,5 tot 2k euro…

hemi24

Forumguru
Ik niet, dat is wat het systeem interpreteert aan de hand van wat het meet.

Zie het zo: jij gaat planken zagen en zet hierbij elke keer een streep bij het punt waar de rolmaat 100cm aangeeft, dus jij denkt dat je planken van 1 meter lengte zaagt; echter heb je niet gezien dat aan het begin van je rolmaat 12cm mist, dus in werkelijkheid zijn de planken maar 88cm…

Hierna heeft de auto een retourtje Parijs gehad, dus koppeling zou goed ingelopen moeten zijn. Qua schakelgedrag merk ik nog steeds een bonk(je). Ook zie ik soms(!) dat het toerental even omhoogschiet tijdens het schakelen. Voornamelijk van 4 ->5 Is dit een normaal verschijnsel? @gjmaters hoe is dit bij jou?
Ik herken het bonkje en toerental-scheutje dat je beschrijft ook bij mijn auto na de reparatie, maar stukken minder dan voorheen. Weet niet of dit normaal DQ200 gedrag is, heb het nooit met een andere/nieuwe vergeleken. Mijn DSG schakelt echter zeker soepeler dan voor de reparatie, en de koppeling slip tijdens gewoon rijden in (oneven) versnellingen is iig verdwenen. Hoop dat het schakelgedrag nog iets zal verbeteren bij verder inlopen/inleren, maar op zich doet de bak het voor mij op dit moment wel acceptabel.

Bovenaan Onderaan