Skodabroeders,
Hier dan een resumé van de DSG issues rondom de S3 combi. Want door alle berichten kun je wellicht de draad kwijtraken en ook omdat
@hemi24 en
@1983jeroen wat specifieke vragen hadden, een overzicht. Misschien ook relevant voor
@gjmaters misschien? Zijn input wordt sws gewaardeerd vanwege eenzelfde reparatie.
oktober '24: constatering DSG problemen: bonkend schakelen, toerental slipt bij schakelen, dus NIET tijdens de rijden in dezelfde versnelling (wil ik even benadrukken). Problemen gemeld bij verkoper. In overleg uitlezing door TVS.
tussentijds: reset tip uitgeprobeerd (contact aan, 5 of 10 sec gaspedaal indrukken). Geen echte verbetering.
Februari: TVS heeft de MOTOR en BAK op afstand uitgelezen. Hieruit kwam naar voren dat K1 versleten is.
@hemi24 dan had je toch ook al een mechatronica melding moeten krijgen tijdens het uitlezen? (ingaand op een eerdere opmerking van je)
April: DSG-Koppeling is vervangen. K1 en K2 zijn beiden vervangen, net als de bakolie. Olie hoeft niet, is lifetime, maar deed de garage wel. Verder geen onderdelen vervangen. Garage gaf aan dat de bak opnieuw moet inleren, dus het kon zijn dat er enige tijd 'gebonk' of 'onrustig schakelgedrag' zou zijn, maar mettertijd zou dat moeten verdwijnen.
Hierna heeft de auto een retourtje Parijs gehad, dus koppeling zou goed ingelopen moeten zijn. Qua schakelgedrag merk ik nog steeds een bonk(je). Ook zie ik soms(!) dat het toerental even omhoogschiet tijdens het schakelen. Voornamelijk van 4 ->5 Is dit een normaal verschijnsel?
@gjmaters hoe is dit bij jou?
In bijgaande foto zie je dat dit onderdeel een wat onregelmatig slijtagepatroon heeft, dat zijn de omcirkelde gebieden.Volgens
@hemi24 zou dit dan de drukgroep moeten zijn. (Correct?). De garage maakte daar verder geen opmerkingen over. Ik heb het woord Mechatronica niet horen vallen.
@1983jeroen vroeg waarom de koppeling vervangen was als de slijtage niet enorm was. Geen idee. Waarschijnlijk is het credo, de boel is nu toch open, dus we vervangen het. Bovendien was dit ook het advies van TVS, namelijk om K1 te vervangen. En K1 wordt -in de regel- tegelijk vervangen met K2, ofwel, een compleet nieuwe koppeling. Het lijkt erop dat ze dit advies gewoon opgevolgd hebben.
@hemi24 , (sorry voor het zo vaak taggen, trouwens), maar klopt het dat indien de mechatronica fouten geeft je dit terug zou moeten zien in het uitlezen? En had TVS dat dan ook niet moeten zien bij het uitlezen? Of heeft een mechatronica een behoorlijke grote foutmarge voor die een melding maakt in de boordcomputer?
@MarcoO2 , jij bent een jurist, stel dat mijn klachten erger worden ná afloop van garantie (want nu heb ik af en toe een bonkje. Daar kan ik mee leven, gesteld dat dit normaal is), hoe zit het dan? Ik heb dan toch een melding gemaakt ín de garantieperiode, dus loopt die afhandeling toch gewoon door, ongeacht de afloop van de BOVAG garantie? Maar misschien wel verstandig om nu een melding te maken dat -in mijn beleving- de bak nog niet vlekkeloos schakelt?
Een heel verhaal zo, maar ik hoop dat het zo helder is? Vragen en opmerkingen zijn welkom, input sws! :-)