DSG in de soep gedraaid. Tips voor revisie/vervanging gezocht!

BvWesten

Nieuw lid
Alvast sorry als ik een te oud topic weer ophaal, maar ik heb ook issues met mijn dsg bak.

Het bijzondere is dat ik benaderd werd voor een terugroepactie, omdat een Hydro unit aan de bak los zou kunnen raken. (Superb 2017 TDI 150 pk.

Een aantal weken daarna kreeg ik exact dezelfde klachten die TS omschrijft, en heb zsm de auto stilgezet. Geen storingscodes maar wel olie onder de wagen. Nu een week later heeft de dealer een diagnose kunnen stellen en blijkt er een gat in de bak te zitten…. Ik wil dit nog even met eigen ogen bekijken maar dat er een nieuwe bak onder moet lijkt duidelijk.

Men heeft coulance aangevraagd maar weet al wel te vertellen dat ze er bijna zeker van zijn dat dit niets met de terugroepactie te maken heeft.

Zou dit domme pech zijn of probeert men hier ook van kosten af te komen? Ik ken de opbouw van deze bak niet en durf zelf dus ook niet te zeggen of dit door de Hydro unit kan komen.
 

ertromp

Forumguru
De "bak" van een DSG 7 is een breed begrip.

Een DSG 7 versnellingsbak is opgebouwd uit verschillende onderdelen samengevat in 1 behuizing.
Een gedeelte is het tandwielgedeelte daar waar de versnellingen ingelegd worden en bevat olie
Een gedeelte is de mechatronic en daarin zitten plunjers die hydraulisch gestuurd worden die zorgen dat de tandwielen in het tandwielgedeelte in het juiste verzet komen. In het mechatronic gedeelte zit een hydroliek olie
En dan heb je nog het koppelingsgedeelte die in jouw situatie droog is maar daar kan afhankelijk van het type DSG 7 ook olie in zitten.

Dus eerst helder krijgen wat exact lekt.
 
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Los van welk deel van de bak lekt: een gat in de bak kan nooit vanzelf ontstaan lijkt me. Dus impact van buiten of van binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

BvWesten

Nieuw lid
Ik ga zo even kijken bij ze, na enige aandringen was er gelegenheid de auto nogmaals op de brug te zetten.

Dan weet ik hopelijk iets meer.

Invloed van buitenaf heb ik aan gedacht, ik had alleen wel verwacht het te merken als ik ergens overheen ben gereden.
 

BvWesten

Nieuw lid
Update:

Er is ten hoogte van het differentieel een gat in de behuizing geslagen van binnenuit. Men vermoed dat er iets met het smeer systeem aan de hand is geweest en blijkbaar heeft de terugroepactie daar ook mee te maken gehad. Er is een garantie aanvraag gedaan bij de importeur, meer info volgt.
 

Tees

Donateur
Ik help t je hopen dat dit onder garantie valt. Tis belachelijk als het niet zo zou zijn, maar helaas kent Pon het woord garantie nauwelijks.
 

BvWesten

Nieuw lid
Er komt een nieuwe versnellingsbak onder, de fabriek heeft akkoord gegeven. Vrij snel ook, dus ik vermoed dat men de oorzaak vaker heeft gezien.

Waar ik benieuwd naar ben, heeft een van jullie met een superb al een schrijven gezien over de terugroepactie? Ik heb hem niet gehad het kwam toevallig ter sprake toen ik bij de dealer was.

Mochten er anderen zijn met klachten, weet in ieder geval dat er wat speelt.
 

Stevala

Actief lid
Mijn moeder heeft in 2011 een Yeti dsg 7 nieuw gekocht. Er staan 82000 km op. Ik krijg een knipperend steeksleutel teken waar de versnelling staat. Volgens garage Autonatie Wommelgem (België) komen de kosten op 4000€. Weinig uitleg, enkel dat eriets vervangen moet worden.... Mijn moeder viel bijna van haar sus. Ze vroegen om ervoor te tekenen als ze het onderdeel zou bestellen ( wat ze gelukkig niet heeft gedaan). WTF is hier aan de hand. Is de auto überhaupt nog zoveel waard? Wij voelen ons serieus aangedaan. Zij doet de laatste jaren bijna geen kms. Is dit normaal!


Momenteel rijdt de auto, schakelt hij normaal en heeft volgens ons geen merkbaar performanceverlies.

Iemand een goede no nonsens garage voor tweede opinie? Of raad hierbij?

In België of zuid Nederland
 

JeSko

Forumguru
@Stevala

Ik kan je Volkswagen Audi center Balen aanraden, geen officiële dealer maar wel rasechte specialisten in alles van VAG, de eigenaar is een jongere man die de zaak overgenomen heeft van zijn vader, die jongens volgen continu bijscholingen mbt de nieuwste technieken en zijn correct en betaalbaar. Was er zelf 3 jaar lang meer dan tevreden klant.
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn moeder heeft in 2011 een Yeti dsg 7 nieuw gekocht. Er staan 82000 km op. Ik krijg een knipperend steeksleutel teken waar de versnelling staat. Volgens garage Autonatie Wommelgem (België) komen de kosten op 4000€. Weinig uitleg, enkel dat eriets vervangen moet worden....
Weinig uitleg?
Tja, dat zou ik ook doen als ik de klant 4k afhandig wil maken. :cautious:
De arrogantie is weer helemaal terug in autoland.

Maar je kunt toch vragen WAT & HOE precies? En waarom dat zoveel moet kosten?
 
Er komt een nieuwe versnellingsbak onder, de fabriek heeft akkoord gegeven. Vrij snel ook, dus ik vermoed dat men de oorzaak vaker heeft gezien.

Waar ik benieuwd naar ben, heeft een van jullie met een superb al een schrijven gezien over de terugroepactie? Ik heb hem niet gehad het kwam toevallig ter sprake toen ik bij de dealer was.

Mochten er anderen zijn met klachten, weet in ieder geval dat er wat speelt.
Ik gok dat dit om de dq381 bak gaat. Die bakken hebben fabrieksuit een zwak punt. Reinier van complete car service soest heeft er toen een heel artikel over geschreven. Is ook gelijk een aanrader voor revisie.

VAG heeft nooit een terugroep actie gedaan omdat de fix redelijk tijdrovend is en de issues niet altijd binnen garantie binnenkomen. Dus prijstechnisch voor hun beter om je door te laten rijden tot je problemen hebt. Maar in de 381 is het een veel voorkomend probleem helaas.
 

Stevala

Actief lid
Ondertussen tweede opinie gevraagd bij local garagist (Bosch service center). Mechatronik wordt opgestuurd ter revisie, is goedkoper dan nieuwe te plaatsen.

De eerste garage heeft nooit revisie aangeboden, zij bestellen nieuw onderdeel en vervangen.
 
Bovenaan Onderaan