DSG in de soep gedraaid. Tips voor revisie/vervanging gezocht!

D

Deleted member 27964

Há forumleden,

Afgelopen zondag is de DSG van mijn Superb 2.0 TDI uit 2017 in de soep gedraaid :sick:

Qua timing kon het niet beter, maar qua diagnose kon dat wél.
Op maandag had ik een werkplaatsafspraak staan voor LongLife onderhoud & APK. Op zondagmiddag ben ik even bij de Ikea geweest, terwijl ik op de terugweg naar huis een gek schokje voel. Bij het optrekken bij het eerstvolgende verkeerslicht voelt het alsof de koppeling ineens volledig aangrijpt - en weer loslaat. Ik schrok, en ben erg rustig doorgereden naar huis. Bij het laatste verkeerslicht gaat de bak in de noodloop-stand, en kom ik hortend en stotend thuis.

ANWB gebeld, die de diagnose "koppeling ligt eruit" stelde. Dus maandag de auto m.b.v. een berger naar Skoda.

Wat blijkt: de as van de hydropomp/oliepomop is losgeraakt in ligt los in de bak. Tot zover de diagnose van Skoda - want in het werkplaatshandboek van Skoda staat dat men bij bij deze diagnose een nieuwe bak moet aanbieden. En dat heeft Skoda gedaan o_O

Ik schrok van de prijs, dus ben inmiddels al aan het rondbellen voor alternatieven. Vandaar mijn vraag aan jullie:
Weten jullie een goed adres voor het vervangen, danwel volledig reviseren van mijn DSG7?

Alvast bedankt!

Merlijn
 

Bijlagen

  • F0D849A3-0101-4997-B5C3-B8EF2A008504_1_201_a.jpeg
    F0D849A3-0101-4997-B5C3-B8EF2A008504_1_201_a.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 80

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Coulance is mede afhankelijk van hoeveel kilometers er op de teller staan.
Maar de DSG dokter is waarschijnlijk je 1e aanspreekpunt, als het gerepareerd kan worden in plaats van vervangen, dan kunnen zij dat.
En anders kunnen zij je wellicht ook aan een gereviseerde bak helpen.
 

Tees

Donateur
Het kan een DQ250 6-bak of en DQ381 7-bak zijn, wat ik zo vind is de DQ381 in MY18 (dus 2e helft 2017) ingevoerd voor de 2.0 TDI. Beide zijn natte-koppeling bakken
 

eriktv

Forumguru
Ook ik kan de DSG-dokter aanbevelen: in 2017 DSG-optimalisatie laten doen (aanrader!) en begin 2022 verstuivers, koppelingen en vliegwiel laten vervangen aldaar. Goede diagnose en prijsopgave gekregen. Hoge kosten zijn nooit leuk, maar vertrouwen, goede communicatie en geen verrassingen zijn dan wel fijn.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals de rest ook al aangeeft: als je uitgaat van een normale km-stand voor de leeftijd is dit een onacceptabel mankement. Het zou me niet verbazen als de dealer de reparatieprijs behoorlijk heeft opgeschroefd, om vervolgens een aardige korting (garantie/coulance) te geven, zonder dat het de dealer/Pon al te veel geld kost. Ik ben geen expert op wat de normale levensduur van zo'n DSG/oliepomp zou moeten zijn, maar gevoelsmatig denk ik dat onder de 200-250k km dit gewoon niet mag voorkomen, en al helemaal niet bij een diesel (die gebouwd moet zijn op meer km's maken)

Ik zou in elk geval bij de DSG-dokter vragen wat zo'n reparatie bij hun kost, dan heb je een vergelijk met de dealerprijs.
 

hemi24

Forumguru
Ik ben benieuwd welke oliepomp nu stuk is gelopen…

De mechanisch aangedreven oliepomp of de start-/stop oliepomp?
 
D

Deleted member 27964

Dank voor de vele antwoorden!

TVS gaat er inderdaad naar kijken. Ik kom de naam veel tegen op dit forum, met positieve ervaringen.

Coulance is een goede - daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik zal maandag direct even bellen met de dealer.

Voor de duidelijkheid, het gaat om een Superb 2.0 TDI uit 2017, KMstand is nu 175.000. Heeft 150pk, dus volgens mij is de Superb voorzien van de “lichtste” versie DSG7.
Auto is niet getuned, wordt vooral gebruikt voor woon-werk (70km enkele reis). Ik gok dat 70% daarvan op de snelweg is.
Ik ben actief bij de vrijwillige brandweer, dus zo nu en dan heb ik een kort & snel ritje
Ik moet toegeven dat mijn start-stop 100% van de ritten uit staat.

Bijgaande foto kreeg ik van de dealer. Er is een elektromotor afgehaald, daarachter is een “gat” te zien. Daar hoor blijkbaar de as te zitten. (Ik ben niet helemaal thuis in versnellingsbakken)

Nogmaals dank voor de vele reacties!
 

Bijlagen

  • 9CB96382-F8C0-4328-8DC7-E0CE8EBB45EC.jpeg
    9CB96382-F8C0-4328-8DC7-E0CE8EBB45EC.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 115
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Km-stand is in elk geval niet bijzonder hoog voor een diesel van 5 jaar oud. Ik ken ook wel voorbeelden dat er in ongeveer een jaar 100k km of meer wordt gereden.
 
D

Deleted member 27964

Inmiddels contact gehad met Skoda: geen coulance, dit was al gecheckt/aangevraagd. :(
 

hemi24

Forumguru
Als ze een elektromotor eraf hebben gehaald en de pomp daarachter zit zal het de Aux-oliepomp zijn, wat men ook wel de start-stop oliepomp noemt.
Dit heeft weinig te maken met het feit dat jij je start-stop hebt uitgeschakeld...
 

Spector

Forumguru
Niet helemaal vergelijkbaar, maar vorig jaar onderweg naar de wintersport draaide mijn DSG bak ( Octavia RS combi, 2018) met 102.000km in de soep een half uurtje voor München na een tankstop langs de A8. Afgesleept en naar een dealer gebracht waar er uiteindelijk een volledig nieuwe DSG bak gemonteerd is (kosten volgens factuur € 7.500,-). Het enige wat ik af heb moeten rekenen was de helft van het arbeidsloon en de kosten van de leenauto. Volgens Skoda was het niet normaal dat de bak het niet meer deed na zo weinig kilometers.
 
D

Deleted member 27964

Dat is een betere deal dan ik voorgeschoteld kreeg. De kosten zijn namelijk vergelijkbaar, maar er wordt/werd nul coulance geboden.

Inmiddels is de auto bij TVS onderhanden, ik kan 'm morgen ophalen. Superb is voorzien van nieuwe DSG7 DQ381, nieuw vliegwiel (zat blijkbaar wat onbalans in), en heb 'm direct maar laten tunen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan