DSG en Flippers

ebaw

Nieuw lid
hi,
toen ik in januari mijn superb combi elegance 2.0 140 pk DSG bestelde was er een optie pakket bij (Ammundsen elegance met o.a bluetooth en multifunctioneel stuur) Ik was zo dom om aan te nemen dat er peddles zouden inbegrepen zijn . ik heb nog nooit een DSG uitvoering gezien, dealer had er geen staan.

Nu zag ik vandaag op een fotos op het net dat er op een 4 spakig stuurwiel geen peddles staan, dus ben onmiddelijk naar de dealer gereden.
Blijkt nu dat mij productie datum vast staat op 30 maart, en vermits het te kort bij die datum is is veranderen niet meer mogelijk.Althans niet in de fabriek.

Nu heb ik 2 vragen, zijn er mensen die dat later nog hebben laten installeren in Belgie? En is het een groot gemis als je het niet hebt? Denk dan voornamelijk aan het terugschakelen via de flippers in D of S mode, ik geloof dat ze ongeveer 20 seconden in de manuele mode gaan.Zonder is zelf terugschakelen alleen mogelijk in de manuele stand van de schakel hendel ?

De overmijdelijke vraag die gaat komen is"waarom een automaat als je nog zelf wil schakelen" is gewoon omdat de mogelijkheid bestaat en het soms wel handig lijkt.
bedankt voor de antwoorden
 

Bakkertje

Forumguru
Achteraf zal vast wel kunnen, er dient dan in ieder geval een ander stuur gemonteerd te worden, misschien zelfs ook wel de sleepring en stuurapparaat. Al met al denk ik dat het een erg kostbare bedoeling zal worden.

Ik heb zelf maar 2x het genoegen gehad om met een DSG auto te rijden en heb nooit het idee gehad zelf te willen schakelen. Uiteraard wel geprobeerd, maar daarna snel weer in de D of S stand gezet. Hoe het bijvoorbeeld in de bergen gaat kan ik je niet vertellen..
 

ertromp

Forumguru
Zelf heb ik DSG in combinatie met de schakel paddels.
De enige situatie wanneer ik het gebruik en wanneer het makkelijk is: bij het rijden in heuvelachtig / bergachtig gebied.
Verder gebruik ik de paddels nooit en m.i. Kun je heel goed zonder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Na 134000 km in een Octavia 1.9Tdi combi met DSG kan ik je verzekeren dat ik die schakelflippers geen seconde heb gemist.
Het handmatig kunnen schakelen was voor mij eigenlijk alleen maar nodig onder heel specifieke omstandigheden, bv. bij het helling-af rijden met een paardentrailer (c.q. caravan) erachter als je persé niet wil dat hij opschakelt (en op steilere hellingen ook zonder aanhanger natuurlijk).

Verder geen behoefte aan gehad - die bak schakelt veel sneller en veel slimmer dan dat je het zelf kunt. In D is hij ook zuiniger dan handgeschakeld, want dan zal hij ook nog een tandje opschakelen in die gevallen waarin jij al weet (maar hij nog niet) dat je zometeen weer vaart gaat minderen om af te slaan of voor een rotonde of zo. Zelf denk je dan al gauw "laat maar even", maar de bak schakelt gewoon op zodra het kan en weer terug zodra het moet.
 
@ ebaw : Je kan dit 3 spakig stuur ook nabestellen als accessoire ( maar dan heb je wel geen multi functioneel stuur , volgens mij ? )en laten naplaatsen , je kan dit terug vinden in de acc brochure
Je moet dit maar eens aan je dealer vragen ( dit is het art nr van stuur FBA 800 001 ) link zit erbij
Google
 

andrehj

Forumguru
Ik gebruik mijn flippers juist best vaak. Vaak vind ik namelijk dat de bak te laat naar de drie schakelt (vooral bij filerijden), of ik wil heuvelaf terugschakelen. Bovendien is het een erg leuke gadget. Tevens is het handig om voor een snelle inhaalactie vast wat trappen terug te schakelen, dat scheelt daarna reactietijd van de bak.
Op Briskoda loopt een draadje (zelf even opzoeken) van iemand die zelf een driespaaksstuur + flippers achteraf heeft ingebouwd. Volgens mij gaat dat zonder problemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tevens is het handig om voor een snelle inhaalactie vast wat trappen terug te schakelen, dat scheelt daarna reactietijd van de bak.
Gewoon even in S zetten: zelfde effect, minder moeite.

Voor de enthousiaste schakelaars is het best leuk speelgoed (wel wat prijzig, t.o.v. een gewone handbak - en daar mag je altijd mee schakelen!).
Voor de pragmatici (zoals ik) niet - je kunt het zelf toch niet vlugger... al denken sommigen van wel.
 

ebaw

Nieuw lid
bedankt allemaal voor de uitleg, half april is het zover en ik zal het best leuk rijden vinden zonder de flippers.het was mooi als ze er op stonden, maar het is niet en ga er dus niet van wakker liggen, er is ook nog altijd het pookje in manual.
 

Lisbecks

Nieuw lid
Hoi, ik heb een vraagje over dat DSG, ik koop namelijk zelf waarschijnlijk een VW en heb ff op hun DSG pagina gekeken, maar zij leggen het anders uit en het is zelfs een andere afkorting (dan bijvoorbeeld op wikipedia). Gaat het hier dan wel om hetzelfde? Ik vraag me trouwens ook af wat het nu is van dsg wanneer je ook flippers hebt. Lijkt er niet te zijn toch? Is flippers zonder dsg niet net zo handig?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik snap niet helemaal wat je nu precies bedoelt en wat je wilt weten... iets meer toelichting zou helpen.

Wat bedoel je met "flippers zonder DSG"? Je hebt niet zoveel aan flippers als er geen DSG aan hangt...
 

Captain Hook

Forumguru
Maarre, volgens mij hebben die flippers op het stuur dezelfde funktionaliteit als de DSG in manual mode... Dan duw je de DSG handel zelf of ff naar voren of ff naar achteren. Werkt prima. Waarom dan nog meer onnodige tierlantijnen aan het stuur?:ahum:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is "sportief" Captain Hook. In een Formule 1 of andere race-auto kan ik me voorstellen dat het zinnig is omdat je je handen liever niet van het stuur haalt. Maar bij een auto waarmee je op de gewone weg rijdt, vind ik het ook wat potsierlijk, nog even afgezien van het feit dat je ze weinig zult gebruiken in combinatie met een automaat. Vind ik dan zoiets als bekende telefoonnummers elke keer opnieuw handmatig intoetsen of de tv bedienen door naar het apparaat te lopen ipv de afstandsbediening te gebruiken.
 

ebaw

Nieuw lid
op youtube staat een filmpje waarin wat uitleg wordt gegeven over hoe de DSG werkt en de verschillende schakelmogelijkheden op een Golf GTI.
DSG - YouTube

Hier kan dus met de flippers worden terug of opgeschakeld in D of S mode zonder de pook opzij te duwen, de manuele modus wordt dan geactiveerd en duurt dan zo een 20 tal seconden .
Dit is dus volgens mij soms handig als je even snel al in een lagere versnelling wil zitten , bv. om in te halen. Het kan dus ook door de pook naar rechts te duwen en deze dan naar achter de tikken, het leek me alleen handig met de flippers.
Maar zoals gezegd zal ik er niet wakker van liggen.
Nog 6 weken en dan komt sinterklaas al.
 

MarcoO2

Forumguru
In de prakrijk gaat het in de manuele modus zetten en op- of terugschakelen in één vloeiend beweging, flippers voegen daar niets aan toe wat mij betreft.
 

AMBIO2

Actief lid
Heb ook de flippers en moet zeggen dat ik er erg wijs mee ben.
Kom net terug uit Oostenrijk en heb ze in de bergen continu gebruikt.
Ook hier in Nederland gebruik ik ze regelmatig, helemaal als er een aanhanger achter hangt.
Ik vind dat de DSG te snel opschakeld, helemaal in de bergen op hellingen en met een aanhanger
heb ik liever dat de motor meer toeren maakt.
Ben van mening dat meer toeren draaien beter is voor het blok.
 

Rosinfield

† In Memoriam
en waarop is deze mening dan wel gebaseerd? Lijkt me dat de designer wel zal weten wat goed is voor het blok.
 

andrehj

Forumguru
Dat laatste is niet helemaal waar. Ik gebruik de flippers vaak om de bak sneller te laten opschakelen dan ie eigenlijk van plan was. Als ik aan zie komen dat ik een tijd lang niet meer hoef op te trekken, druk ik em bij 70 al in de 7, of bij 25 al in de drie. Dat trekt de motor prima. Met de pook zou dat wellicht ook kunnen, maar dan zou je eerst naar manueel over moeten schakelen, een tikje naar + geven, en daarna weer naar automatisch overschakelen. Dat is wel erg veel omslachtiger dan de kleine vingerbeweging die het nu is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat trekt de motor prima. Met de pook zou dat wellicht ook kunnen, maar dan zou je eerst naar manueel over moeten schakelen, een tikje naar + geven, en daarna weer naar automatisch overschakelen.
En dan heb je nog een dikke kans dat hij in de automatische stand toch weer z'n eigen zin doet, als hij vindt dat je niet de optimale versnelling hebt gekozen. Dat was althans mijn ervaring met m'n O2 1.9 tdi/DSG.

Maar het gaspedaal een háártje liften wil ook nog wel eens het opschakelen stimuleren - hoef je helemaal niks met de hand te doen.
 
Bovenaan Onderaan