DSG en caravan

Wij hebben sinds kort een nieuwe Kamiq 1.0 TSI met DSG versnelling. Achter deze fijne auto hebben we een caravan hangen met een gewicht van ongeveer 1200 kilo.
Tijdens het rijden hiermee schakelt de auto wel heel snel over naar de volgende versnelling en maakt dan vaak minder dan 2000 toeren. Wat is wijsheid? Handmatig gaan schakelen?
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn Leon ST 1.0TSI met DSG7 rij ik eigenlijk altijd in de sportstand, met of zonder de caravan erachter. De solo auto schakelt dan vrijwel altijd op de momenten die ik zelf ook zou kiezen, en dat zonder €499 te hebben hoeven investeren in een hier veelvuldig aanbevolen DSG-tuning.

Met een kleine 1200kg aan de haak (1100 onder de as en ca. 80 op de kogel) gaat ook prima, maar het valt wel op dat hij bij het optrekken na bv een rotonde telkens een heel stuk hoger in de toeren klimt dan solo. En dat ligt niet aan mijn rechtervoet, want die gebruik ik daarbij meestal niet: ik laat het aan de cruisecontrol over.

Met 2 personen aan boord zonder aanhanger schakelt hij zelden boven de 2200 à 2300 rpm op, met de caravan erachter gaat hij vlotjes richting 4000 alvorens op te schakelen. Hij schakelt in S (met of zonder caravan) wel probleemloos door naar de 7e, ook als ik niet boven de 80 km/u ga. Ik heb daar niks op aan te merken...
 

mwhite

Forumguru
ik rij altijd handmatig met de caravan.
zeker in D schakelt de bak te snel op en wat resulteert in te lage toeren.
kom dan ook niet hoger dan de 5e versnelling soms 6 op vlakke weg.
rij ook altijd met olie tempratuur in scherm.
in te hoge versnelling / lage toeren gaat olie temp omhoog...
 

kylimo

Senior Member
@Canon-Eye: maar die ca 2200 rpm zijn hele mooie waardes voor de S stand. Ik heb daar wel wat euro's voor uit moeten geven, aangezien mijn 1.2 TSI in de S stand pas bij 3000 rpm doorschakelde. Dat vond ik een beetje te veel van het goede. Nu dus in D bij 2000 rpm en in S bij 2500 rpm. Ik zal niets anders meer willen.
Maar schakelt de S stand ook naar zijn 7 zonder cruisecontrol aan? Mij FIII stopt bij 6 (ook voor de DSG aanpassing), maar met cruise aan gaat deze wel naar 7.
 

MacRembrandt

Forumguru
Net als Canon-Eye rijd ik ook (bijna) altijd in S, met en zonder caravan.
Schakelmomenten zijn net wat fijner. Maar wat ik ook fijn vind (met de caravan) is dat de S-stand geen vrijloop heeft. De auto schakelt dus terug bij afremmen en remt daarbij dus ook op de motor.
(Is wel de 1.5. Weet niet of dit voor de 1.0 ook geldt)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar schakelt de S stand ook naar zijn 7 zonder cruisecontrol aan?
Nee, bij 80 km/u nog niet (met of zonder caravan maakt hiervoor niet uit). Als ik bij constant 80 in 6 de CC inschakel (Set of Resume ingesteld op 83) schakelt hij wel onmiddellijk naar 7.
Maar dat gedrag stoort mij niet aangezien ik al meer dan 30 jaar een fervent cruisecontrolgebruiker ben. Zodra het maar even kan gaat hij erop, ook in lokaal verkeer.

@MacRembrandt ja klopt, hij remt wel af op de motor maar niet zo fanatiek - het is ook maar een 1.0 3-pittertje natuurlijk, die geeft niet zoveel tegendruk...
 
Bovenaan Onderaan