DSG dokter?

24qv

Actief lid
Hoi,

Ik ben me, in afwachting van de levering van 'mijn' Skoda, aan het inlezen op verschillende onderwerpen. Zo ook voor de DSG.

Kwam bijvoorbeeld tot de ontdekking dat hier blijkbaar een hele wetenschap achter zit. Zie dit artikel http://forums.vwvortex.com/showthre...-DSG-Game-and-Win-DSG-Driving-Tips-and-Tricks

Ook dat er bedrijven zijn die de software van de DSG aanpassen teneinde een ander schakelpatroon te verkrijgen. Zijn er mensen die hier (positieve of negatieve) ervaringen mee hebben?
 

wachma

Actief lid
Ik heb mijn dsg van mijn golf V ooit laten aanpassen door de dsg dokter:
sneller schakelen (merkte je niet echt iets van); de S stand aanpassen naar semi S stand (was nodig gezien de versnellingsbak anders schakelde door een toename van 120pk, de S was nogal explosief); koppelbegrenzing verhogen; RPM limiet naar boven brengen

Ik had er heel goede ervaring mee en kan er niets op aan merken..
 

ertromp

Forumguru
Of neem eens contact op met JDengineering.nl in Lochem.

http://www.jdengineering.nl/dsg-tuning/

Openingstijden:
Dinsdag t/m Vrijdag 8.30-17.30 uur en op Zaterdagen van 9.00-13.00 uur.
JD Engineering
TELEFOON:
0573 - 258752
EMAIL:
info@jdengineering.nl
ADRES:
Hanzeweg 22
7241 CS Lochem

Doet JD Engineering dan ook al de optimalisatie van DSG bakken voor het MQB platform? Let wel de software hiervan c.q. de toegang hierop is afwijkend ten opzichte van de DSG software gebruikt in de O2 / S2 / F2
 

Waalko Kramer

Forumguru
Doet JD Engineering dan ook al de optimalisatie van DSG bakken voor het MQB platform? Let wel de software hiervan c.q. de toegang hierop is afwijkend ten opzichte van de DSG software gebruikt in de O2 / S2 / F2

Hoi @ertromp dat durf ik niet met zekerheid zeggen. Anders even bellen of mailen met JD.

Wat ik al wel bij JD gezien heb op FB dat hij ook al de nieuwste Golf VII heeft getuned en daarbij ook de DSG.

P.s. ik heb geen aandelen bij JD hoor.
 

CDK

Forumguru
@24qv, hierover is veel te lezen op dit forum en op het www, om het heel kort samen te vatten kan je stellen dat de VAG groep maar 1 prio heeft en dat is emissies laag houden om aantrekkelijk geprijsd te kunnen zijn voor zowel de zakelijke als privé kopers. De consequentie hiervan is dat de prachtige techniek van de DSG gedeeltelijk om zeep geholpen wordt door de "groene" eco software. Gevolg is dat de levensduur van de koppeling sterk verkort wordt. DSG dokter onderdeel van TVS Engineering is een pionier op het gebied van de DSG en kan deze softwarematig al dan niet in combinatie met motortuning naar wens aanpassen. Denk hierbij aan de druk op de koppeling, snelheid van schakelen, moment van op en terug schakelen, ook is in de praktijk de Sport stand redelijk onbruikbaar en vrij extreem, ook dat is aan te passen zodat de S stand wat bruikbaarder wordt. Als je bijvoorbeeld veel met een zware aanhanger onderweg bent of met een caravan de bergen in gaat, zou je de S stand zo kunnen aanpassen dat je deze modus altijd zou kunnen kiezen als je met aanhanger op pad bent. Dit is uiteraard zomaar een voorbeeld, maar geeft wel aan wat de mogelijkheden zijn. Gevolg een prettiger rijdende auto en een koppeling die veel langer mee gaat, doordat het slippen van de koppeling sterk gereduceerd wordt door de bovengenoemde aanpassingen.

Op 5 september is er trouwens een nazomermeeting van dit forum bij TVS en bij aanwezigheid op die dag kan je op een later tijdstip tegen sterk gereduceerd tarief software aanpassingen laten doen aan motor en DSG. Zie hiervoor het meeting topic. Er wordt ook een lezing verzorgd door de eigenaar Ronald Logmans aka de DSG dokter om de techniek wat inzichtelijker te maken, heel interessante materie!
 

Canon-Eye

Forumguru
om het heel kort samen te vatten kan je stellen dat de VAG groep maar 1 prio heeft en dat is emissies laag houden om aantrekkelijk geprijsd te kunnen zijn
Dat is niet de enige reden, denk ik.
Er is ook nog regelgeving die autofabrikanten verplicht om voor hun totale modellengamma het gemiddelde verbruik terug te dringen. De precieze ins en outs daarvan heb ik niet paraat, maar ik ga er van uit dat dit zeker meespeelt. Dat de huidige fiscale regels in bv. NL ook gericht zijn op emissievermindering is in deze een mooie bijvangst en een extra stimulans om waar mogelijk nog een extra grammetje eraf te poetsen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een niet onbelangrijk voordeel is ook dat je na aanpassing weer beschikt over een echte "1" ipv dat je vanuit stilstand praktisch in 2 wegrijdt
 

micky

Forumguru
Doet JD Engineering dan ook al de optimalisatie van DSG bakken voor het MQB platform? Let wel de software hiervan c.q. de toegang hierop is afwijkend ten opzichte van de DSG software gebruikt in de O2 / S2 / F2

Inmiddels wel dacht ik, ik was er nog in januari en toen was het ongeveer zover.
 

24qv

Actief lid
Dank voor de informatie die ik heb teruggekregen op de dit onderwerp. Ik zal zeker acte de présence geven tijdens de meeting begin September.
 

Rob

Forumguru
Een niet onbelangrijk voordeel is ook dat je na aanpassing weer beschikt over een echte "1" ipv dat je vanuit stilstand praktisch in 2 wegrijdt

*even een greep uit de eigen ervaringen-doos, zonder bij "De dokter" te zijn geweest*:lezen:

Deze opmerking is al vaker gemaakt, ik probeer het te herkennen bij m'n eigen DSG maar ik kan mij er niet helemaal mee verenigen. Als ik bij een verkeerslicht rustig optrek in D. zijn de eerste meters gewoon netjes in de 1e versnelling. Bij meer gas houd de 1e versnelling langer aan.

Bij vertragen is wel goed verschil te merken tussen D en M. In D gaat de bak naar de 1e versnelling exact op het moment van stilstaan. In M schiet ie mijns inziens iets te snel in de 1e versnelling. Vanaf zo'n 10km/h.

Als je bijv. alleen wil vertragen voor overzicht op een kruispunt vind ik het in M alleen maar irritant om ineens in de 1e versnelling te staan terwijl je net soepel en vlot over wil steken.
 
Bovenaan Onderaan