DSG, CC, en de S of D stand.

octaaf11

Actief lid
Ik heb een vraag aan de andere DSG rijders;
Ik merkte tijdens de vakantie met de caravan, dat de DSG6 bak bij ingeschakelde CC, zowel in de D als in de S bij 90 a 95 in de 6 schakeld. Wanneer ik de CC uitschakel gaat de bak in S altijd tot aan de 4 bij 85 a 90km/h. Soms bij geenl tegenwind en/of hellingen in de 5. In D in de 6 bij deze snelheid, ook met caravan.
Ik merkte deze ochtend hetzelfde zonder caravan, zij het bij een hogere snelheid.
Bij 100km/h met CC en in S schakeld de bak in 5, CC eraf en dan naar de 6. In D bij een 75-80km/h al in de 6 bij gewoon rustig rijden.
Maar met de CC erop lijkt het alsof het het schakelen van de bak niet uitmaakt of hij in de S of de D stand staat.
Herkenbaar???
Johan

adjego

Actief lid
Ik denk dat dat komt omdat de auto er dan vanuit gaat, dat er niet meer versneld hoeft te worden. Dus zodra de CC ingeschakeld wordt, kiest de DSG-bak de hoogste versnelling mogelijk.

Spaced

Senior Member
Je merkt het ook op de snelweg bij hoge snelheid. Rijd je 175km/h in de S gaat 'ie tot de 6, zet je 'm op de CC gaat 'ie toch door naar de 7.

MaxN

Forumguru
Ik sluit me aan bij Adjego.
Doordat je snelheid stabiel wordt schakeld de DSG door naar de hoogste versnelling.
Blijf je gas geven zal die dit niet doen.

Mijn ervaring met een DSG-7 (in D) is eender. Laat je de CC de acceleratie regelen dat zijn de toerentallen waarbij wordt geschakeld een stuk hoger dan wanner ik zelf (vlotter!) optrek. Ik denk dat de acceleratie op de CC er alles aan doet om zo zuinig mogelijk te accelereren. Heel weinig gas (turbo doet vrijwel niet mee) en wat later schakelen om toch nog enigzins vooruit te komen.

octaaf11

Actief lid
Adjego,
Dat is een duidelijke opmerking, het zo geconstrueerd zijn dat wanneer de CC ingeschakeld wordt er toch niet meer versneld zal worden. En dus de bak niet meer "klaar hoeft te staan" voor versnellen.
het grappige is wel dat ik ook de CC wel eens gebruik om terug te gaan naar de laatst gereden snelheid. En dus dan optrek van 60 naar 100, of 80 naar 120km/h.
En dan merk ik verschil, soms gaat dit idd snel, en soms gaat deze versnelling langzamer. Voor mijn gevoel hangt dat af hoe en wie er een paar dagen daarvoor gereden is.
Wanneer ik haast heb gehad gaat het versnellen sneller lijkt het. dan zou er dus sprake zijn van een "leermoment"van de bak en CC.
Of zou het idd onder de noemer"het lijkt zo" vallen?
Johan

TL@

Forumguru
Als je eerst veel gas geeft en dan de cruise de snelheid terug laat oppakken en je voet van het gas haalt, gaat hij snel optrekken naar de ingestelde snelheid. Als je geen gas geeft en de cruise terug inschakelt, gaat hij trager optrekken naar de ingestelde snelheid.

octaaf11

Actief lid
Dit laatste was ook mij ervaring tot nu toe en had ik al ingeschat als normaal/afstelling inderdaad.
johan

Bovenaan Onderaan