DSG bak(7)

Mijn nieuwe Octavia (3500 km) heeft nu al speling problemen, waarschijnlijk (volgens de dealer) uit de versnelligsbak (dsg 7).

Bij het rijden en gas loslaten e.d. voel je dit duidelijk. Voelt als oudewetse speling in de lagers/assen.

Komt iemand dit bekend voor:mad:

hemi24

Forumguru
Zijn het niet de motorsteunen van de 1.6TDI? Ik heb bij mijn handbak ook het idee dat deze een flink stuk slapper zijn dan die van de 1.9...
Heb ook het idee dat dit het schokeffect (bonken) bij rijden met lagere toerentallen versterkt.

hemi24

Forumguru
ha oké, maar hoe kom ik dan bij het rare idee dat je een zelfontbrander rijdt?!? Mijn fout...

Maar begrijp ik je goed, geeft de auto echt het idee alsof er een soort van vrije slag in de aandrijflijn zit?

Porettuhcs

Senior Member
Bonken.... ik zou eerder denken aan het 2 massavliegwiel. Heb dat ook gehad... nu het 2 massavliegwiel vervangen is heb ik geen gebonk meer :xyxthumbs:

Misschienje tweede ik die je hoort ( ha ha).

Nee het is een echte benzineuitvoering 2010. Top auto verder alleen dit wat minder plezierig. Je voelt het zeer goed als je met je gaspendaal zachtjes indruk en dan weer loslaat oftewel een beetje spelen. Volgens de garage komt het uit de dsg bak?

hemi24

Forumguru
Bedankt Hein, maar ik denk het (nog) niet: heb twee collega's gehad met een defect 2-massavliegwiel, en dat voelt/hoort toch anders.

Even weet terug naar het onderwerp (DSG7): waarom verdenkt de garage de bak? Het kan volgens mij netzogoed het differentieel zijn..?

Porettuhcs

Senior Member
:grin:... in je auto :cool:

Heb zelf ook een 1.8 TSI .... ben niet technisch dus waar het precies zit weet ik niet .... en waarvoor het precies dient kan ik je ook niet vertellen...

Wat ik je wel kan zeggen dat indien je gebonk uit je motorblok hoort bij het acceleren dan zou ik een defecte 2 massawiel niet uitsluiten

Voel je ook een soort klap ?

Omdat ze de auto op de brug hebben gezet en een filmpje hebben gemaakt van de bak???
Je voelt echt iets van een losse as idee..... Ik heb mijn wiel eraf gehaald en de aandrijfsas naar de bak kan je echt heen en weer bewegen. Zo's speling voel ik ook.

hemi24

Forumguru
Gezien de snelheid waarmee een DSG schakeld, zou ik zo zeggen dat er hier geen 2-massavliegwiel wordt gemonteerd.

Voor zover ik weet wordt deze gemonteerd om trillingen afkomstig uit de motor (VAG Pompverstuivers) te filteren, zodat deze in mindere mate worden doorgegeven aan de vesnellingsbak.

hemi24

Forumguru
Met een dergelijke speling zou je ook wel het nodige aan abnormale geluiden verwachten lijkt mij?

Porettuhcs

Senior Member
@ Hemi....

Oke... ik had niet het idee dat de TS dacht dat het alleen aan de dsg bak zou kunnen liggen vandaar... :blush:

:grin:... in je auto :cool:

Heb zelf ook een 1.8 TSI .... ben niet technisch dus waar het precies zit weet ik niet .... en waarvoor het precies dient kan ik je ook niet vertellen...

Wat ik je wel kan zeggen dat indien je gebonk uit je motorblok hoort bij het acceleren dan zou ik een defecte 2 massawiel niet uitsluiten

Voel je ook een soort klap ?

Nee komt echt vanaf de linkerzijde (als je in het voertuig zit) bij de aandrijfas/dsg bak.:407:

Ja links daar hoor ik het. Moet maar van de garage uitgaan dat het uit mijn bak komt????
De dsg bak zit toch voor en niet zoals in het verleden thv je voorstoelen?

hemi24

Forumguru
Alles zit voor je voeten: motor, koppeling, bak, differentieel, aandrijfassen, ophanging, stuurinrichting en voorbanden (samengebouwd tot één compact geheel).

Ik zou gezien de leeftijd van de auto toch echt even serieus verhaal gaan halen bij de dealer als ik jou was..!

Ja uiteraard. Moet nu wachten op hun uitslag. Heb vandaag nog extra gemaild om enige druk erop te zetten. Allemaal bedankt voor de antwoorden. Ik laat het tzt weten.

Race Eend

Forumguru
Zoals ik al aangaf in de mail, nog niet eerder gehoord bij de DSG 7, maar er zijn ook wel eens DSG 6 bakken kapot gelopen, ik denk een exemplarisch probleem, niet minder vervelend natuurlijk.

Ben benieuwd waar de dealer mee komt....

Bovenaan Onderaan