DSG-bak 1.5 TSI vs 2.0 TDI

OctaviaWest

Actief lid
Hoi,

Welk type DSG-bak wordt in de 1.5 benzineversie gebruikt tov deze in de 2.0 TDI? De site van Skoda zegt hier zo goed als niks over. Ook de dealer blijft vaag. Volgens hem zijn ze allemaal prima. Maar vroeger werden in de benzinemodellen (in de tijd van de O3) DSG-bakken gemonteerd die heel wat minder robuust waren dan deze in de 2.0 TDI. Zou dit nog het geval zijn?

Kan iemand me wat wijzer maken?

Thx!
 

Bakkertje

Forumguru
Over welk modeljaar hebben we het?
Een overzicht van de verschillende bakken vind je op

Het gaat vooral over het koppel dat de bakken kunnen verwerken en aangezien een 2.0 TDI een hoger koppel heeft dan de 1.5 ga ik ervan uit dat dit niet dezelfde bak zal zijn.
 

JeSko

Forumguru
De 1.5 TSI maakt gebruik van de 7 traps DQ200 met droge Koppeling die op 250 nm berekend is, dat is helaas wel de bak waar vaker problemen met zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je ook die problemen gaat hebben, er rijden er schijnbaar meer zonder problemen rond dan met, het blijft zowiezo een berekend risico.

De 2.0 TDI heeft meer koppel, 340 vs 250 in de TSI, dus zit hier de doorgaans betrouwbare DQ381 7 traps droge bak in. Deze is berekend op meer koppel en heeft meer marge. Ook over deze bak zijn problemen terug te vinden, je kan er ook geen vaste cijfers op plakken, maar ze schijnen volgens o.a. de DSG dokter sterker te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
En dan verschilt het ook nog weer per model…
Zo heeft bijvoorbeeld de Kodiaq (als één van de weinigen) een DQ381 i.c.m. de 1.5 TSI.
 

OctaviaWest

Actief lid
De 1.5 TSI maakt gebruik van de 7 traps DQ200 met droge Koppeling die op 250 nm berekend is, dat is helaas wel de bak waar vaker problemen met zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je ook die problemen gaat hebben, er rijden er schijnbaar meer zonder problemen rond dan met, het blijft zowiezo een berekend risico.

De 2.0 TDI heeft meer koppel, 340 vs 250 in de TSI, dus zit hier de doorgaans betrouwbare DQ381 7 traps droge bak in. Deze is berekend op meer koppel en heeft meer marge. Ook over deze bak zijn problemen terug te vinden, je kan er ook geen vaste cijfers op plakken, maar ze schijnen volgens o.a. de DSG dokter sterker te zijn.
Top, dankjewel, dit was waar ik naar op zoek was!

Is die DQ200 toevallig ook deze die in mijn 1.6 TDI O3 uit 2013 zou kunnen zitten? Ik vermoed van wel. Hebben ze daar al wat aan verbeterd in de laatste 10 jaar? De dealer zegt van wel, maar zou natuurlijk graag hebben dat ik een bestelbon onderteken...
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Dat is moeilijk te zeggen, er zijn door de jaren heen wel aanpassingen gedaan aan bv koelkanalen en dergelijke. Bij mij weten zijn vooral de 2009-2011 bakken erg slecht, dat waren ook de eerste DQ200, daarna hebben deze wel enkele aanpassingen gehad door de jaren heen. Het kan ook maar een gevoel zijn, maar ik denk dat er hier over de echt recentere modellen veel minder DSG problemen gemeld zijn dan dat het geval was bij de oudere.
 

JeSko

Forumguru
@fanSkoda-VW

Jij hebt ook de DQ200, T-Roc 2.0 heeft de DQ381. Maar ook hier geld dat het een laat model DSG is dewelke de nodige aanpassingen heeft gehad. Dit is geen bak waar ik me meteen zorgen om zou maken.
 

OctaviaWest

Actief lid
Met de DQ200 in mijn huidige O3 1.6 TDI had ik het probleem van ondertoeren, veel te snel naar een hogere versnelling overschakelen (in eerste bleef hij waarschijnlijk maar een meter of twee!) waardoor de motor op een toerental zat waar hij echt niks van koppel had (dit is deels gecorrigeerd door de bak te laten tunen en daardoor gelukkig veel beter geworden). Ik heb vaak gedacht dat, als ik op mijn rijexamen geschakeld zou hebben als de DSG deed, ik mijn rijbewijs wel mocht vergeten!
Maar wat er niet is opgelost is de trillingen: soms bij het kruipen in de file trilt de bak vrij goed voelbaar, even ontkoppelen door te remmen en bij de volgende keer aanpakken van de koppeling kan het dan ook vloeiend gaan - het is elke keer een gok. Dit kwam niet met de leeftijd, hij heeft dit altijd al gehad. Bij de 2016 VW Golf 1.4 DSG van mijn vader merk ik dit ook.
En ook de reactiesnelheid van de bak vanuit stilstand vind ik nog steeds laag: als ik snel wil invoegen op de rotonde lijkt de bak niet in de gaten te hebben dat ik wil vertrekken en dan blijft de auto wat langer stilstaan dan ik wil (terwijl elke seconde telt bij snel invoegen!). Ik heb al af en toe gehad dat andere chauffeurs dan claxonneren naar mij, terwijl het eigenlijk de bak is die me ervan weerhoudt om tijdig in te voegen en van mij een minder goeie bestuurder maakt. Er bestaan wel truukjes om je koppeling al te laten ingrijpen door het rempedaal al vantevoren net genoeg omhoog te laten komen, maar het kan niet de bedoeling zijn dat je zo moet rijden.
Bij koude motor wil ie ook nogal eens schokken, vooral bij het achteruit rijden van de oprit.

Ik wil deze tekortkomingen niet meer in mijn volgende auto, vandaar dit onderwerp.

Ik vraag me af of de huidige DQ200 die eigenschappen nog steeds heeft. Of dat ie daarentegen door firmware- en mechanische updates veel beter geworden is. Kan een eigenaar van een nieuwe auto (O4 of ander model) met DQ200 icm 1.5TSI dit bevestigen of ontkennen? Ik snap dat de ervaring uiteraard subjectief is.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
@OctaviaWest
Subjectief idd. Maar met de 1.5 motor met DSG uit 2021 heb ik de door jou genoemde ervaringen niet. En dat terwijl ik bijna altijd in Eco modus rij en dan nog moet oppassen geen spinnende voorwielen te krijgen.
En voor zover ik weet is er geen aanpassing geweest (import auto)

Grtssss
 

OctaviaWest

Actief lid
Spinnende voorwielen heb ik ook wel. Als ik snel moet optrekken (zoals het reeds genoemde invoegen op een druk rond punt) dan aarzelt de bak eerst even (ook al is het maar een seconde, het voelt lang aan voor mij), en schiet vervolgens volle kracht met spinnende wielen vooruit. De dealer heeft me al de S-modus van de DSG aangeraden, maar dat is geen oplossing. Hij wacht evenlang met aanpakken, en rijdt dan in veel te lage versnelling bij 3.000 toeren. Wel ideaal als je veel bekijks wil hebben, maar ik ben niet in dat geval :cool: En ik kan me ook voorstellen dat het de koppeling geen goed doet.
 

EvoII

Nieuw lid
Ik heb zelf een 2021 golf 1.5 etsi. Die heb ik bij de 10k km aan laten passen bij tvs. Schakelde standaard veel te vroeg op. Die van mij heeft vanaf het begin al last van een bepaald geluid bij overschakelen naar 3 of 4 wat sommigen omschrijven als rammelende spijkers. Het schakelen gaat echter wel gewoon schokvrij enzo. Ook vanuit stilstand. Die van mij heeft trouwens dik 360 Nm koppel nu. In het begin vertrouwde ik dat niet helemaal, want vond het wel erg veel voor deze bak, maar gebruik dat vermogen niet zo vaak. Ik ben er goed over te spreken in elk geval. Geen gekke dingen gehad nog. Nu 56k op de teller inmiddels. Zo'n etsi schijnt wel veel vloeiender te schakelen dan een 'normale' tsi. Ik neem aan dat al die 1.5 tsi met dsg tegenwoordig etsi's zijn. Misschien gewoon een keer proefrijden met 1.
 

TDA

Actief lid
Ik heb een O4 1.5 e-TSI met DSG bak. Hiervoor had ik een Passat 1.6 TDI met DSG bak. De huidige combinatie in de O4 is vele malen soepeler dan ik had in de Passat. De bak schakelt veel soepeler, schakelt bij prettigere toerentallen en heeft veel minder vertraging bij het wegrijden uit stilstand. Ook bij tussentijds accelereren heeft hij véél minder bedenktijd nodig.
 
Bovenaan Onderaan