Met de DQ200 in mijn huidige O3 1.6 TDI had ik het probleem van ondertoeren, veel te snel naar een hogere versnelling overschakelen (in eerste bleef hij waarschijnlijk maar een meter of twee!) waardoor de motor op een toerental zat waar hij echt niks van koppel had (dit is deels gecorrigeerd door de bak te laten tunen en daardoor gelukkig veel beter geworden). Ik heb vaak gedacht dat, als ik op mijn rijexamen geschakeld zou hebben als de DSG deed, ik mijn rijbewijs wel mocht vergeten!
Maar wat er niet is opgelost is de trillingen: soms bij het kruipen in de file trilt de bak vrij goed voelbaar, even ontkoppelen door te remmen en bij de volgende keer aanpakken van de koppeling kan het dan ook vloeiend gaan - het is elke keer een gok. Dit kwam niet met de leeftijd, hij heeft dit altijd al gehad. Bij de 2016 VW Golf 1.4 DSG van mijn vader merk ik dit ook.
En ook de reactiesnelheid van de bak vanuit stilstand vind ik nog steeds laag: als ik snel wil invoegen op de rotonde lijkt de bak niet in de gaten te hebben dat ik wil vertrekken en dan blijft de auto wat langer stilstaan dan ik wil (terwijl elke seconde telt bij snel invoegen!). Ik heb al af en toe gehad dat andere chauffeurs dan claxonneren naar mij, terwijl het eigenlijk de bak is die me ervan weerhoudt om tijdig in te voegen en van mij een minder goeie bestuurder maakt. Er bestaan wel truukjes om je koppeling al te laten ingrijpen door het rempedaal al vantevoren net genoeg omhoog te laten komen, maar het kan niet de bedoeling zijn dat je zo moet rijden.
Bij koude motor wil ie ook nogal eens schokken, vooral bij het achteruit rijden van de oprit.
Ik wil deze tekortkomingen niet meer in mijn volgende auto, vandaar dit onderwerp.
Ik vraag me af of de huidige DQ200 die eigenschappen nog steeds heeft. Of dat ie daarentegen door firmware- en mechanische updates veel beter geworden is. Kan een eigenaar van een nieuwe auto (O4 of ander model) met DQ200 icm 1.5TSI dit bevestigen of ontkennen? Ik snap dat de ervaring uiteraard subjectief is.