DRLs altijd aan? Ook met dimlicht?

greenlinediesel

Senior Member
Beste leden,

even een (snel) vraagje, heeft iemand enige idee of (en hoe) het met VCDS mogelijk is om de DRL's zo te coderen dat ze altijd aan blijven? Dus ook wanneer je stads/dimlicht aan hebt? Ik kon het op Google namelijk niet zo 1,2,3 vinden..

Thanks :D
 

Cordoba

Forumguru
DRL mag sowieso alleen in gedimde toestand branden in combinatie met andere verlichting aan de voorkant. Dan moet er dus een dimmogelijkheid voorzien zijn in de programmering.
 

greenlinediesel

Senior Member
DRL mag sowieso alleen in gedimde toestand branden in combinatie met andere verlichting aan de voorkant. Dan moet er dus een dimmogelijkheid voorzien zijn in de programmering.

Hmmm apart, mijn partner heeft een Mini Cooper S JCW uit 2011, waar de DRLS (affabriek) gewoon op 100% licchtsterkte mee blijven branden i.c.m. dimlicht.
 

Cordoba

Forumguru
@greenlinediesel Als het goed is, dan dimt die DRL wel degelijk, maar mogelijk blijft ie zo fel dat je het niet direct opmerkt. Misschien eens proberen als de één op de verlichting let (vanaf de voorkant van de auto) en de ander de lichtschakelaar omzet, dan zou je verschil in intensiteit van de DRL moeten zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hmmm apart, mijn partner heeft een Mini Cooper S JCW uit 2011, waar de DRLS (affabriek) gewoon op 100% licchtsterkte mee blijven branden i.c.m. dimlicht.
Formeel mag DRL alleen als zodanig - op volle sterkte dus - branden als dit "niet in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde" gebeurt. Dus zodra je de lichtschakelaar verdraait (al is het maar naar de standlichtstand) horen ze uit te gaan, of zodanig gedimd te worden dat ze de functie van de stand- of zg. stadslichten overnemen.
 

cortrans

Forumguru
En toch gebeurt die niet altijd. Kijk maar naar de drl van diverse Renault modellen zoals bijvoorbeeld de Megane.......
 

Havana

Forumguru
Enorm groot grijs gebied. Mislampen als DRL, DRL voeren samen met andere verlichting: het is schering en inslag. En ik heb niet het idee dat er zo'n probleem van wordt gemaakt door onze blauwe vrienden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Enorm groot grijs gebied.
Nou nee, de regels zijn vrij helder.
Alleen de handhaving rammelt - en da's maar goed ook, want bij mijn F2 willen de achterlichten alleen branden in combinatie met de standlichten voor en de kentekenverlichting. Dat laatste stoort niet zo, maar die lichtjes voor erbij mag dus formeel niet.
Toch blijft het zo... :jaja:
 

Spierings

Forumguru
Heb bij mij ook standaard het dagrijlicht branden i.c.m. stadslichten. Deze gaat uit bij inschakelen dimlichten.. (iets wat niet mag officieel)

Het drl verhaal is een redelijk grijs gebied kwa licht sterkte maar denk wel dat er onderscheid is tussen wagens welke dim-stads en drl licht hebben en wagens met alleen dim en drl licht.. waarbij je bij de eerste variant meer kans op problemen hebt kwa regelgeving als deze permanent branden..
 
Bij mijn O3 heb ik de LED dagrij verlichting en de meedraaiende xenon lampen; maar de LED dagrijverlichting blijft wel branden icm de xenon.. dus je zou zeggen dat het moet mogen? Het is immers allemaal origineel fabriek
 

Spierings

Forumguru
Bij mijn O3 heb ik de LED dagrij verlichting en de meedraaiende xenon lampen; maar de LED dagrijverlichting blijft wel branden icm de xenon.. dus je zou zeggen dat het moet mogen? Het is immers allemaal origineel fabriek
Jij hebt er waarschijnlijk ook geen stadslichten op, de drl zitten bij jou zitten waarschijnlijk gewoon in de koplampen en vervangen de stadslichten (in gedimde vorm)

Dat is anders dan bij een Fabia waarbij het dagrijlicht onder in de bumper naast de mistlampen zit en het stads en dim licht in de koplampen..
 

Antera

Donateur
DRL moet dimmen/ uitgaan mede vanwege de ongelooflijke felheid ( leds) en daarnaast is dit strooilicht en geen gericht licht dus niet dimmen zorgt voor verblinde tegenliggers. Zet je schakelaar maar eens op 0 savonds in het donker en ga dan eens voor de auto staan op een paar meter afstand. Dan begrijp je het wel :-)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan