Drijfstangellende 1.9tdi, en een oplossing.

jos_br

Actief lid
Ja klopt, enige wat er bij stond was:
  • BLS vanaf 2006 daar komt regelmatig een drijfstang naar buiten, dit zonder aanleiding.
:shocked:

Wij hebben hier naar aanleiding van toch te veel moeten vervangen van de beroemde 1.9tdi (inderdaad na 2006) motoren eens onderzoek gedaan door van een 80000km gelopen motor de lagerschalen eens te bekijken. Deze hebben we vervangen door de sputterlagers die er bij de oudere types ook inzaten. Ook hebben we bij deze (Caddy Life, nu 160pk) ook een zwaardere oliepomp gemonteerd. Foto's van de bovenste lagerschalen, de krukas was ggen spoortje op te zien,



Ik zat dit net in een topic te lezen en heb geprobeerd het topic aldaar niet te bevuilen dus heb ik het hier neergezet, moderatoren, wilt u het even op een goede plek zetten.

Jos
 

Cordoba

Forumguru
@jos_br Jos, jouw vermoeden is dat dit probleem veroorzaakt wordt door de lagerschalen, en dat vroegtijdig andere lagerschalen het probleem moet voorkomen?
 

Cordoba

Forumguru
Wat versta je onder sputterlagers? Zijn dat lagers waar door sputteren een harde laag op is gezet, of wat anders? En zo'n sputterlaag, wat voor materiaal moet/mag dat zijn? titaancarbide, titaannitride, boorcarbide of iets dergelijks?
 

Joske

Forumguru
@Cordoba

volgens mij bedoelt Jos zo eentje in deze aard:

(volgens mij is een sputterlager een lager dat uit 3 verschillende materialen is opgebouwd.. :) )

kse5v0.png



Vraag me dan wel af wat er fabrieksaf in zat?
 

Cordoba

Forumguru
Sputterschicht = gesputterde laag, in dit geval van AlSn20Cu. Ik noemde bovengenoemde materialen omdat ik weet dat die én hard zijn, en bij de juiste combinatie een lage wrijvingscoëfficiënt hebben. De lagerschaal die je laat ziet bestaat uit staal met daarin een messing (CuZn) hechtlaag, waar de glij-laag (Laufschicht) van AlSn20Cu op moet hechten.
 
Gezien de 'horror' verhalen over de vastlopende 1.9 TDI BLS drijfstanglagers ben ik van plan om deze te preventief te vervangen (135.000 km / bouwjaar 2006); kan iemand me helpen aan een adres waar ik deze (samen met de rekbouten) kan krijgen? (De plaatselijke dealer kende het bestaan niet van dit type lager!) - alvast bedankt!
 
inmiddels heb ik nieuwe lagerschalen en rekbouten thuis liggen en wil de komende weken hier mee aan de slag om deze preventief te vervangen in mijn 1.9 TDI BLS; is het nodig om de oliepomp ook geheel te demonteren om bij alle 4 drijfstangposities te kunnen 'benaderen'
 

hemi24

Forumguru
Sputterschicht of PVD (Physical Vapour Deposition), voor wie meer wil weten :
 

Bijlagen

  • pvd_coated_d%5B1%5D.pdf
    427,6 KB · Weergaven: 6
  • g_x20r_e.pdf
    184,5 KB · Weergaven: 3

Maan50

Nieuw lid
Beste lezers,
Heb me vandaag aangemeld als lid. Ik woon in limburg en sleutel regelmatig aan auto’s op basis van hobby.
Mijn zoon heeft afgelopen week een audi a3 tdi 1.9 gekocht. Hier zit een Bls blok in zoals hierboven benoemd.
Ik wil ook preventief de drijfstanglagers vervangen. Ik zou graag in contact komen met iemand die hier ervaring mee heeft.
Bvd maan 50
 
Bovenaan Onderaan