Drie kinderzitjes in de Fabia Combi - hoe en welke stoeltjes?

Mama1984

Nieuw lid
We hebben nu net een jaar een skoda fabia combi en zijn hier heel tevreden mee. Een aantal weken geleden is ons 3e kindje gekregen.
Binnenkort willen we met z'n vijven een midweek weg. Het lukt alleen niet goed om passende stoeltjes te vinden voor de 3 kids (ruim 5, ruim 3 en een paar weken oud).
Voor de baby hebben we een maxi cosi met base. Daarnaast hebben we een maxi cosi rodifix en een cybex pallas fix. Dit past dus niet goed in de auto. Zijn er hier mensen met ook 3 kids en stoeltjes die wel passen?

Chrisjemol

Forumguru
In de fabia kan je 3 met ruimte wel vergeten
Wij hebben een maxi-cosi kinderstoel voor de spruit van 4 en een stoelverhogertje voor de oudste van 6.
Ertussen past nu dus fatsoenlijk
Als de oudste geen stoelverhoger maar volwaardige kinderstoel had was het helemaal onmogelijk

Tees

Donateur
Ik denk eerlijk gezegd dat dit in de meeste auto's heel krap wordt. Alleen auto's met 3 volwaardige stoelen achterin ipv een bank gaat wellicht net passen.
Andere optie die ik bij familie wel eens gezien heb is 2 kinderen achterin, 1 (de oudste dan uiteraard) voorin en de bijrijder tussen de 2 kinderen in. Ook niet bepaald ideaal, maar misschien wel de beste mogelijkheid.
Dat was trouwens in een Citroen C4 Picasso, dus dat is een flink ruimere auto dan de Fabia, en volgens mij kon daarin ook al geen 3 zitjes naast elkaar

Cordoba

Forumguru
Andere optie is om juist de kleinste (achterstevoren met uitgeschakelde passagiersairbag) voorin te zetten, en een ouder en 2 kinderen op de achterbank. Op het moment dat de oudste met een stoelverhoger toe kan, krijg je langzamerhand iets meer ruimte op de achterbank.

Tees

Donateur
Baby's op de bijrijdersstoel wordt afgeraden, het risico is daar blijkbaar toch groter dan achterin. Vandaar m'n advies om de oudste voorin te doen (en dan uiteraard wel met een kinderstoel, en dan hoop ik dat je ook IsoFix voorin hebt, dat is namelijk bij veel auto's niet standaard).

JeSko

Forumguru
Oei oei, 3 stoelen in een Fabia dat gaat niet lukken, dat gaat zelfs niet in een Superb, dan kijk je eerder naar auto's zoals een Touran. Maar is het geen mogelijkheid de oudste op een verhoogje te zetten? Die zou ik dan in het midden plaatsen, de twee stoelen met base kunnen dan aan de zijkanten. Onze oudste is nu ook 5 de kleinste 3, de kleine meid zit nog in een isofix base stoel van Lionelo denk ik, en de oudste zit op een isofix verhoogje inmiddels en dus gewoon vast met de gordel.

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Zou zeggen, ga eens naar een goede babyzaak ( langs A4 tussen A'dam en D'Haag zit er één ) met veel merken en dus keuzes
En ga daar eens kijken en passen met wat je nu hebt en wat er eventueel van jezelf op marktplaats gezet moet worden en daar aangeschaft moet worden.
Dat het een moeilijke puzzel gaat worden dat is in ieder geval zeker ....
Neef van me heeft er sinds kort ook 3 en is van een Octavia overgegaan naar een VW transporter ( 2ehands) met achterbank.
En ja nu dus alle ruimte...... alleen klaagt hij nu dat dat kreng zoveel zuipt ipv dat hij moet puzzelen met de zitjes.....
Tsja heb hem doos durex gegeven, met tekst 4 koters word nog moeilijker passen en meten !! Ook in een transporter....:pardon:
:cool:

Thijs4motion

Forumguru
Zoals vele al zeggen zal moeilijk worden. Vqndeweek geprobeerd in de superb. Ging net maar alleennomdat de oudste op een kussen als verhoger zat inplaats van zo'n piepschuim ding (volrdat ik commentaar krijg was een korte afstand) in de touran past het wel maar die hadden we niet bij.

Je zou evt bij onderstaande link kunnen kijken voor inspiratie

Mama1984

Nieuw lid
Dank voor alle reacties.
We zijn al eerder gaan passen en meten bij die ene babyzaak langs de A4.

Drie stoelen was toen ellende maar dacht wie weet hier nog tips.
De oudste op een verhoging, dan past het prima.
We gaan nog proberen zonder maxi cosi base en dan maxi cosi vast met de gordel. Mogelijk geeft dat ietsje meer ruimte.

Bakboord1

Forumguru
Gelukkig worden ze vanzelf groter en dan wordt het probleem weer wat kleiner.
Wij hebben toen om die reden onze V70 (te klein) ingeruild voor een espace. Dat was de ideale gezinsauto voor jonge kinderen.
Nu rijden we met een Kodiaq. Beenruimte genoeg maar hopelijk worden de kinderen niet te breed.

Voor nu zou ik inderdaad kijken naar smalle kinderzitjes. Daar zit soms nog best veel verschil in.

Yorick

Senior Member
@Mama1984 Om deze reden hebben wij de Skoda Fabia verkocht en een Citroen C4 Grand Picasso gekocht.

Zelfs als je alle stoelen zonder isofix plaatst en een verhoger gebruikt in het midden, blijft het te krap en zal de Maxicosi en de andere autostoel scheef blijven staan. Een kinderstoel naar voren plaatsen is ook geen optie als je de isofix punten blijft gebruiken voor de autostoel en maxicosi op de achterbank, er blijft circa 21CM over in het midden.

Succes met passen, helaas is geen enkele kinderstoel smal genoeg voor de Fabia. De Fabia is gewoon te smal.

Laatst bewerkt:

Yorick

Senior Member
Zou zeggen, ga eens naar een goede babyzaak ( langs A4 tussen A'dam en D'Haag zit er één ) met veel merken en dus keuzes....
Dit gaat nooit passen, destijds hebben we alle combinaties wel geprobeerd. Daarnaast werkt mijn vrouw in een winkel waar ze dergelijke producten verkopen.

De Fabia is gewoon te smal. Als je het al passend krijgt, dan zit het extreem krap :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan