Draagarmrubbers slijtage of toch iets anders?

Captain Hook

Forumguru
Net weer terug uit de garage.

Zonder verdere discussies aan te gaan, werd de auto op de brug gezet.
Remvloeistofontluchtingsapparaat (of hoe dat ook moge heten) aangesloten op het voorraadvat.

En vervolgens is men alle vier de ontluchtingsnippels bij de wielen afgegaan en daar telkens wat remvloeistof laten doorlopen in een opvangfles, zonder dat er nog luchtbellen tussenzaten. Alles netjes weer afgesloten en schoongeveegd.

Nu geen diep zakkend rempedaal meer en meteen volle vertraging als ik het rempedaal induw. :thumbsup:

@gehaktbal Ook gelijk weer gekeken naar de voorste draagarmrubbers en die waren nog in prima conditie.

Die aan de achterzijde waren idd flink verteerd/vergaan. D'r zitten nu nieuwe in, compleet met glanzend nieuw bevestingsmateriaal (zoals die grote bout die er doorheen zit).

Over het algemeen viel me de conditie van de auto aan de onderzijde sowieso mee. Uiteraard zie je wat oppervlakkige roest. Maar de garage-eigenaar gaf ook al aan dat deze Skoda er nog netjes uitziet voor z'n leeftijd. :jaja:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Remvloeistofontluchtingsapparaat (of hoe dat ook moge heten)
Ja hallo wel de juiste benaming gebruiken hoor.....
Had commentaar op mijn olie en nu ga je zelf ook niet de juiste benamingen gebruiken
Als je niet weet hoe het heet dan kun je dat gewoon aan je dealer vragen hoor..... :D
 

Captain Hook

Forumguru
Om nog ff terug te komen op de oorspronkelijke vraagstelling:

Draagarmrubbers slijtage of toch iets anders?

Ja dus. Dat was 't.
En 400 euro en een maand later was het probleem opgelost.
______________________________________________________________________
@EdK Hoe heet dat apparaat dan volgens jou? Ik leer graag wat nieuws.

BTW: de monteur in de garage zei letterlijk "ik mot ff dat ding aansluiten en dan alle remcilinders ff ontluchten"
Dus blijkbaar heet dat apparaat "ding". :D
 

Eltjo

Forumguru
Ja, jij bent een lekker ding! ;) Men noemt vaak dingen niet bij de juiste naam, al is het ook mijn insteek dat wel te proberen.
Als maar genoeg mensen een andere naam gebruiken is het opeen gegeven moment wèl goed. Zoals batterij i.p.v. accu en in de taal handvatten en handvaten, paaraa-meter en pàrámèter en “het meisje die daar fietst”.

Mijn vrouw heeft dat ook een keer gehad, maar toen deed de rem plotseling even bijna niets. Dat was flink schrikken.
Daarvoor waren de remleidingen naar achter geheel vervangen.
Zelf heb ik deels samen met haar, bij haar huidige auto de remvloeistof vervangen. Leuk voor de eerste keer ook eens gedaan.

Monteurs zijn net mensen. Een van de meest voorkomende pechgevallen zijn losgelopen wielbouten, veelal na een APK, onderhoud of bandenwissel. En ondanks dat ik een mierenneuker ben, is mij dat ook al gebeurt. Gewoon kennelijk even afgeleid geweest. Het blijft opletten, ook al kan je het blind en met je vingers in je neus.
 

EdK

Forumguru
ook al kan je het blind en met je vingers in je neus.
En juist dan worden er fouten gemaakt !
Over routine komt dan om de hoek kijken, een appeltje eitje klusje..
En overkomt mezelf ook hoor, ondanks dat ik het probeer te voorkomen.
Maar door zo'n twee vingers in je neus klusje was ik onlangs wel bekneld geraakt met een vinger en het mechanisme had 2 mm door moeten gaan en dan had ik met 4 vingers me tenen kunnen raken en die ene had nog in me neus gezeten......

In verleden vaak genoeg ondervonden dat lucht in leidingen verwijderen soms erg moeilijk kan wezen.
Een luchtbel (letje) kan zich blijkbaar zo erg vastklampen aan iets als het er uit moet en er dus niet uitkomt.
In CV installaties wel met rubber hamer op leiding staan slaan omdat die verdomde luchtbel niet door dat T stuk wilde....
 

Canon-Eye

Forumguru
routine komt dan om de hoek kijken
Met routine is op zichzelf helemaal niets mis - sterker, zonder een zekere mate van routine bij de dagelijkse bezigheden zou de maatschappij simpelweg vastlopen. Waar het vaak fout gaat, is als de routine wordt onderbroken door een oorzaak van buitenaf. Dat heb ik de laatste pakweg 10-15 jaar van mijn beroepsleven wel geleerd uit het onderzoek van logistieke incidenten (echte én bijna-ongevallen).

Voorbeeld: een behoorlijk gespecialiseerde, van alle veiligheidstrainingen voorziene tankautochauffeur voert al jaren 8 tot 10x daags zelfstandig een bepaalde operationele laad- of loshandeling uit. Dat proces omvat een aantal stappen, waaronder het aansluiten (en weer loskoppelen) van de slang, controles op lekkage, bedienen van de installatie (eigenlijk als operator dus), documentatie afhandelen enzovoort. Die stappen van A t/m G kan hij bijna met de ogen dicht zonder erbij na te denken, op routine dus.
Maarrrr... als die routine pakweg bij stap D wordt onderbroken (bv. er arriveert een collega die een praatje maakt) wil het nog wel eens gebeuren dat het proces weer wordt opgepakt bij stap F of G, hetgeen kan leiden tot een (bijna-)incident. Er zijn meerdere gevallen bekend dat zodoende werd vergeten om de slang weer los te koppelen en op te bergen, zodat de vertrekkende tankauto de installatie mee het terrein af probeert te trekken. De installatie wint doorgaans.
Daarom wordt er bij elke periodieke herhalingstraining wel weer even aandacht besteed aan zowel het belang van routine (oftewel het zoveel mogelijk inslijpen van vaste gewoonten en processtappen) als de gevaren ervan, dus de noodzaak om na letterlijke élke afwijking van de routine even bewust stil te staan bij de vraag wat de laatst uitgevoerde handeling was. En er zijn altijd wel weer nieuwe voorbeelden ter illustratie voorhanden...
 

Canon-Eye

Forumguru
"Ik heb het niet over routine"
"Ik praat OVER routine"
:pieker:
Dié rebus is helaas te ingewikkeld voor mij.

"Routine" is op zichzelf een prima samenvatting van wat @Eltjo beschreef in de eerste zin van zijn laatste alinea en ik ging alleen even wat verder in op aspecten daarvan. Niet meer, niet minder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat maak ik zelf wel uit, ja...
Jij benoemt het begrip dat Eltjo niet bij name noemde en ik geef wat achtergrond bij dat door jou genoemde begrip.
Thats all, folks!
 
  • Wow
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Dat maak ik zelf wel uit, ja...
Jij benoemt het begrip dat Eltjo niet bij name noemde en ik geef wat achtergrond bij dat door jou genoemde begrip.
Thats all, folks!
Alleen trek je het geheel uit zijn verband door één woord te vergeten !!!
Maar geeft niet hoor..... onze meningen verschillen weer eens zoals wel meer gebeurd ..... :pieker:

Maar ga weer ON TOPIC anders krijgt onze mod weer grijze haren van ons !!! :cheers:
 
Bovenaan Onderaan