Draagarmen vervangen

turboturbo

Forumguru
Ik wil komende onderhoudsbeurt beide draagarmen gaan vervangen, links en rechts voorzijde.

Reden is dat na een aantal keren uitlijnen afgelopen paar jaren (op 2 verschillende adressen) uiteindelijk de auto een tijdje mooi rechtuit heeft gereden maar nu langzaam aan weer scheef trekt. De auto heeft ook nooit echt mooi rustig rechtuit gestuurd, ook op lange rechte wegen bleef ik vaak wel iets corrigeren. Rijdt vermoeiend zo. En ik heb sinds deze zomer nieuwe voorbanden die ik niet wil verpesten hieraan.

Ik vermoed dat de draagarmrubbers wel een keer uitgelubberd zijn en wil die dus preventief gaan vervangen. Omdat draagarmrubbers vervangen zelf niet te doen is zonder pers, vervang ik gemakshalve de gehele draagarmen, dan zijn alle rubbers weer nieuw alsook de fusee kogel. Daarna de auto nog eens opnieuw uit laten lijnen.

Ik kwam uit ETKA onderdeel nummer 1J0407151C tegen, die correspondeert keurig met zoek resultaten van de bekende onderdelen sites. Ik overweeg qua merk een Febi of TRW te nemen, iets beters kan ik zo gauw niet ontdekken (behalve misschien OEM?)

2 vraagjes:
- Bestel ik 2 dezelfde draagarmen zowel voor links en rechts? (maw er is niet een apart voor links en een apart voor rechts) Gaat die andere dan in spiegelbeeld aan de andere kant?

Nu lees ik her en der als advies om stevigere draagarmrubbers te monteren, bijv. die van de Leon Cupra / Audi TT / Octavia RS of zelfs van Powerflex (die paarse)

- Is het mogelijk om de stevigere varianten van de complete draagarmen te nemen van bijvoorbeeld de Audi TT of Octavia RS? Of hebben die draagarmen een andere vorm en moet je dan toch eerst de losse rubbers vervangen/verwisselen?
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I passen de rubbers van een Ibiza Cupra ook, dus ik vermoed dat rubbers van een RS ook passen. Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft de draagarm links een ander nummer dan de draagarm rechts, omdat ie in spiegelbeeld is (en je kan dus niet dezelfde draagarm op zijn kop monteren voor het spiegelbeeld).

De fusee kogels zijn inderdaad ook een dingetje, bij mijn Fabia I ook een keer gehad dat eerst de fuseekogel vervangen moest worden, vóór de auto uitgelijnd kon worden. Dus als er inderdaad speling op één of beide kogels zit, is mogelijk alleen vervangen van de fusees (en uitlijnen) mogelijk genoeg.
 

Hakar

Donateur
Er van uitgaande dat ik goed zit met het oog op je type motor is er volgens winparts zowel voor links als rechts een verschillende.
https://www.winparts.nl/onderstel--...MI3OLtje7_5AIViON3Ch0TYwoFEAAYASAAEgLJc_D_BwE

Het onderdeelnummer wat ik voor de zoekopdracht gebruikte was, 1J0407151C

Ooit op de Passat in plaats van OEM Febi gemonteerd, geen negatief oordeel over kunnen vellen.

Edit, wanneer je er andere stevigere rubbers voor zou willen bijbestellen, moet de reeds ingeperste rubbers in de nieuw aangeschafte er alsnog uitpersen en de nieuwe er weer in.
Dan een overweging waard om alleen de rubbers te vervangen?
 

turboturbo

Forumguru
Pfff bedankt @Hakar precies Winparts had ik nog niet bekeken en inderdaad er is wel degelijk een linker en een rechter :bloos:

Ik zie nu ook wat er mis ging; de site van autodoc heeft knoppen met 'kies inbouwplaats' en als je dan kiest voor 'vooras' dan krijg je ineens draagarmen te zien die telkens per stuk zowel voor links als rechts zouden passen :pieker:

Deze bijvoorbeeld. Ik vraag me toch af of het design van deze armen zo is gemaakt dat die toch 'op de kop' voor beide zijden toepasbaar is?
Schermafbeelding 2019-10-03 om 20.22.00.png

Goed.

Ik laat die knoppen voor wat ze zijn en kies voor de specifieke linker en rechter. Die hebben bovendien ook fusee kogels erbij zitten, de variant van hierboven weer niet.

Edit, wanneer je er andere stevigere rubbers voor zou willen bijbestellen
Ik wil voorkomen dat ik rubbers los moet gaan vervangen gezien het pers - werk wat daarbij komt kijken. Vandaar mijn vraag of de draagarmen van van broertjes Audi TT of Cupra / Octavia RS (waar ik aanneem dat die stevigere rubbers daar al in zitten) ook zouden passen. Op de plaatjes te zien (wat geen uitsluitsel geeft) lijken ze niet hetzelfde.

is mogelijk alleen vervangen van de fusees (en uitlijnen) mogelijk genoeg
Die kans is inderdaad aanwezig. Maar ik schat zo in dat de andere beide rubbers van de draagarmen ook niet heel fris meer zullen zijn. Dus ik wil dat preventief maar aangepakt hebben meteen nu ik er toch mee bezig ben. Qua sleutel tijd maakt het niet veel verschil, qua kosten ook niet erg. Maar als ik nu fusees ga vervangen en over een tijdje toch ook de rubbers nog een keer aangepakt moeten worden, moet het nog een keer los (en weer uitgelijnd)

Tot slot; is het ook nodig / aan te raden de stabilisator stangen en/of steunen mee te vervangen volgens jullie (ond. nr. 1J0411315C)
Schermafbeelding 2019-10-03 om 20.46.07.png
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Een snelle zoektocht resulteerde er in dat voor de 1.8 rs dezelfde draagarmen worden gemonteerd bij vervanging. Idd een linker en een rechter bestellen. Als je toch bezig bent; fusee kogels en stabi stang connectoren ook vervangen is een goed idee. Daarna, uitlijnen.
Kun je een voorbeeld geven van wat jij bedoelt dat ze er op de plaatjes niet gelijk uitzien? ( de draagarm voor een gewone O1 en die van een RS)
Edit; neem iets van een goed merk; moog is voor zover ik weet en ervaren heb oem, febi zou ik links laten liggen, TRW is ook gewoon goed..
 

turboturbo

Forumguru
@Maggy bedoel je dat de RS dus dezelfde rubbers heeft en dat het niet uit maakt? Of dat de pasvorm van de draagarmen hetzelfde is?

Dank voor de tips qua merk, hoewel ik me wel afvraag wat jouw ervaring is om Febi af te raden, danwel TRW of Moog aan te raden? Ik had tot nog toe de indruk (en dat lees ik ook wel her en der) dat Febi hoogwaardige kwaliteit is en ook zeker nooit de goedkoopste....
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft nieuwe draagarmen voor, die heb ik ook. Geen geklier met bussen uitpersen en dan is alles weer nieuw, inclusief nieuwe fuseekogels. Ik betaalde er ongeveer 75 Eur voor bij Autodoc. Wel opletten dat je MET fuseekogels bestelt en links en rechts. Soms kun je een set kopen. Ik heb er eerder ook al eens wat over vermeld:

Betreft armen: (de rest heb ik nog niet doorgelezen) Ik heb vorig jaar compleet nieuwe draagarmen bij een van de Duitse sites besteld. Die waren netjes verpakt, kompleet met rubbers etc. Dan zit de onderste fuseekogel er ook nog bij gemonteerd.
Kosten voor twee armen bedroegen niet zo veel. Ik kan dat nu niet helemaal nakijken maar ik zie nu bv dat er een set (!) nieuwe draagarmen te koop is voor iets van 75 Euronen. Er komt dan nog wel uitlijnen bij. Is gewoon "verplicht" want de geometrie is gegarandeerd niet meer goed! En kost ook rond 75 Euronen. De spoorstang stelmoffen OOK goed inspuiten ivm het afstellen. Die hulzen rotten ook nog wel eens vast!
Het onderzetten van nieuwe armen is relatief eenvoudig werk. Alleen uitkijken dat de voorste bouten een aantal dagen van te voren bij de schroefdraad GOED met kruipolie worden ingespoten en dat het een weekje de tijd heeft om in te trekken. Dan met beleid die bouten losdraaien want als die afbreken door grof geweld te gebruiken dan kun je aan een nieuw onderframe gaan beginnen met armen en de hele rattaplan er nog aan vast! Oh ja... En dan ook nog weer de nieuwe armen monteren. :koffie:
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik heb in augustus 2016 de Fabia laten uitlijnen en en 1 fuseekogel (met speling) laten vervangen voor het bedrag van €126,83 (uurloon+fusee+uitlijnen). Dat is denk ik toch een heel stuk goedkoper dan de draagarmen vervangen. Als je geen voelbare speling in de fuseekogel hebt, zal alleen fusee vervangen (en uitlijnen) niet de oplossing zijn, en moet je inderdaad ook de draagarmrubbers aanpakken. Als je wel voelbare speling op één of beide fusees hebt, is het dus een (economische) overweging om alleen dit te doen.
 

Maggy

Forumguru
@turboturbo ik heb gezocht op het genoemde nummer, en gezocht met als inzet de 1.8 turbo rs, bij beide zoekopdrachten kwam de draagarm met het door jou genoemde nummer 1j0407151c naar boven. De pasvorm zal gelijk zijn dan, of er rubbers inzitten die mogelijk harder danwel stugger zijn dat weet ik niet.

Mijn advies om febi links te laten liggen is gebaseerd op eigen ervaring met dit merk; meerdere malen gehad dat een product niet erg lang standhield.

Moog word door vag gebruikt als 1e montage (hoe weet ik dat? Op aanraden van een ex vag monteur voor mezelf moog aangeschaft, en tot mijn stomme verbazing gezien dat op de plek waar het vw logo hoort te zitten, een keurige freesplek zat; weggefreesd. Datzelfde gezien bij een riemspanner van skf voor mijn tdi, en op een afsluitklep van pierburg.)
Trw is al een oud merk dat doorgaans gewoon goed is.

Bas.
 

Hakar

Donateur
Zo zie je maar, er zijn weer verschillende merken, met wisselende ervaringen.
Moog ken ik niet, de naam kot voor het eerst in dit topic onder mijn aandacht.
Febi ken ik zoals aangegeven uit mijn tijd met de Passat.
Heb het even nagezocht, en de draagarmen zijn destijds (juni 2005) door ATU in Salzburg vervangen door 2 exemplaren van Febi bij bij circa 241K.
Auto is februari 2008 bij een stand van circa 325K total loss geraakt door een ferme tik van achteren, bezoekje vangrail aan de rechterzijde en een volgende ontmoeting met de vangrail aan de linkerzijde van de rijbaan.
Het wegennet rond München ziet er dan ineens minder leuk uit.
In de tussenliggende periode regelmatig de afstand Salzburg ? Roden afgelegd met "passende" weersomstandigheden en de daarbij passende snelheden.
Nooit enig negatief effect van de Febi's vernomen.

@Maggy waaruit bestaat uw negatieve ervaring met betrekking tot het merk Febi?
Enige uitleg kan TS mogelijk uitsluitsel geven in zijn beslissing welk onderdeel van welk merk waar te bestellen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor je extra toelichting @Maggy . Zo worden er merken als TRW (remmerij) en Bosch (luchtmassa meter) ook gebruikt door VAG als oem onderdelen.
Jouw ervaring via die monteur voegt daar Moog voor de draagarmen aan toe.

En ik lees dus in de ervaring van @Hakar dat oem ook TRW is toegepast.

Als je googelt op ervaringen lees je echt van alles; van mensen die juist Moog weer als meuk bestempelen en andere merken adviseren.

Het wordt dus een beetje een gok en ik vermoed dat de kwaliteit elkaar niet vreselijk zal ontlopen. Ook omdat Febi / TRW / Moog in dezelfde prijs klasse zitten.

@Cordoba je hebt gelijk dat het economisch niet direct een besparing is de gehele draagarmen incl fusees te vervangen als slechts 1 fusee of rubber de veroorzaker zou zijn. Ik heb echter niet de tijd en middelen en kennis/ervaring om goed uit te zoeken waar de eventuele (want zelfs dat is niet zeker) speling vandaan kan komen.
Mijn redenering is zo dat het bij een auto van 16 jaar oud geen kwaad kan om het geheel in een keer aan te pakken. Zo voorkom ik de kans dat het nu wellicht 1 fusee kogel is, en over een tijdje toch ook weer een rubber(s)
Kortom zie het meer als preventief onderhoud.

Op die manier hoop ik toch wat tijd en geld te besparen door het in 1 x goed aan te pakken voor de komende jaren.

Tot slot heb ik maar een dagje om de klus te doen op een brug, dus ik wil de klus zo eenvoudig mogelijk houden. Het gehele onderdeel vervangen is dan het snelst. En stel nu dat de fusee toch niet meer goed is heb ik geen tijd om dat later nog een keer goed te doen en eerst weer op onderdelen te wachten.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Kleine correctie op zijn plaats.
Bij mijn weten heb ik niet genoemd dat TRW oem is toegepast.
Ik heb werkelijk geen idee welk merk er aan draagarmen onder zat toen er Febi is geplaatst.
 

Highway

Forumguru
Onder mijn S2 heb ik Lemforder draagarmen geplaatst. Deze zouden ook als OEM gebruikt zijn - ze waren idd exact hetzelfde ook qua gewicht. Grappige was dat het Lemforder tekentje ook op de OEM draagarmen stond.

De fabriek maakt afspraken met een fabrikant van onderdelen. Indien de fabriek de onderdelen van een andere fabrikant goedkoper kan inkopen, kan het best zijn dat ze overschakelen van fabrikant. Vandaar dat er vaak meerdere OEM fabrikanten zijn.

Mijn 'aftermarket' LLM (Bosch) en tubo blowoff klep (Pierburg) hebben zelfs het VAG logo eraf gefreest. Alle andere markeringen (behalve productie datum) zijn exact hetzelfde als op het VAG onderdeel.

Ik heb mijn draagarmen vervangen gezien de achterste rubbers versleten waren. Gekozen voor volledige draagarmen inc. rubbers, de prijs tussen een nieuwe volledige draagarm en alleen de rubbers was minimaal.
 
Bovenaan Onderaan