Draagarm (rubbers) voor SII

Eltjo

Forumguru
Ca. 15 dkm geleden is de SII uitgelijnd - alleen r. achter stond de uitlijning er ietsje naast. Voor en na uitlijnen bleef het stuur toch een klein beetje naar links staan. Dit is inmiddels erger geworden. Ook zei de garagehouder dat er een scheurtje zat in het achterste rubber van de onderste l. draagarm - onzin om te vervangen.
De auto heeft nu 313 dkm op de teller staan en is nooit iets aan de armen/ophanging gedaan. Wel zijn de schokbrekers+veren voor vervangen omdat ik de veren te slap vond.

@Japieo18, @achbrouwer, @FlavioX, @rejemasuperb, @mwhite, @Lauter, @DFO, @Super Bee, @pokemon, @Highway
Vraag: welke rubbers zijn volgens de ervaringsdeskundigen met de vele km's verstandig om (evt. preventief) te vervangen? Ik dacht aan de 2 draagrubbers in de onderste draagarmen voor. Aangezien ik dit tegen lage arbeidskosten kan laten doen zijn wilde ik alleen de rubbers laten vervangen (als ze een pers hebben) en laten uitlijnen natuurlijk.
Maar misschien zijn er meer wielophangingsrubbers die verstandig zijn om te vervangen. En achter misschien?
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
complete draagarm is 65 per stuk, heb je gelijk beide rubbers en fuseekogel.
ik weet niet of dit opweegt tegen de lage arbeidskosten

betreft de uitlijning, volgens mij is alleen de sporing voor af te stellen.
ik vermoed dat ze het de 1e keer niet goed gedaan hebben
 

eriktv

Forumguru
In z’n geheel laten vervangen was ook mijn conclusie na leeswerk op het forum. Risico op een kromme arm bij het persen (en evt gevolgen met bijv schuin afsluitende band) weegt dan niet op tegen de geringe meerkosten. Ik heb in maart beide armen laten vervangen en toen bleek één van de achterste rubbers zelfs al helemaal eruit te liggen. Geen gekraak meer voor de komende tien jaar hier ! ;)
 

Eltjo

Forumguru
Sporing achter kan ook gesteld worden.
Bij welke km stand was dat?

Ik zal het e.a. in overweging nemen. Ik heb op Autodoc gekeken, maar wist zo niet welke armen nodig waren.
Ik weet ook nog niet hoe het er bij staat en of de garage een pers heeft en wat het verschil zou zijn.
Als in alle draagarmen nieuwe rubbers geperst worden, dan is het wellicht meer lonend onder het motto we zijn toch bezig.
De garage waar ik afgelopen jaren geweest ben hebben en Hunter systeem voor het uitlijnen waarmee 2 mannen niets anders doen dan uitlijnen. Als dan wat fout is gegaan met inpersen, komt dat er direct uit.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Bij mijn S2 uit 2010 is het ook mogelijk achter uit te lijnen.

Ik zou de gehele draagarm vervangen, inc de nodige rubbers. Ik heb met merk Lemforder eronder zitten - blijkbaar OEM leverancier geweest. Zien er ook hetzelfde uit dan de originele. Ik ben direct van het gekraak af, stabiliteit is prima.

Besteld via autodoc en er zelf onder gedaan. Vervolgens laten uitlijnen.
 

Eltjo

Forumguru
Draagarmrubbers zijn nog o.k. bij controle op speling met een bandenlepel.
E.a. moet mede veroorzaakt worden door een wiel wat een keer in een gat in de weg ovaal is geworden. Daarbij is de kapotte band vervangen door een Continental die ook achter heeft gezeten. Aan het eind van zijn bandenleven werd de band steeds onrustiger. Geen trillen in het stuur of zo, maar hobbelen.

Van te voren bedacht ik dat deze velg/band combi als reservewiel werd. Toen er 2 nieuwe Kumho banden gemonteerd zijn, had de monteur al de lucht eruit laten lopen en ik was vergeten waarvoor die reservewiel moest worden...
Uiteindelijk heb ik 8000 km gereden met een steeds hobbeliger wordende band (Kumho band gevoeliger?), totdat de velg weer rond is gemaakt en de voorwielen l/r gewisseld zijn. Dat reed direct beter en het stuur stond recht, dus dacht ik dat was het probleem.

Nu na 2000 km zo rijden is het stuur langzaam toch weer scheef gaan staan. Ik heb het idee dat de band ook hobbelig is geworden en dat dat de lichtere hobbel is die ik nu nog voel. Maar ik weet het niet meer.... Wat ik alleen nog kan doen is voor-achter wisselen of winterbanden monteren en het gedrag checken.

Overigens, met hobbelig bedoel ik dat je op een glad wegdek boven de 70 km/uur voelt dat het gladder zou moeten kunnen.
 

Eltjo

Forumguru
Bilstein schokbrekers en Eibach veren zijn 2 jaar geleden geplaatst; daar komt het niet vandaan.
Lijkt me toch wel van die velg die zeker een halve cm op en neer ging.

Tja, ik houd niet van geluidjes en trillingen, maar kan het uiteindelijk accepteren als ik weet waar het vandaan komt.
Zo heb ik al jaren een "los schroefje" geluid af en toe in het dashboard; heb het destijds aardig open getrokken, maar helaas niet gevonden en heb er mee leren leven.
 

Eltjo

Forumguru
De auto met 325 dkm weer aangeboden voor uitlijning op de Hunter uitlijnbank. Ik meende dat ze ook de kabel hadden om via OBD te zien of het stuur ook in het midden stond. Dat was helaas niet het geval. Ook was er jongere man die er kort werkte.
Aangezien het stuur dus net naar links scheef stond, laten uitlijnen met de mededeling dat dat deze afwijking de vorige keer niet was gecorrigeerd. Aanvankelijk dacht ik dat de banden er ook mee te maken hadden, maar nu met een 3e set banden toch weer dezelfde 2-3 minuten voor 12 uur.
Overigens ook een zomervelg laten richten vanwege een hobbel, maar nu met “verse“ winterwielen rijdt het heerlijk en hiermee ook laten uitlijnen.

Alles was VOOR uitlijnen prima binnen spec’s met een lege auto - behalve dus een beetje scheef stuur dus.
Op aangaven zat ik tijdens uitlijnen in de auto met visueel recht stuur met de voet op de rem (motor uitgezet), terwijl de voorwielen opnieuw werden gesteld.
Op de snelweg bleek pas echt goed dat het scheef staan erger was geworden! Bij een lange bocht naar rechts stuur ik nu rechtdoor, terwijl zo’n bocht naar links >5 minuten voor 12 oplevert.

Ja, lekker! Het leek me toch duidelijk dat als je stuur bij rechtdoor rijden naar links staat, je de wielen ook meer naar links moet zetten om dat te corrigeren! Ofwel de linker stuurstok langer en de rechter evenveel korter stellen, aangenomen dat die zich achter de wielen bevinden.

Maar goed, ik heb zelf het stuur in het midden gezet en dat veranderde niet totdat ik met de auto weer naar beneden werd gelaten. Wat gaat hier nu meermaals mis? Heeft dit te maken met de nog originele draagarm(rubbers) die minder zijn?
Uiteraard weer terug gaan, maar het zou fijn zijn als het stuur daarna ook weer perfect recht staat.

Heeft iemand een idee wat hier mis gaat of aan vervanging toe is?
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heb je eerst de 'midden-stand' gevonden door van uiterst links naar uiterst rechts (of andersom ;)) te sturen, of heb je 'm optisch in het midden gezet/gehouden?
Zoals je het nu beschrijft hebben ze met de stuurstangen de wielen 'rechtdoor' gezet, en zou nu het 'midden' van het stuurhuis niet meer overeen kunnen komen met het 'midden' van de maximale stuuruitslag.
 

Eltjo

Forumguru
Optisch in het midden gezet. Het stuur zelf is er nooit afgeweest, dus ik zou toch verwachten dat dat nog het midden van het stuurhuis is.
 

Eltjo

Forumguru
Bij mijn eerste auto (626 1991) was het stuur eraf geweest optisch recht uitgelijnd zodat niet steeds tegen een zwaarder stuk werd gestuurd. Met het hydraulische stuurhuis een rondje draaien de ene kant op kon een paar stoeptegels kleiner dan de andere kant op.

De huidige auto heb ik 7 jaar en kocht ik met dealer geschiedenis van de eerste eigenaar en het stuur was tot 1,5 jaar geleden eigenlijk altijd goed in het midden. Daarna stond het wat scheef maar men vond niets bijzonders tijdens het uitlijnen, nog sterker er is toen aan de voorzijde niets gesteld. Nu waren ook alle wielen binnen spec’s en de poging om stuur recht te krijgen heeft het zelfs wat verergerd.
 

Tees

Donateur
Heel stomme vraag misschien, maar kan t niet gewoon zo zijn dat t stuur langzaam verlopen is? Doordat een schroefbevestiging oid langzaam grip verliest? Lijkt me geen slecht idee om t sowieso een te proberen of volledig links en rechts wel dezelfde uitslag heeft.
 

Eltjo

Forumguru
? Hoe zie je dat?

1. uitgelijnd en stuur stond iets scheef. Na banden wisselen merkte ik kort wel een andere stand, maar die was na korte tijd toch weer de oude iets scheve positie.
2. Half jaar later weer laten uitlijnen en niets aan gesteld want nadat het stuur visueel recht is gezet met klem, waren de wielen goed. Echter blijkt in de praktijk dat het toch iets scheef is, ook na nieuwe voorbanden en andere (winter)wielen.
3. Aangenomen dat het stuur tijdens uitlijnen toch niet zuiver in het midden stond, weer laten uitlijnen en stonden voor verstelling de wielen goed bij een visueel recht stuur. En na uitlijning met mij in de auto die het stuur visueel recht zette, het stuur toch weer iets scheef, zelf schever.

En ik kan wel even een zwengel aan het stuur geven en kijken of het stuur l en r dezelfde maximale uitslag heeft, maar denk toch niet dat daar de kneep zit. Het gaat ook maar om ca. 3 minuten voor 12 uur.

Weet iemand hoe ik in VCDS de middenpositie kan uitlezen?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
En ik kan wel even een zwengel aan het stuur geven en kijken of het stuur l en r dezelfde maximale uitslag heeft, maar denk toch niet dat daar de kneep zit. Het gaat ook maar om ca. 3 minuten voor 12 uur.

Weet iemand hoe ik in VCDS de middenpositie kan uitlezen?

Je gaat naar module 03 en gaat naar meetwaarde blokken En dan als het goed is kanaal 4. Die kijkt aan de hand van je stuurhoeksesnor of het zaakje recht staat dit staat los van de uitlijning en je stuur indien deze niet in het midden staat maar dat kan je dan meteen checken
 

Eltjo

Forumguru
O.k., nu zittend in de auto heb ik dit idd gevonden waar Antera zei (03,08,04).
Motor gestart en stuur staat perfect op 0° in de visuele recht positie.
Ook het stuur geheel l+r gedraaid tot aanslag, waarbij het stuur in beide standen even ver op z'n kop staat.
Zoals ik verwachtte, is dat het dus niet, maar wel handig om even extra naar te kijken tijdens uitlijnen.

De scheve links positie die ik tijdens het rijden zie, is ongeveer 3°.
 
Bovenaan Onderaan