DQ200 twijfelt met momenten en normaal rijden niet altijd even vlot.

HV0

Lid
Hallo, Mijn Octavia 1.5TSI met DSG van 2019 heb ik nog niet zo lang geleden gekocht en hij rijd zalig.
Doch merk ik dat het moeilijk doseren is om op een normale manier vlot te vertrekken, rustig aan gaat dit prima.
Als je vlotter vertrekt of herneemt dan twijfelt de DSG, hij is precies afgesteld om rustig te vertrekken en te rijden.
Als het wat vlotter mag dan voel je het iets te bruusk om comfortabel te zijn.
Ik heb al met veel soorten automaat gereden maar nu is het precies "leren doseren".
Ik heb al geprobeerd op dit forum een antwoord te vinden en kom telkens op chiptuning uit, de bedoeling is niet om meer koppel te hebben.:lezen:
Maar op normaal genieten en een lange levensduur dus graag advies van jullie wat de mogelijkheden zijn.

Bedankt alvast!;)

HV0

Lid
Bedankt voor je reactie. Ik kan dit alleszins in overweging nemen maar kan dit dan als normaal beschouwd worden voor de DSG?

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook een 2019 Octavia met 1.5 en DSG. Snap wel wat je bedoelt hoor. Had ook wel tijd nodig om een middenweg te vinden tussen heel rustig en soepel optrekken en veel te bruut uit de startblokken komen.
Bij vol gas schakelt hij soms goed voelbaar.

Mijne is softwarematig wel aangepast. Dat heeft iets geholpen en daarmee heb je weer een echte eerste versnelling.

Lees ook nog regelmatig over de gasrespons laten aanpassen.
Had ik bij nader inzien toch beter wel kunnen proberen ook toen ik toch bij @Antera was voor andere VDCS aanpassingen.

HV0

Lid
Waar heb je die sofware matig laten aanpassen?
En is 399 euro de normale prijs voor een aanpassing?
Of wat zijn de ervaringen in het algemeen?

1983jeroen

Forumguru
Vagtechniek heeft het gedaan. Omdat het om combinatie met chiptuning minder duur was dat ook maar meteen laten doen. Voor alleen de aanpassing aan de DSG vind ik 399 wel duur. Zeker als ik kijk naar wat er gedaan is.

Bij andere tuners zie ik dat sommigen hem echt afstellen op de wens van de klant.
Bij mij hebben ze een aangepast programma voor de D geladen dat voor hun standaard is voor deze DQ200. Daarbij wordt de eerste versnelling gebruikt tot ca. 15km per uur en schakelt hij in de andere versnellingen ook wat later dan standaard.
Het schakelen zelf zou ook nog wat sneller moeten zijn dan standaard.
De S is niet aangepast.
Had er meer van verwacht, maar ik heb nog een afspraak bij ze om het wat te finetunen.

1983jeroen

Forumguru
Klopt, maar het helpt ook om de koppeling te sparen. Dat was de voornaamste reden om het te doen. Het extra vermogen spreek ik zeer zelden aan

kleine heino

Senior Member
@1983jeroen , vraagje, je schrijft dat ze bij VAG techniek het standaard programma voor de DQ200 geladen hebben, Is dat de zogenaamde DSG tuning stage 1?
Je had er meer van verwacht, kan je wellicht aangeven wat er tegenviel en of je dat nog hebt laten veranderen?
Ik ben chiptuning aan het onderzoeken en weet nog niet zo goed wat te kiezen.

haassie

Forumguru
Vagtechniek heeft het gedaan. Omdat het om combinatie met chiptuning minder duur was dat ook maar meteen laten doen. Voor alleen de aanpassing aan de DSG vind ik 399 wel duur. Zeker als ik kijk naar wat er gedaan is.

Bij andere tuners zie ik dat sommigen hem echt afstellen op de wens van de klant.
Bij mij hebben ze een aangepast programma voor de D geladen dat voor hun standaard is voor deze DQ200. Daarbij wordt de eerste versnelling gebruikt tot ca. 15km per uur en schakelt hij in de andere versnellingen ook wat later dan standaard.
Het schakelen zelf zou ook nog wat sneller moeten zijn dan standaard.
De S is niet aangepast.
Had er meer van verwacht, maar ik heb nog een afspraak bij ze om het wat te finetunen.
Deze ervaring deel ik ook over VT. Veel bombarie over stage 2 dsg. Wil je de dsg écht op maat willen dan is denk een tvs een betere optie, die passen de S wel aan, en eventuele fine tuning. Is ook wel duurder volgens mij. De mijne is ook VT getuned, maar de dsg is er ondanks de stage 2 niet echt heel veel soepeler door geworden….schakelt nu mss 100rpm later en voelbaar. Heb zelfs de vraag gesteld of mijn bak al niet getuned was aangezien deze al rond de 2100 rpm schakelde wat al hoger is dan normaal. Maar dat was niet het geval volgens hen.

1983jeroen

Forumguru
Volgens mij is het Stage 2 voor de DSG geweest. Bij Stage 1 doen ze niets aan de schakelmomenten en verhogen ze alleen het maximale koppel dat de bak accepteert.
Was wel in combinatie met stage 1 chiptuning voor de motor.

Het vroege opschakelen hebben ze aangepast, maar echt lekker ging het niet meteen van 1 naar 2. Ben daarvoor nog een keer terug geweest. Daarna was het beter, maar helemaal naadloos voelt het nooit.
Dat zal vast ook aan de bak zelf liggen hoor, want die is natuurlijk gebouwd op het extreem vroege opschakelen.

Ik had sowieso verwacht dat er meer gevraagd zou worden naar specifieke wensen. Ik heb een caravan en las dat andere tuners daarvoor, in bijvoorbeeld de S stand, een ander programma kunnen maken.
Nu draait hij soms wel erg lage toeren met de caravan er achter en grijp ik nog weleens in door te flipperen.

Vagtechniek heeft alleen een, voor hun, standaard tuning ingeladen en een testrit gedaan.
Het gaat met de caravan ook wel prima hoor, maar voor dat geld had ik meer verwacht.

Wat ik graag anders had gezien is dat de bak niet bij 84km/u op de cc al naar zijn 7 zou schakelen.
Met de 1.5 gaat dat wel goed, maar draait alsnog wel erg weinig toeren. (Een 1.0 rijdt echt niet lekker met 80 in zijn 7)
Op de snelweg even inhalen en de bak gaat al heel snel van 7 naar 4. Met het toegenomen koppel zou dat helemaal niet nodig moeten zijn om zo hoog in de toeren te gaan om soepel te versnellen.
Dat haalt wel wat comfort weg.

Over het algemeen schakelt de DSG goed en soepel hoor, maar er zijn situaties dat het heel bonkerig gaat. Had vorig jaar een Polo te leen die hetzelfde deed dus zal wel aan het type DSG liggen.

Ik heb wat dit betreft geen ervaring met andere tuners dus misschien zou je daar ook wel veel meer geld kwijt zijn voor een vergelijkbare tuning en nog meer met mijn wensen en verwachtingen.

De Octavia gaat over 2 weken weg voor een Peugeot. Die heeft een heel andere automaat dus ben benieuwd hoe die zich gedraagt in deze situaties.
Tijdens de proefrit was het allemaal prima, maar wellicht komen daar in gebruik ook wel kleine tekortkomingen naar boven

@haassie
Heb je de bak al een gereset? Daarna schakelt hij meestal wel een tijdje wat soepeler

Canon-Eye

Forumguru
Een 1.0 rijdt echt niet lekker met 80 in zijn 7
Dit ben ik beslist niet met je eens. Vanwege mijn woonomgeving rij ik veel op 80-wegen en ik ben blij dat hij dan op de cruise control rustig doorschakelt naar de 7e. Geen enkel probleem, totaal niet brommerig of zo - wel soepel terugschakelen als ik (genoeg) gas geef bij een overgang naar 100.

haassie

Forumguru
@1983jeroen ja dat heb ik al eens gedaan, is dan even soepel maar past zich al gauw weer aan naar normaal. Olie van de dag is vervangen volgens schema. De DSG (dq250) is geen ZF zoals bij een bmw…misschien verwachten we wel te veel.

1983jeroen

Forumguru
Bizar dat het soepele er na een tijdje gebruik juist vanaf gaat.
Maar ik dacht dat de DQ250 sowieso wel soepeler zou moeten zijn dan de droge DQ200?

haassie

Forumguru
Het is beter dan een dq200 maar niet naadloos en verfijnd. Hiervoor had ik een dq200 met een tvs tune. Die had altijd een voelbare schok van 3 naar 4 maar schakelde verder wel goed maar was minder robuust, die was bij 180dkm toe aan de derde set koppelingen…

Bovenaan Onderaan