DPF vervangen nut-noodzaak octavia combi 1.6tdi fl 2012

beste Forumleden,

Garage geeft aan middels rapport aangegeven na long-life beurt bij 175000km dat binnen nu en 25000km het roetfilter (DPF) vol zou zijn en niet meer gaat regenereren e.d. Filter is nu gevuld met 44 gram volgens de meetrapport van de garage.
Zit volgens de uitdraai van de garage onder de maximale vulling van 70 gram.

ik dacht nu aan het volgende rekensommetje: 175000km/44gram = 3977km per gram.

Dus: 70-44=26 gram; 26 *3977= 103402km; bij 103402+175000=278402km zou pas het roetfilter vol zitten.

1. klopt bovenstaande redenatie? dus dat ik langer met mijn filter doe.
2. ik heb nu een offerte ontvangen voor als het filter dien te worden vervangen, wat is dan een reeele prijs inclusief BTW, materiaal en arbeidsloon? (nu €2466,-)
3. ik wil geen afdop oid/wegschrijven van/of verwijderen van dpf.

graag jullie commentaar en advies
 

Spierings

Forumguru
Haal een flesje Forte dpf reiniger en ga eens een stuk in Duitsland rijden. Laat hem dan nogmaals uitlezen...
 

vleier

Forumguru
wou net zeggen. Er zijn genoeg middeltjes voor. Beetje erin gooien en dan trappen. vaak verdwijnt de helt zo ineens wel
 

Baphi

Forumguru
anders is laten spoelen ook een optie, veel garagebedrijven bieden dit aan en is goedkoper dan een nieuw DPF... Hoeveel goedkoper durf ik niet te zeggen want ik heb er geen ervaring mee.

Wel lage km-stand voor een vol filter... Ik rijd een 2.0tdi (pompverstuiver) met inmiddels 230.000km en nog steeds geen issues...
 
Bovenaan Onderaan