Doorrijden of verkopen

Allen,

Ik zit een beetje met een dilemma ( luxe probleem of hoe je het ook wil noemen)
Mijn huidige O2 is inmiddels 11 jaartjes jong en heeft 278k op op de klok.
Ik heb hem nu 4,5 jaar waarvan de eerste jaren zonder problemen maar de laatste 2 jaar is er
behoorlijk wat geld in verdwenen.
De grootste kostenposten hieronder:
- Nieuwe ECU computer a € 800,=
- Nieuwe pompverstuiver a € 750,=
- Nieuwe wiellagers achter totaal € 600,=
- nieuwe koppeling+ 2massa vliegwiel a € 800,=

Daarnaast nog de gebruikelijke kosten: distributieset a € 700,= en remschijven voor+blokken a € 300,=

Nu zit ik een beetje te kijken op de diverse sites en zie dat je tussen 5 en 8 duizend een exemplaar van rond 2010 koopt met rond 2 ton op de klok en een 1.6 commonrail motor.

Wat zouden jullie doen? deze doorrijden ( hoe betrouwbaar is ie nog en wat gaat er nog komen: weer een verstuiver wellicht en/of turbo ??) of deze verkopen en naar een ander uitkijken??

Graag goede objectieve adviezen.

Alvast bedankt
 

Canon-Eye

Forumguru
Je vermeldt de motorisering er niet bij, maar afgaande op het verhaal vermoed ik een 1.9 TDI PD?
Zo een heb ik gereden van 10/2007 tot mijn afscheid per begin 2011, waarna een jeugdige collega de auto kreeg toebedeeld met 134k achter de DSG-rug. Hij heeft hem tot het einde van de leasetermijn gehad (zal dus niet meer dan 180k km geweest zijn) en via-via heb ik gehoord dat er in die tijd een nieuwe turbo opgegaan is.

In jouw geval zou ik zelf inderdaad gaan uitkijken naar iets jongers bij een betrouwbaar bedrijf met een behoorlijke garantieregeling.
 

DJSmiley

Actief lid
Hoeveel rij je?

Je hebt idd redelijk kosten gemaakt, maar er zit nogal een verschil tussen 10k of 40k per jaar.

Als je 40k/jaar rijd is het een ander rekensommetje. Dan is 2950 eur kosten / 4.5 jaar = 655 eur/jaar. Dat vind ik nog wel meevallen eigenlijk.

Maar hoe is de staat verder? Elke auto kan dure reparaties hebben of gewoon een pechexemplaar. Je hebt iig nu alvast een deel gehad in je huidige auto. Wat koop je weer bij een andere?
Wat zijn je andere onderhoudskosten tot nu toe?

De turbo en ac zijn mogelijk ook probleempunten, maar dat hoeft niet (Ik heb beide nog steeds niet vervangen - en zit nu op 372k).

Ik heb hetzelfde dilemma (alleen dan een modelletje uit 2005 en 372k op de teller). Met de 35k/jaar houd ik het simpel aan: Zolang onderhoud rond de 800 eur/jaar blijft mag ie blijven rijden. Voor dat geld koop ik geen andere, en van dit ding weet ik wat ik eraan heb
 

innocenti

Forumguru
Ik zou doorrijden. Wie zegt dat een jongere met 2ton vrij is van problemen. Meestel verkoopt iemand die met dezelfde redenatie als jij met je eigen auto. Je hebt al een aantal onkosten gehad die je bij een andere opnieuw kan krijgen.
En een turbo vervangen is niet heel spannend.
 

hemi24

Forumguru
Wat verwacht je dat er allemaal nog voorbij zal komen aan onkosten?
Volgens mij heb je de meest voorkomende grote kostenposten al gehad...
 
Als ik de lijn in jullie reacties zie neigen de meeste naar doorrijden maar wel de kosten in de gaten houden.

Momenteel zit ik op ong. 15.000 per jaar ( dit was 25 a 30.000), maar kan wellicht weer toenemen het komend jaar.

Kosten waar ik nog bang voor ben welke er aardig inhakken bijvoorbeeld bij de BXE motor :
- een drijfstanglager zou het kunnen begeven lees je op de diverse forums??
- wederom een verstuiver die de geest geeft( recent wel uitgelezen en hebben weinig afwijking in waardes)
- Versnellingsbak ??
- zoals eerder aangegeven turbo (al heb ik hier na het toevoegen van enkele flesjes in mijn brandstof nu geen problemen)

Momenteel rijdt ik er in de regio mee maar ben toch wat huiverig om naar het buitenland te gaan( wat ik nooit eerder heb gehad) dit vanwege de ECU die het eerder dit jaar begaf.... hoop dit nooit meer mee te maken in combi met motor op hol en vlak erna verstuiver kapot.

Het liefst rij ik door naar de 3,5 ton met deze Wat denken jullie???
 

eriktv

Forumguru
Toen je jouw auto kocht was deze 7 jaar oud, nu schrijf je over iets wat je zou kunnen kopen wat ook 7 jaar oud is. Dus in die zin is je kans op problemen vergelijkbaar. Volgens mij zijn de belangrijkste verschillen
+ je kunt nu kiezen voor een beter blok (?)
+ aangenomen dat de km-stand lager is, minder kans op defecten (?)
- je gaat meer afschrijven
- de genoemde onderdelen op je huidige auto zijn nieuw, op een jongere auto waarschijnlijk niet

Weinig objectieve argumenten dus. Mijn ervaring bij de overgang van O1 naar S2; heb je zin in wat anders, jongers? Dan is dat misschien wel het belangrijkste argument.

Wat zegt je gevoel?
 

Taan

Lid
Hoge onderhoudskosten kun je redelijk wegstrepen tegen de afschrijving van een opvolger, maar als een auto je in de steek laat of onveilig wordt, wordt het wel vervelend.
Voor vakantieritten kun je pechhulp bij je reisverzekering afsluiten, maar als een gebrek binnen redelijke termijn verholpen kan worden krijg je wel die buitenlandse rekening voor je kiezen en kun je volgens mij niet kiezen om de reparatie te laten zitten en de auto naar huis te laten brengen.

Bij mij stond er 1 ton meer op toen ik voor dezelfde keuze kwam.
Ik heb hem laten "keuren" bij Hartog Tuning en het advies was wegdoen. Ik rij ook met een caravan, dus dan krijgt ie best op zijn donder.

Echter Een auto van 7 jaar oud met 2 ton geeft je ook zeker geen zekerheid. Bovendien rij je dan weer in "dezelfde" auto.

Als je doorrijdt totdat hij stuk is zal de restwaarde niet veel verschillen volgens mij.
Ik kreeg 2500 voor mijn oude, maar iemand anders kreeg dat ook met kapotte turbo.
 

Maggy

Forumguru
Doorrijden...
Mijn O2 is nu 11 jaar oud, de auto en de bak hebben nu 411 dkm gedaan, de motor heeft nu 310dkm gedaan.
Ik had met plezier met het originele blok verder gereden, helaas is die gesloopt met een distributie wissel. De tweede koppeling zit er in, en buiten regulier onderhoud ( wat ik zelf doe, die riem dat was de dealer) heeft ie weinig. De bak schakelt nog steeds als een klik/klak mes door de boter, en ik ben er echt niet heel erg lief voor; regelmatig zware karren, af en toe stompzinnig hard weg rijden bij het stoplicht etc... Blok doet het ook goed ondanks dat ik de beruchte (...) Bkd heb. Wegdoen, ik begin er niet aan, ik weet nu wat ik heb, je moet weer even een vertrouwensband opbouwen met je wagentje, ik ga iig met een gerust hart naar het buitenland.
 
Bovenaan Onderaan