Doorrijden of inruilen Octavia Combi TDI

Dag mede forummers,

Ik ben dit draadje gestart om wat advies aan jullie te vragen wat te doen. Doorrijden met mijn Octavia of inruilen en wat goedkopers en met lagere lasten gaan rijden.

Situatie:
Octavia 1.9 TDI uit 2006 met bijna 190 000 km op de teller. Genoeg onderhoud gehad afgelopen tijd dus:
Nieuwe vliegwiel + koppeling bij 120k, airco radiateur, nieuwe remmen voor en nieuwe tandempomp. In mijn bezit vanaf km stand 100 000. In 2 jaar tijd 90 000 erbij gereden met wat kosten, zowel normaal onderhoud en extra vliegwiel en tandempomp. Auto rijdt verder goed en verder wordt die altijd netjes warm gereden.

Ik reed dus gemiddeld 45000 km per jaar en ga dit jaar vanaf januari al terug zakken naar 20 000 a 25 000 km per jaar. Woon -werk is ongeveer 100 km per dag bijna direct vanuit huis ringweg en daarna snelweg op waar constant zoveel mogelijk 120 a 130 wordt gereden op cruise control en 2 km 60 km/h weg.

Twee opties:
1 doorrijden naar de 240 a 250 000 km en auto goed verzorgen en onderhouden. Afschrijving gaat wel gewoon door en om over 2 jaar andere auto te kopen moet er aardig wat bij. Wat zou waarde over 2 jaar zijn met die km stand van 240 000?

2 Octavia in ruilen voor een van de drieling met voorkeur voor Citigo. Geen 1300 euro per jaar wegenbelasting meer en onderhouds post per jaar kan omlaag (1000 euro inclusief banden e.d. en onverwacht). Uitvoering zou dan luxe worden met 75 pk, cruise control, meer speakers, leren stuur en wellicht het glazen dak (om toch wat te compenseren). Wat is realistische waarde die je terug krijgt voor Octavia met winter en zomerset (16 inch lichtmetaal zomer met 4 goede banden, winterset staal) bij inruilen en losse verkoop via forum of marktplaats?

Ik weet dat een Citigo heel andere klasse is dan een Octavia maar daarom ook graag jullie input. Ga ik de Octavia missen of is voor het dagelijkse woon-werk en zo nu en dan weekendje weg een Citigo ook geschikt. Octavia vooral gekocht voor de 45 000 km per jaar en cruise control die er op zat. Verder wordt de auto voor 95% van de tijd alleen bereden. Met verhuizen is laadruimte wel reuze handig maar busje huren is ook optie voor een dag.

Graag jullie input op rij ervaring gebied, en financieel gebied wat is verstandiger. Nieuw gaan rijden tegen lage kosten. En dan jaar of 3 a 4 in Citigo te gaan rijden of nog twee a 3 jaar doorrijden met Octavia omdat het qua afschrijving niet zoveel meer uitmaakt. Enige wat kan komen zijn extra onderhoudskosten of dat er iets kapot gaat.

Groeten Alexander

Cordoba

Forumguru
Als je in de Octavia de helft van je huidige jaarkilometrage gaat maken, gaan daar ook je onderhoudskosten omlaag. (sowieso voor slijtage-onderdelen als remmen en banden)
Verder moet je voor jezelf bekijken of 25k per jaar, niet te vermoeiend is in een Citigo (kortere wielbasis, en kleinere wielen rijdt per definitie onrustiger, dus vermoeiender). Volgens mij heb je zo te zien de boel al aardig op een rijtje gezet, maar misschien moet je de volgende info nog verzamelen:
- inruilwaarde O2 bij aanschaf nieuwe Citigo (ik denk dat je er over 2 jaar niet heel veel minder voor terug krijgt)
- wat kost een 2e hands Citigo (om een idee te krijgen van de afschrijving) en vergelijk dit eens met de prijs van een 2e hands O2 (zodat je een idee hebt van de marge die erop zit, de vraagprijs voor een 2e hands Citigo, is veel hoger dan wat je er voor terugkrijgt bij inruil, bovendien zal een 2e hands Citigo over 1 á 2 jaar in prijs gaan zakken, omdat er dan gewoon meer beschikbaar komen, gezien de leeftijd.

delta

Actief lid
Tja,
volgens mij krijg je nu voor je Octi rond de 5500 a 6 duizend euro.
Rij nog twee jaar door en je krijgt zo rond de 2500 euro dus avan de afschrijving zou ik zeggen lekker doorkarren !!
volgens mij is 25 dkm per jaar ook zeer slecht vd afschrijving van bv een citigo want kleine auto met veel km is moeilijk qwa inruil, nog los van of dit ook niet echt een model is voor zoveel km.
resume een nwe auto moet je gewoon graag willen en dan moet je niet teveel rekenen (auto is emotie geen ratio)

Canon-Eye

Forumguru
een nwe auto moet je gewoon graag willen en dan moet je niet teveel rekenen (auto is emotie geen ratio)
Lijkt me iets te makkelijk gezegd, over andermans budget...

Het kan helemaal geen kwaad om even nuchter te blijven en uit te rekenen wat die emotie je gaat kosten. Om dan pas te beslissen of het budgettair kan én of dit 't je waard is.

ik zou die "emo-factor" toch niet onderschatten hoor, ben zelf 3 jaar geleden overgestapt van grote break naar een kleinere wagen, reden was dat we geen grote auto meer nodig hadden dus waarom geen kleine wagen in de plaats.
Ik heb nooit kunnen wennen aan de overstap naar de kleinere wagen en na amper een jaar heb ik die dus terug verkocht, nu rij ik terug in een octavia combi, en ik reed véél minder kilometers dan U !
Uiteraard moet er ook goed gerekend worden, maar hou comfort toch ook in het oog, want bij mij is de rekening nadien uiteraard zwaar uit de bocht gegaan, ik moet er geen tekening bij maken wat je verliest als je een nieuwe wagen na 11 maand verkoopt...

CharlesTucker

Forumguru
Natuurlijk is de emo-factor belangrijk, hoe belangrijk die is echter nogal persoonlijk. De mogelijkheden om "toe te geven" aan je emoties zijn uiteraard ook zeer persoonlijk en budget-afhankelijk. Het vervelende is alleen dat het lastig is om die emotie in een bepaalde hoeveelheid geld uit te drukken, iets wat je met veel andere aspecten van autorijden wel kunt doen.

Persoonlijk zou ik in die Octavia doorrijden, vanwege het comfort van een grotere auto, maar ik zou de topic-starter vooral aanraden zich helemaal niets van mijn mening aan te trekken en zijn eigen afweging te maken :).

Mijn persoonlijke mening is echter (naast wat emotie) gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Ik kan me wel herinneren dat ik in att verleden, voordat ik zelf een auto had, regelmatig de vrij nieuwe Ford Fiesta van m'n vader mocht lenen, prima auto, comfortabel genoeg, en ik was er altijd blij mee. Ik heb met dat ding ook wel eens flinke afstanden afgelegd (retourtjes Hongarije, 1450km), ging ook prima, maar ik was er altijd halverwege Oostenrijk wel klaar mee, en zocht meestal wel een hotelletje. Echter heb ik later diezelfde tochtjes ook wel gemaakt met een veel oudere Mondeo (ouder dan de Octavia van de topic-starter), voor mijn gevoel even comfortabel, maar dan bleek ik na zo'n rit helemaal niet zo moe te zijn, en lukte het wel om relatief fris aan te komen, ook zonder hotelovernachting.

TooTall

Forumguru
Weinig mensen beslissen nuchter over een auto. Indien we allemaal ons verstand gebruikten dan reden we met een auto tot het gewoon onveilig en onbetrouwbaar is (lees: onverwachts stilvallen af en toe zonder reden en dergelijke)

Het argument "ik heb een kapotte airco compressor die me 1000€ gaat kosten, mijn auto is nog maar 5000€ waard, dus ik koop een nieuwe" is voor mij nog altijd lachen, zelfs een zware herstelling of een distributiewissel zijn het best nog altijd waard hoor...bij het overstappen naar een andere wagen schiet je er altijd véél op in. Het is gewoon dat het af en toe leuk is om te wisselen van wagen :)

Feit is, als het niet gaat om een "wagen van de zaak" of een leaseauto, maw. je persoonlijk voertuig, is het oprijden altijd goedkoper. Ik daag iemand uit om een voorbeeld te tonen waar je door een nieuwe/jongere wagen te kopen je break-even draait, laat staan winst maakt. En dan mag je nog van een 6 jaar oude O2 met 2 ton naar een Citigo gaan. Je kent de oude wagen, je hebt wellicht accessoires gekocht die niet overdraagbaar zijn (bvb een setje winterbanden ed.), en vooral je hebt reeds geïnvesteerd in ouderhoud en reparaties! Die koppeling die je hebt vervangen, rij die nu maar braaf op, anders had je hem niet moeten vervangen...

Over het hele argument van O2 naar Citigo, ik kan je zeggen, een Citigo is wel héél klein hoor...leuk stadswagentje maar als je iets van km moet doen, denk ik dat je de ruimte toch wel gaat missen! En als je iets van afstand op de autostrade moet doen, vraag ik me af of je al eens een testritje op de autostrade hebt gedaan? Ik een kleine 80km met de VW Up! , en dat was toch niet zo aangenaam...

Besluit? Jij vraagt wat financieel het verstandigste is. Wel, de Octavia ken je, je hebt de investeringen gedaan voor onderhoud en reparaties, je hebt een wintersetje. De Citigo is een onbekende, gaat OOK zijn herstellingen en onderhoud hebben, gaat OOK wennen zijn in het begin, en vooral je gaat nooit de nieuwwaarde van een Citigo uit je Octavia halen. Dus een investering in aankoop.

Wat uitmaakt is wat JIJ wil. Wil je een Citigo met CC, speakers, een glazen dak, poets dan je Octavia mooi op, de verkoop in, en zoek een Citigo. Wat je vooral NIET moet doen, is achteraf beginnen uitrekenen "heb ik nu een goeie beslissing gemaakt of niet?", want het gaat erom hoe jij je voelt. Het leven is al veel te kort, dus geniet ervan en kies lekker zelf wat je gaat doen! :)

Luke

Forumguru
Als je inderdaad wel eens kilometers rijdt op de snelweg, dan vraag ik me af of je het niet beu gaat worden dat in de citigo de motor misschien nogal lawaaïerig en druk gaat overkomen omdat dat motortje zo hard moet werken... Ik denk dat dat wel eens vermoeiend kan worden. Persoonlijk zou ik ook liever in de Octavia blijven rijden en wat doorsparen om binnen enkele jaren weer een nieuw modelletje te kopen. Mijn vader heeft me altijd gezegd dat het niet verstandig was om teveel te investeren in een auto. Het was volgens hem steeds een verliespost. Hij heeft jarenlang met Lada gereden en op die manier flink wat geld opzij gezet voor andere zaken. Die bakken draaiden ook 10jaar mee, hoor! Fijne wagens waren het niet echt, natuurlijk.
Daarom dat ikzelf een rationele keuze heb gemaakt met de octavia.
Alleszins, zoals hier nog werd gezegd: het is vooral jouw keuze, hé. succes!

Havana

Forumguru
Tjsa, de rationele keuze. Veel mensen zouden veel beter taxi's kunnen nemen of een GreenWheels-abonnement, dat is namelijk veel goedkoper dan een auto en zorg ook nog eens voor veel minder hoofdpijn.

Autobezit is zelden gebaseerd op ratio. Zo koopt mijn schoonvader iedere 2 jaar een nieuwe auto. Ik heb 'm wel eens voorgerekend wat dat hem kost (zodra je de showroom uitloopt, ben je al 20% kwijt). Hij doet dat af met het argument "ik vind het veel te leuk om in een nieuwe auto te rijden". Prima, moet hij weten. Maar dan niet gaan zeuren over hoge kosten graag ;)

VEEJAY

Forumguru
Tsja, Ik ben erg gecharmeerd van een Audi A6 (nieuwste model) met de kop eraf. Helaas is mijn huidige 7 jaar oude auto zo goed en betrouwbaar dat ik maar geen goede casus kan maken om mijn spaargeld aan een andere auto te besteden.

Emotioneel licht frustrerend, Rationeel veel beter om nog heel lang in de huidige auto te blijven rijden want het voelt alsof hij net ingereden is... Soms lijkt het beter als je gewoon geen keus hebt, dan waardeer je hetgeen je hebt veel meer.

Ik zou zeggen ruil hem in voor een Fabia II, het beste van beide werelden. :worshippy:

+Jong tweede hands goed betaalbaar
+Voldoet aan je wensen (minus je glazen dak)
+Ook geschikt voor langere stukken
+Bij een combi toch redelijk wat bagage ruimte
+Lagere onderhoudskosten dan de Octavia
+Toch een "andere" auto dus kan je er weer een paar jaar tegenaan.

Ik zeg.....doen !

Dag mensen

Bedankt voor de Input, het is lastige discussie of minder geld uit geven of comfort en power van grote auto. van 100 naar 130 resume op de CC gebeurt er tenminste wel wat en dat vraag ik me wel af bij Fabia of Citigo dat je gevoel van kracht toch gaat missen.

Enige wat ik keer kan hebben is dat er onverwacht wat kapot gaat, en hij is totaal niet handig met parkeren in de binnenstad van grote steden. Maar verder 90% snelweg werk waar toch nog wel vrij stevig kan worden doorgereden (Noord Nederland alles bijna 130 km/h)

En de km standen die sommige rijders er op dit forum er al op hebben staan zijn wel is wel indicatie dat Octavia gebouwd is om lang mee te gaan.

Eens goed nadenken nog en keer kijken en vergelijk show doen.

BarryXX

Actief lid
Ik heb wel eens hetzelfde idee. Ik rij momenteel 20-23.000km per jaar, woon/werk nog maar 20 km enkele reis. Inmiddels staat de teller op 261.000 en de kosten vallen me tegen. Ik ben begonnen op 227.000 in juli 2012. De auto heeft een voi beurt bij de dealer gehad (€500 incl filters en remvloeistof), later in november de turbodruksensor en lekkage koelvloeistofleiding (€600), APK juni 2012 was €300 (oa koppelstang en fusee) en nu € 1100 (voi beurt, filter, tandempomp en blokken en schijven rondom). Ook blijken de wintervelgen niet juist en afkomstig van een VW T4. Verder is het wel een ontzettend fijne auto en distributie is gedaan bij 220.000 en koppeling/vliegwiel bij 175.00.

van_der_P

Senior Member
Met een auto met veel kilometers op de teller moet je een beetje geluk hebben. Heb je zelf al veel kilometers met je auto gereden en steeds braaf het onderhoud uitgevoerd dan weet je wat je hebt. Kun je net zo goed doorrijden.
Als je toch een auto koopt met veel kilometers op de teller moet je steeds realiseren, dat er maar weinig mensen zijn die hun auto weg doen, omdat die zo goed bevalt.

VEEJAY

Forumguru
BarryXX de kosten hangen natuurlijk af van waar je het allemaal laat doen. Super dat je dat bij de dealer doet ivm mobiliteitsservice natuurlijk.

Eens dat een Octavia een fijne auto is om in te rijden (mits in technisch goede staat) en komt nog steeds keurig voor de dag (mits gewassen). :)

BarryXX

Actief lid
De eerste voi beurt was bij de dealer in Oosterhout, vandaag bij VAGTechniek geweest en tussendoor bij Autokar in Steenbergen. Die eerste ga ik niet meer naar terug.

aiva tco adoks

Forumguru
Tsja, Ik ben erg gecharmeerd van een Audi A6 (nieuwste model) met de kop eraf. Helaas is mijn huidige 7 jaar oude auto zo goed en betrouwbaar dat ik maar geen goede casus kan maken om mijn spaargeld aan een andere auto te besteden.

Emotioneel licht frustrerend, Rationeel veel beter om nog heel lang in de huidige auto te blijven rijden want het voelt alsof hij net ingereden is... Soms lijkt het beter als je gewoon geen keus hebt, dan waardeer je hetgeen je hebt veel meer.

Geef even aan waar je je tjechosportHatch inruilt dan rij ik er gelijk heen, heb wel zin in een nog snellere O2 :D

aiva tco adoks

Forumguru
Even on topic

Zelf besloten om toch door te gaan rijden in mijn O2. Zelf heb ik er ook aan gedacht om wat goedkoper te gaan rijden/kleiner. Mijn vrouw heeft een vw up wat prima is voor de stad etc maar ff 150 km heen en 150 terug wordt toch een ander verhaal. Nu toch maar besloten om door te rijden. Even wat geld er tegen aan en hij is weer als nieuw.
nieuwe wissers rondom,
2 nieuwe xenon lampen erin,
professioneel laten poetsen van binnen en buiten
Nog een aantal kleine zaken

En er staat weer een nette auto voor de deur die weer wat km aan kan.

Ik zeg doorrijden...

Maar de keus is aan de tst

Bovenaan Onderaan