Donkere koplampen met xenonlens lichtbeeld

darkprojectx

Forumguru
People,

ik wil graag andere koplampen in mn sloepje zetten, en ik zat te denken aan donkere koplampen met xenonlens.
jpg_watermark.php

nu is de vraag, verschilt een donkere koplamp kwa lichtopbrengst met een zilveren variant?

bij normale koplampen zou ik me dat wel voor kunnen stellen, aangezien dan het binnenwerk als spiegel gebruikt wordt, maar hoe zit dit bij xenon die door de lens gestuurd wordt?

:confused:

Tallguy

Forumguru
Maakt vlgs mij niet uit..het is nl het omhulsel (aan de binnenkant van de lamp) dat zwart is. De lens zal gewoon helder zijn. Het kunstglas/plastic aan de voorkant...is dat ook helder? Zo ja, dan verwacht ik geen verschil.

darkprojectx

Forumguru
inderdaad, ik bedoel de projectorlens.

het glas van de koplamp zelf is helder,
alleen het binnenwerk van de koplampen is donker (zwart),
de projectorlens is ook gewoon helder/transparant.

(de reden dat ik het een xenonlens noem is omdat je enkel met deze projectorlenzen een fatsoenlijk lichtbeeld kunt krijgen wanneer je xenon plaatst)

leslee

Forumguru
de lampen komen inderdaad beter tot zijn recht met een xenon kitje.
heb deze zwarte er bij mij ook in gehad en gaf prima licht, maar ogen net iets strakker dan de standaard lampen.

quorumz

Actief lid
Vergeet niet om een kitje te bestellen die de hoogte van je lampen automatisch regelt, wettelijk verplicht sinds 1 januar 2006 meen ik uit mijn hoofd

darkprojectx

Forumguru
alleen bij de apk verplicht, dus pas weer over 2 jaar.
en ik gok dat er tegen die tijd net toevallig op die dag weer halogeentjes in zitten :D

quorumz

Actief lid
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Nieuwsbericht | 21-07-2005
Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.
De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.
De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto's die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

source: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/a...Aanpassing_regels_voor_Xenon-verlichting.aspx

(dus niet alleen auto's die vanaf 2006 geleverd worden waar je aftermarket xenon in zet maar alle auto moeten dat vanaf 2006)

Delight

Actief lid
en ik lees dus vervolgens weer dit....

Let op!!
Vanaf 1 januari 2006 wordt de wetgeving voor auto's met achteraf ingebouwde xenon verlichting sets verscherpt! Auto's waar het achteraf ingebouwd wordt, dat wil dus zeggen alle auto's waarbij het niet vanuit de fabriek al aanwezig is, moeten zijn voorzien van kop lamp wiswasinstallatie en in hoogte verstelbare kop lampen.

Auto's voor 2006 waarbij al xenonverlichting is aangebracht, of alsnog wordt aangebracht, zijn vrij van deze wetswijziging. Voertuigen met een kenteken voor 2006, vallen dus niet onder de nieuwe regels!

darkprojectx

Forumguru
mijn vento had ook xenon erin en projectorkoplampen, is hij 2 jaar achter elkaar mee door de keuring heen gegaan. Ik kreeg zelfs nog een compliment omdat het een nog beter en strakker lichtbeeld gaf dan de originele lampen.

dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.
en als oom agent meent dat het niet goed is, dan zet ik voor zijn neus even 2 halogeen pitjes erin. Kwestie van 2 minuten werk.

Gieliovd

Forumguru
Duidelijk toch, als je een projector lens hebt dan heb je toch geen spiegel meer nodig? Of ben ik nou gek?

darkprojectx

Forumguru
weet iemand toevallig met hoeveel bouten/schroeven de koplampen vast zitten?

ik meende op de foto te zien 2 aan de bovenkant en 1 aan de grill kant?

Ronnie

Forumguru
Eerst de kunstof bumperbekleding losschroeven, 2 schroeven boven op de lamp losdraaien, 1 aan de zijkant(grille) en 1 aan de achterkant, dan de lamp naar voren(daarom moet de bumper los) eruit trekken. (Trouwens hoe gaat het verder met de trekhaak)?

darkprojectx

Forumguru
(trekhaak is afwachten, ik weet niet of de bumperbalk een lel heeft gehad bij de aanrijding, als die krom is dan wordt het nog niets)

darkprojectx

Forumguru
die schroeven voor de "bumper bekleding" waar zitten die?
lampen zijn besteld dus in het weekend wordt het even knutselen :rockon:

Ronnie

Forumguru
Komt ie:
7 clips aan de onderkant bumper, 3 schroeven in de modder/wielkuip, 2 schroeven onder de grille(L+R)
Buper naar voren afschuiven....

Bovenaan Onderaan