Domeinnaam opgeëist door Pon's Automobielhandel

Beste leden,

Vorige week heb ik een aangetekende brief ontvangen van Pon's Automobielhandel (PAH). Ik mag geen uitingen op mijn website doen van Skoda (beeld/woordmerk), heel raar aangezien ik originele producten van hen verkoop. Zij verzoeken dat ik mijn domeinnaam zonder kosten aan hen overdraag. Mijn domeinnaam zou de indruk wekken dat mijn bedrijf en PAH een commerciële band zouden hebben. De brief is geschreven en ondertekend door het directiesecretariaat PAH. Wie steunt mij in deze strijd tegen PAH en wil mij adviseren?

Groeten Executive
 

Aiii

Lid
Daar zou je de rechtzaak van verliezen ja. Voor zover ik weet hoef je je domeinnaam echter niet gratis aan hun te geven, hoogstens op non-actief te zetten. Maak even een belletje met een advocaat voor de zekerheid.
 

leonardus

Nieuw lid
koop jij je spullen ook via pon

en vergeet niet skoda is een beschermende merknaam

ik denk dat je weing kans maakt

helaas
 
koop jij je spullen ook via pon

en vergeet niet skoda is een beschermende merknaam

ik denk dat je weing kans maakt

helaas


Klopt... dat denk ik ook. het Skoda logo is een beschermd logo, dus dat mag je niet zomaar voeren, denk ik. Volgens mij is de wet ook aangepast zodat het makkelijker wordt voor bedrijven om zgn websitekapers aan te pakken. Er is een tijd geweest dat iedereen probeerde om allerlei merknamen te registeren zodat ze de website later voor veel geld konden verkopen aan het originele bedrijf.

Wil jij via deze site nu originele of imitatie-onderdelen gaan verkopen Executive?
 

i2Paq

Senior Member
Op welke grond menen zij daar recht op te hebben?
Ik zou eens op zoek gaan naar jurispentie hierover, voor je het weet claimen ze ook skodaforum.nl.

Ik zie dat jij dat domein pas sinds dit jaar hebt geregistreerd, dat kan tegen je werken.
Persoonlijk zou ik inderdaad mijn poot stijf houden, als jij originele onderdelen verkoop en dus legaal bezig bent zie ik niet in wat die naam/site voor problemen voor PAH zou opleveren.
Daarnaast, als jij uitdrukkelijk vermeld geen enkele band met PAH te hebben dan lijkt mij dat meer dan voldoende.

Hoe zit dat met Skoda dealers, kun je zo-maar dealer worden?
Heb jij een contract met PAH vwb. de levering van spullen en voorwaarden waaraan de verkoop door jou is verbonden?
 

Aiii

Lid
skodaforum kunnen ze niet claimen, dit is een non-commerciele site. Gewoon een site voor Skoda liefhebbers en dus niet te claimen door PON onder het mom "dit tast de goede eer van het merk Skoda aan"

Een commerciele site waarop onderdelen voor Skoda's verkocht worden is daarintegen gewoon een heel ander verhaal. Zeker als er eigenlijk maar één Skoda-importeur is die onderdelen verkoopt. Het gebruik van "Skoda" is dan oneigenlijk en kan en mag worden bestreden. Hoe je het ook went of keert, dit ga je op de lange termijn hoe dan ook verliezen.

Je kunt wellicht wel zo ver met ze gaan dat ze tot een schikkingsvoorstel kunnen komen, aangezien met rechtzaken niemand gebaat is.
 

LenK

Forumguru
Er is al eens een forum gesommeerd de naam te wijzigingen. In mijn herinnering was dat iets met Ford in België. Is met een sisser afgelopen.
 

i2Paq

Senior Member
skodaforum kunnen ze niet claimen, dit is een non-commerciele site. Gewoon een site voor Skoda liefhebbers en dus niet te claimen door PON onder het mom "dit tast de goede eer van het merk Skoda aan"

Goed punt.

Een commerciele site waarop onderdelen voor Skoda's verkocht worden is daarintegen gewoon een heel ander verhaal. Zeker als er eigenlijk maar één Skoda-importeur is die onderdelen verkoopt. Het gebruik van "Skoda" is dan oneigenlijk en kan en mag worden bestreden. Hoe je het ook went of keert, dit ga je op de lange termijn hoe dan ook verliezen.

Niet mee eens.

Er worden (alleen) originele Skoda onderdelen verkocht, gekocht via PAH. Daarnaast kopen Skoda dealers bij deze site en beide geven (denk ik) duidelijk aan dat het om een legitime site gaat. Ik geloof nooit dat je dan via de rechter hard kan maken dat er aan de goede eer, of aan de business van PAH schade wordt gedaan.
Ik denk zoals ik al eerder zei dat als er uitdrukkelijk wordt gemeld dat die site geen onderdeel van PAH uitmaakt er weinig kans bestaat dat een rechter hier in mee gaat.

Je kunt wellicht wel zo ver met ze gaan dat ze tot een schikkingsvoorstel kunnen komen, aangezien met rechtzaken niemand gebaat is.

Welja, zodra iemand brult ga jij meteen op je rug liggen?
 

hekko

Lid
Persoonlijk zou ik inderdaad mijn poot stijf houden, als jij originele onderdelen verkoop en dus legaal bezig bent zie ik niet in wat die naam/site voor problemen voor PAH zou opleveren.

Volgens mij gaat het erom of bezoekers van de site de indruk kunnen krijgen dat ze met Skoda zelf te maken hebben.

Als dat zo is, kan Skoda schade lijden als skodaparts.nl bijv. slechte service levert, of te hoge prijzen vraagt want dan straalt dat op het merk Skoda af (of dat ook daadwerkelijk nu gebeurt doet niet ter zake denk ik).

Blijkbaar vind Skoda het niet duidelijk genoeg dat skodaparts.nl niks met Skoda te maken heeft...en kan me daar eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen...de domeinnaam, de groene kleur, het logo voeren, alles bij elkaar zou wel eens tot verwarring kunnen leiden natuurlijk.
 
Ik lever originele Skoda onderdelen o.a. aan Pon dealers.

Hoi Executive,

Ik kom niet uit de autobusiness dus als ik een domme vraag stel: vergeef me. Je zegt dat je originele onderdelen levert aan Skoda dealers. Kun jij dan als 'niet' Skoda gelieerde organisatie zo maar Skoda onderdelen kopen? En als je ze via Pon koopt, wat is dan het voordeel voor de dealer waar jij de onderdelen weer aan doorverkoopt? Jij moet er toch ook nog wat aan verdienen?

Ik snap het gewoon niet helemaal...
 
Hi Polleke,

Het zit als volgt, ik koop parallel onderdelen in uit Tsjechië. Pon haalt daar ook zijn onderdelen vandaan via Skoda. Maar ik hoef geen idioot hoge marges te berekenen omdat ik niet de torenhoge kosten heb die Pon wel heeft. Daarom kan ik in de meeste gevallen goedkoper leveren aan de dealers dan Pon dat kan en Pon kan de Columbus niet uitleveren en ik heb er nog een aantal op voorraad.

Groeten Executive
 

i2Paq

Senior Member
Hi Polleke,

Het zit als volgt, ik koop parallel onderdelen in uit Tsjechië. Pon haalt daar ook zijn onderdelen vandaan via Skoda. Maar ik hoef geen idioot hoge marges te berekenen omdat ik niet de torenhoge kosten heb die Pon wel heeft. Daarom kan ik in de meeste gevallen goedkoper leveren aan de dealers dan Pon dat kan en Pon kan de Columbus niet uitleveren en ik heb er nog een aantal op voorraad.

Groeten Executive

Als die paralelle inkoop/import/verkoop niet illegaal is dan heb je niets te vrezen.
Ik denk eerder dat Pon er ziek van is dat jij onder zijn duiven schiet en dus een bang-maker briefje stuurt.
Stel dat er een brief komt van een advocaat dan nog is er niets aan de hand. Ik zou dan vragen op welk grond zij hun eis baseren.
Als HAP een exclusief contract/recht met Skoda heeft om als enige Skoda onderdelen te mogen importeren cq. verkopen in Nederland dan ga je het inderdaad moeilijk krijgen.
Maar waarom verkoopt Skoda dan wel parallel aan je en heb je daar nooit iets van Pon over gehoord?
Nogmaals: maak op je site duidelijk dat jij op geen enkele wijze verbonden bent aan Pon maar onafhankelijk (een stuk tekst is voldoende) en ik denk dat Pon geen poot heeft.

Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten (zelfs contact gehad met de NMA hierover) en ondanks dat er veel mag (parallele import o.a.) heb ik een deal gesloten en zo was iedereen blij.
Ik mijn bedrijfje nog (met meer marge, haha) en de importeur kon tegen de klagers zeggen dat de zaak geregeld was.
 

___JC___

Forumguru
Kan je PON de site niet op laten kopen voor een leuk bedrag?
Dan heb je tenminste nog iets over gehouden aan deze ellende.
 

higgy

Forumguru
Ik denk dat PON dat parallel-importeren niet aan kan pakken, maar wèl het gebruik van de naam Skodaparts. Die naam wekt de indruk dat het officieel door Skoda (i.c. Pon) geimporteerde onderdelen zijn. En dààr ga je voor de rechter nat, verwacht ik.
 
Bovenaan Onderaan