Diverse 'vreemde' problemen

Vrienden!

Sinds eind 2022 heb ik een bedrijfsauto van mijn werkgever gekregen, waar ik zowel zakelijk als privé mee rijd.
Het gaat om een Skoda Fabia III uit 2017 (Handgeschakeld), eigenlijk sinds het begin ervaar ik vreemde problemen met de auto.
1.2 TSI (Benzine)

Toen ik de auto kreeg zat hij ongeveer op 100.000 km. Inmiddels zitten we op ~200.000 km.
De auto heeft een behoorlijke backstory

Auto komt oorspronkelijk uit Polen, en is met ~3000 km (vrij nieuw) gecrasht, waardoor een groot deel van de voorkant opnieuw moest worden opgebouwd.
Deze is geïmporteerd naar Nederland en hier hersteld, ergens rond 16-10-2019 is hij verkocht aan mijn werkgever die de auto toen zakelijk in heeft gezet.

Vanuit bestuurders POV (Linkerkant van de auto) zit er ook al een gat tussen het linker paneel en de motorkap.
Er is behoorlijk geknutseld, dat is ook te zien als je de motorkap omhoog trekt, slecht laswerk etc.

Voor mij hebben twee andere medewerkers met de auto gereden, (2019 - 2021) en meldde ook klachten.
1. Front Assist werkte niet en moest geactiveerd worden via Skoda dealer.
2. Trillingen met remmen + stuur (+ Raar piep geluid bij rijden, wat ergens bij de remmen vandaan kwam)

1. Eigenlijk het eerste probleem, dit speelt tot de dag vandaag nog;
Auto trilt enorm bij het remmen, en ook bij het rijden op de snelweg trilt het stuur.
Het lijkt net alsof je in een botsauto zit, remmen zijn inmiddels 2x vervangen geweest (I.v.m. kromme remmen geeft de dealer aan)
Bij 3000 /4000 toeren met 120 km/h afremmen naar 50 km/h om een afrit te pakken voel je heel veel trillingen.
Maar ik voel het ook bij 50 km/h en afremmen naar 0 km/h om te stoppen voor een stoplicht.

De dealer weet niet zo goed wat ze eraan kunnen doen, als enigste optie geven ze aan dat ze de trommelremmen willen vervangen.
De vraag is nu of dat dit daadwerkelijk iets gaat doen..

2. Auto heeft moeite met recht rijden in een lijn
Als ik op de snelweg rijd, is het echt een uitdaging om de auto recht te houden.
Ik moet enorm veel kleine correcties maken, wat het plezier van privé autorijden (vooral op de snelweg) voor mij wegneemt.
Ik vroeg mijn eigen serieus af of dat ik een slechte bestuurder ben of dat de auto daadwerkelijk mankementen vertoont.
Op dit moment heb ik geen Skoda om mee te vergelijken, maar geen een van de auto's naast mijn eigen werkauto rijd zo vreemd.
Nu las ik dat dit mogelijk met het stuurhuis te maken heeft ? Kan dat kloppen?
EDIT: De auto is uitgelijnd geweest, wielen zijn ook gebalanceerd.

3. Front Assist gaat af en remt plots uit zichzelf

Dit is inmiddels meerdere keren voorgekomen, en ik vindt het steeds gevaarlijker worden.
De optie heb ik gewoon besloten uit te zetten, omdat de auto uit het niets remt.

Ik reed op een 60/80 weg, buiten de bebouwde kom. Er zat niemand voor mij, geen tegenliggers (Enkel bestuurders achter mij)
Geen vangrail, of andere troep op het wegdek zo ver ik kon zien, auto remt uit het niets vol naar 0km/h.
Auto's achter mij hadden bijna de auto verbouwd van een combi naar een hatchback.

De andere keer reed ik op een parkeerplaats, hetzelfde verhaal. Weer neemt FA de controle over mijn auto en remt naar 0 km/h.
Geen voetgangers, geen bewegende auto's, geen troep.
Kort na beide incidenten ben ik gestopt, om te kijken of er troep op de sensor zat, dat was niet het geval.
Hoe kan het dat deze sensor zo vaak af gaat uit het niets? En dat de auto afremt naar 0km/h?

Ik vind het een fijn idee dat als ik een keer niet oplet, dat ik toch geen ongeluk veroorzaak.
Maar nu werkt het dus andersom, ik veroorzaak eerder een ongeluk hiermee dan dat ik er een mee voorkom.
De dealer heeft inmiddels contact gehad met Skoda en die geven aan dat er bepaalde foutmeldingen tevoorschijn moeten komen.
Dus naar de dealer geweest en auto laten uitgelezen, geen foutmeldingen te bekennen.

Is het überhaupt nog waard om deze auto te repareren? Gezien de km stand en problemen die op dit moment nog spelen.
Heel erg bedankt voor het lezen en hoop dat jullie mij en mijn werkgever hierin kunnen adviseren!

Laatst bewerkt:

SuperSjors

Donateur
Kort antwoord: Nee, ik denk het niet.

Trillingen in de rem had ik ook. Dat kwam omdat ik een keer de remmen oververhit had (automaat). En de rem erop hield. Dit was toen verholpen met nieuwe remschijven en blokken

Het lijkt uit je verhaal erop alsof het chassis zelf ook niet helemaal recht meer is. Dat krijg je nooit meer goed en recht.

Het volgende is echt levensgevaarlijk en het lijkt mij dat de verzekering hier ook wel iets van vind als hierdoor iemand achterop klapt.
“Front Assist gaat af en remt plots uit zichzelf”

Persoonlijk zou ik vragen om een andere auto. En deze terug te sturen naar polen ;)

Thanks voor je reactie!

Ik denk ook dat het chassis niet helemaal recht meer is, als je de motorkap opentrekt zie je dat er behoorlijk geknutseld is met de auto. (Slecht laswerk etc.)

Ook zit er aan de linkerkant van de auto, tussen het paneel zelf en de motorkap best veel ruimte, aan de rechterkant is die netjes aangesloten.

Daarnaast denk ik ook dat het vervangen van de trommelremmen niks gaat verhelpen.
En inderdaad FA is zeker levensgevaarlijk, heb hem nu uit staan.

Bakkertje

Forumguru
Niet rottig bedoeld, maar mag die auto überhaupt de weg nog wel op?
Als het allemaal zo opgeknapt is, dan kun je jezelf afvragen wat er gebeurd als je een keer in een ongeval terecht komt. Van de passieve veiligheid (kreukelzone) zal het de vraag zijn of die nog doet wat ie moet doen. Airbags e.d. is ook maar de vraag of dat allemaal nog werkt als ik het zo lees..

SuperSjors

Donateur
Het uitzetten van hulp systemen kan problemen opleveren bij ongelukken. Ik kan mij van het werk herinneren dat er een collega dat heeft gedaan, een ongeluk heeft gemaakt en vervolgens heeft de verzekering niet uitbetaald om die rede. Ik zou er goed mee oppassen :)

Niet rottig bedoeld, maar mag die auto überhaupt de weg nog wel op?
....

Als het aan mij had gelegen, had ik vorig jaar al een andere auto gehad. We zijn inmiddels al heel wat reparaties verder, en er blijven maar nieuwe problemen opduiken.

Helaas ben ik niet degene die de knoop kan doorhakken, maar ik heb al meerdere keren aangegeven dat er van alles mis is.

De auto is recent nog door de APK gekomen, dus technisch gezien mag hij nog de weg op. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af wat er zou gebeuren bij een frontale botsing... Dat voelt niet bepaald veilig.

Ik ben er op mijn werk al vaker over in gesprek gegaan, en ik hoop echt dat ze het dit keer serieus nemen.

Bakkertje

Forumguru
Maar ik neem aan dat je ook iets van een contract hebt voor het gebruik van de auto?
Met een bepaalde looptijd enzo?

Dat een veiligheidssysteem niet werkt lijkt me toch een reden om de auto weg te doen?
Arbo technisch mag het niet eens, dat een werkgever je op pad stuurt met een auto waarvan de veiligheidssystemen niet werken.

Nu ken ik je situatie verder niet, maar zou je dit niet bespreekbaar kunnen maken? En dingen dan ook vooral schriftelijk vastleggen..

Maar ik neem aan dat je ook iets van een contract hebt voor het gebruik van de auto?
Met een bepaalde looptijd enzo?
....
Nu ken ik je situatie verder niet, maar zou je dit niet bespreekbaar kunnen maken? En dingen dan ook vooral schriftelijk vastleggen..
Het ligt nu bij de directie, die gaan beslissen of ze het gaan repareren of dat er een nieuwe auto voor komt.

Mijn werkgever maakt gebruik van 2e handse auto's, dus die kopen auto's i.p.v. lease contracten nemen voor auto's.
Het voordeel is dus dat je onbeperkt km's mag rijden en een tankpas hebt.

Je betaald bijtelling, daar zitten dan alle kosten in.
Het nadeel is dan dat de auto dus weer verkocht moet worden.

SuperSjors

Donateur
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als ze jouw veiligheid niet serieus nemen dan wordt het misschien ook tijd voor een andere werkgever.

Zeker omdat je hem privé ook rijd en er dus geld voor moet betalen?

Succes in ieder geval

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wat je ook zou kunnen doen wanneer je werkgever er niet in mee gaat, is bij een goede garage een herkeuring/apk regelen.
Als de auto 'moeite heeft met rechtuitrijden' na wat er al geprobeerd is, is dat al geen eenvoudige reparatie meer.
Misschien ook eens meten onder de auto: de afstand tussen de wielen kruislings (linksvoor>rechtsachter en rechtsvoor>linksachter) moeten gelijk zijn.

Antera

Donateur
1. Dit kan een kromme as zijn, Kromme wilhub, onbalans wielen.banden of een probleem in de bak. Remmen lijkt me vreemd omdat dit niet de oplossing was.

2. Wegen zijn nooit vlak en een auto zal altijd wat naar recht neigen richting afloop weg tbv water

3. Front assist heeft geen last van vuil op de sensor is een radar.

En dan mijn mening: Auto inleveren en heel rap. Je betaald genoeg voor een auto van de zaak en deze lijkt me zeker niet oke. Zeker nu ze al een paar jaar lopen te sukkelen met een auto met schade.

Arjan1985

Forumguru
Inleveren kan helemaal mee eens. Maar koop dan direct je eigen auto. Dan ben je privé i.i.g. onafhankelijk. Je kilometers die je voor je werk maakt kun je eveneens declareren.

Die bijtelling is neem ik aan direct naar de werkgever met zo’n constructie? Dus die kun je dan evt stopzetten?

En je schreef in je meet en Greet dat je werkgever Skoda fanaat is. Kun je dat toelichten? Wellicht kan hij een tijdje in “jouw” werk auto rijden.

Tees

Donateur
Poe hee, wat een verhaal dit. Ik zou eerlijk gezegd de wagen direct voor de deur van je werkgever neerzetten en er geen meter meer mee rijden. Ik vind dit echt klinken als een auto die niet veilig is om mee te rijden. Je vergeeft het jezelf nooit als je een klapper maakt hierdoor en er serieuze gevolgen aan vast zitten.
En ook wel eens met wat hierboven gezegd werd: als jouw werkgever dit niet serieus neemt, is t wel tijd je serieus af te vragen of je niet ergens anders beter af bent. De arbeidsmarkt is in jouw voordeel.

Jessedew

Forumguru
Ik vind het getuigen van slecht werknemgeverschap. Dit kan je onderbouwen door, meerdere collega's die hetzelfde hebben ervaren, je staat daar niet alleen in.

Heb je rechtsbijstandsverzekering, of vakbond? Als je een rechtsbijstand verzekering hebt, (en de direct doet niets met jouw klacht) dan zou ik die vragen of ze een brief sturen. Ze brengen jouw prive situatie in gevaar, denk aan risico op ongeluk, met een beetje pech arbeidsongeschiktheid etc.

Of je vraagt of de directeur hem als auto gaat gebruiken, moet je zien hoe snel er een nieuwe is.

Opgelapte auto's, lijkt me geen goed plan om daarin te blijven rijden, met deze klacht omschrijving.

Overigens zelf een keer een auto gehad met kromme remmen, maar dat merkte je alleen aan trillingen in het rempedaal, bij het remmen, niet bij rechtuit rijden, dus dit lijkt me niet aan de remschijven liggen, maar meer een erfenis van het schadeverleden.

Maargoed, als je een goede werknemer bent, kan je echt wel eisen dat ze je een fatsoenlijke auto bezorgen. Het is tenslotte niet jouw probleem dat het een rijdend wrak is en ze dan helemaal een nieuw exemplaar moeten kopen (so be it) echter door erin te blijven rijden, maak je er wel jouw probleem van. Als je leven en je familie dat niet waard is..., niet meer erin rijden.

EdK

Forumguru
Als ik het openingsbericht zo lees dan had ik de sleutels al ingeleverd !
En mocht men vinden dat hij veilig is dan zou ik dit graag zwart op wit willen hebben en dat ze een brief van mij tekenen waarin dat bij ongeval en ik niet meer kan werken dat zij mij tot aan dood financieel bijstaan of iets in die trant.
Uiteraard gaan ze daar hun krabbel niet onder zetten, waarmee ze dus mijn inziens toegeven dat deze niet veilig is !
Ontslaan kunnen ze er niet op ( werkweigering oid ) dus laat ze maar komen met een andere wagen.
De vorige 2 collega rijden nu toch ook wat anders ?
En tsja bedrijfs bezit ?? Dat is jouw probleem niet !!
Jij moet gewoon je opgegeven werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren en daar moet je werkgever zorg voor dragen...

Bovenaan Onderaan