yTenkay
Lid
Vrienden!
Sinds eind 2022 heb ik een bedrijfsauto van mijn werkgever gekregen, waar ik zowel zakelijk als privé mee rijd.
Het gaat om een Skoda Fabia III uit 2017 (Handgeschakeld), eigenlijk sinds het begin ervaar ik vreemde problemen met de auto.
1.2 TSI (Benzine)
Toen ik de auto kreeg zat hij ongeveer op 100.000 km. Inmiddels zitten we op ~200.000 km.
De auto heeft een behoorlijke backstory
Auto komt oorspronkelijk uit Polen, en is met ~3000 km (vrij nieuw) gecrasht, waardoor een groot deel van de voorkant opnieuw moest worden opgebouwd.
Deze is geïmporteerd naar Nederland en hier hersteld, ergens rond 16-10-2019 is hij verkocht aan mijn werkgever die de auto toen zakelijk in heeft gezet.
Vanuit bestuurders POV (Linkerkant van de auto) zit er ook al een gat tussen het linker paneel en de motorkap.
Er is behoorlijk geknutseld, dat is ook te zien als je de motorkap omhoog trekt, slecht laswerk etc.
Voor mij hebben twee andere medewerkers met de auto gereden, (2019 - 2021) en meldde ook klachten.
1. Front Assist werkte niet en moest geactiveerd worden via Skoda dealer.
2. Trillingen met remmen + stuur (+ Raar piep geluid bij rijden, wat ergens bij de remmen vandaan kwam)
1. Eigenlijk het eerste probleem, dit speelt tot de dag vandaag nog;
Auto trilt enorm bij het remmen, en ook bij het rijden op de snelweg trilt het stuur.
Het lijkt net alsof je in een botsauto zit, remmen zijn inmiddels 2x vervangen geweest (I.v.m. kromme remmen geeft de dealer aan)
Bij 3000 /4000 toeren met 120 km/h afremmen naar 50 km/h om een afrit te pakken voel je heel veel trillingen.
Maar ik voel het ook bij 50 km/h en afremmen naar 0 km/h om te stoppen voor een stoplicht.
De dealer weet niet zo goed wat ze eraan kunnen doen, als enigste optie geven ze aan dat ze de trommelremmen willen vervangen.
De vraag is nu of dat dit daadwerkelijk iets gaat doen..
2. Auto heeft moeite met recht rijden in een lijn
Als ik op de snelweg rijd, is het echt een uitdaging om de auto recht te houden.
Ik moet enorm veel kleine correcties maken, wat het plezier van privé autorijden (vooral op de snelweg) voor mij wegneemt.
Ik vroeg mijn eigen serieus af of dat ik een slechte bestuurder ben of dat de auto daadwerkelijk mankementen vertoont.
Op dit moment heb ik geen Skoda om mee te vergelijken, maar geen een van de auto's naast mijn eigen werkauto rijd zo vreemd.
Nu las ik dat dit mogelijk met het stuurhuis te maken heeft ? Kan dat kloppen?
EDIT: De auto is uitgelijnd geweest, wielen zijn ook gebalanceerd.
3. Front Assist gaat af en remt plots uit zichzelf
Dit is inmiddels meerdere keren voorgekomen, en ik vindt het steeds gevaarlijker worden.
De optie heb ik gewoon besloten uit te zetten, omdat de auto uit het niets remt.
Ik reed op een 60/80 weg, buiten de bebouwde kom. Er zat niemand voor mij, geen tegenliggers (Enkel bestuurders achter mij)
Geen vangrail, of andere troep op het wegdek zo ver ik kon zien, auto remt uit het niets vol naar 0km/h.
Auto's achter mij hadden bijna de auto verbouwd van een combi naar een hatchback.
De andere keer reed ik op een parkeerplaats, hetzelfde verhaal. Weer neemt FA de controle over mijn auto en remt naar 0 km/h.
Geen voetgangers, geen bewegende auto's, geen troep.
Kort na beide incidenten ben ik gestopt, om te kijken of er troep op de sensor zat, dat was niet het geval.
Hoe kan het dat deze sensor zo vaak af gaat uit het niets? En dat de auto afremt naar 0km/h?
Ik vind het een fijn idee dat als ik een keer niet oplet, dat ik toch geen ongeluk veroorzaak.
Maar nu werkt het dus andersom, ik veroorzaak eerder een ongeluk hiermee dan dat ik er een mee voorkom.
De dealer heeft inmiddels contact gehad met Skoda en die geven aan dat er bepaalde foutmeldingen tevoorschijn moeten komen.
Dus naar de dealer geweest en auto laten uitgelezen, geen foutmeldingen te bekennen.
Is het überhaupt nog waard om deze auto te repareren? Gezien de km stand en problemen die op dit moment nog spelen.
Heel erg bedankt voor het lezen en hoop dat jullie mij en mijn werkgever hierin kunnen adviseren!
Sinds eind 2022 heb ik een bedrijfsauto van mijn werkgever gekregen, waar ik zowel zakelijk als privé mee rijd.
Het gaat om een Skoda Fabia III uit 2017 (Handgeschakeld), eigenlijk sinds het begin ervaar ik vreemde problemen met de auto.
1.2 TSI (Benzine)
Toen ik de auto kreeg zat hij ongeveer op 100.000 km. Inmiddels zitten we op ~200.000 km.
De auto heeft een behoorlijke backstory
Auto komt oorspronkelijk uit Polen, en is met ~3000 km (vrij nieuw) gecrasht, waardoor een groot deel van de voorkant opnieuw moest worden opgebouwd.
Deze is geïmporteerd naar Nederland en hier hersteld, ergens rond 16-10-2019 is hij verkocht aan mijn werkgever die de auto toen zakelijk in heeft gezet.
Vanuit bestuurders POV (Linkerkant van de auto) zit er ook al een gat tussen het linker paneel en de motorkap.
Er is behoorlijk geknutseld, dat is ook te zien als je de motorkap omhoog trekt, slecht laswerk etc.
Voor mij hebben twee andere medewerkers met de auto gereden, (2019 - 2021) en meldde ook klachten.
1. Front Assist werkte niet en moest geactiveerd worden via Skoda dealer.
2. Trillingen met remmen + stuur (+ Raar piep geluid bij rijden, wat ergens bij de remmen vandaan kwam)
1. Eigenlijk het eerste probleem, dit speelt tot de dag vandaag nog;
Auto trilt enorm bij het remmen, en ook bij het rijden op de snelweg trilt het stuur.
Het lijkt net alsof je in een botsauto zit, remmen zijn inmiddels 2x vervangen geweest (I.v.m. kromme remmen geeft de dealer aan)
Bij 3000 /4000 toeren met 120 km/h afremmen naar 50 km/h om een afrit te pakken voel je heel veel trillingen.
Maar ik voel het ook bij 50 km/h en afremmen naar 0 km/h om te stoppen voor een stoplicht.
De dealer weet niet zo goed wat ze eraan kunnen doen, als enigste optie geven ze aan dat ze de trommelremmen willen vervangen.
De vraag is nu of dat dit daadwerkelijk iets gaat doen..
2. Auto heeft moeite met recht rijden in een lijn
Als ik op de snelweg rijd, is het echt een uitdaging om de auto recht te houden.
Ik moet enorm veel kleine correcties maken, wat het plezier van privé autorijden (vooral op de snelweg) voor mij wegneemt.
Ik vroeg mijn eigen serieus af of dat ik een slechte bestuurder ben of dat de auto daadwerkelijk mankementen vertoont.
Op dit moment heb ik geen Skoda om mee te vergelijken, maar geen een van de auto's naast mijn eigen werkauto rijd zo vreemd.
Nu las ik dat dit mogelijk met het stuurhuis te maken heeft ? Kan dat kloppen?
EDIT: De auto is uitgelijnd geweest, wielen zijn ook gebalanceerd.
3. Front Assist gaat af en remt plots uit zichzelf
Dit is inmiddels meerdere keren voorgekomen, en ik vindt het steeds gevaarlijker worden.
De optie heb ik gewoon besloten uit te zetten, omdat de auto uit het niets remt.
Ik reed op een 60/80 weg, buiten de bebouwde kom. Er zat niemand voor mij, geen tegenliggers (Enkel bestuurders achter mij)
Geen vangrail, of andere troep op het wegdek zo ver ik kon zien, auto remt uit het niets vol naar 0km/h.
Auto's achter mij hadden bijna de auto verbouwd van een combi naar een hatchback.
De andere keer reed ik op een parkeerplaats, hetzelfde verhaal. Weer neemt FA de controle over mijn auto en remt naar 0 km/h.
Geen voetgangers, geen bewegende auto's, geen troep.
Kort na beide incidenten ben ik gestopt, om te kijken of er troep op de sensor zat, dat was niet het geval.
Hoe kan het dat deze sensor zo vaak af gaat uit het niets? En dat de auto afremt naar 0km/h?
Ik vind het een fijn idee dat als ik een keer niet oplet, dat ik toch geen ongeluk veroorzaak.
Maar nu werkt het dus andersom, ik veroorzaak eerder een ongeluk hiermee dan dat ik er een mee voorkom.
De dealer heeft inmiddels contact gehad met Skoda en die geven aan dat er bepaalde foutmeldingen tevoorschijn moeten komen.
Dus naar de dealer geweest en auto laten uitgelezen, geen foutmeldingen te bekennen.
Is het überhaupt nog waard om deze auto te repareren? Gezien de km stand en problemen die op dit moment nog spelen.
Heel erg bedankt voor het lezen en hoop dat jullie mij en mijn werkgever hierin kunnen adviseren!
Laatst bewerkt: