Diverse storing

Mmm, realistisch ja, maar die garage zal je na een jaar waarschijnlijk niet kostenloos (onder garantie) willen helpen. De relatie tussen de installatie van de trekhaak en dit is natuurlijk niet zo makkelijk hard te maken, zelfs niets al er iets is bij de BCM.
Oh daar gaat het niet perse om; ik ga met deze auto op vakantie en wil vooral dat het opgelost wordt. Ik had een beetje valse hoop ergens een oplossing te vinden.

Alleen ik ben redelijk wanhopig gezien iedere garage tot en met augustus vol zit en ik over drie weken weg moet met de auto..

Tees

Donateur
Tis idd tegenwoordig dramatisch met de wachttijden bij garages (en niet alleen daar). Als je een vaste garage hebt waar je al langer klant bent kan je dit voorleggen en aangeven dat je echt omhoog zit qua tijd. Of anders rondbellen in de (wijde) omgeving. Maar dit type probleem kan niet elke monteur snel en soepel oplossen, velen willen nog wel eens helemaal de weg kwijtraken en lukraak dingen gaan vervangen.

Heb je zelf al geprobeerd de stekkers van de BCM los te halen en weer te bevestigen (accu los!)? De BCM zit volgens mij linksonder het stuur en is relatief makkelijk te bereiken.

En anders hoop ik dat je iets van vervangend vervoer hebt bij de WW of je (reis)verzekering? Of het wordt toch een huurauto (last resort)...

EdK

Forumguru
ben redelijk wanhopig gezien iedere garage tot en met augustus vol zit en ik over drie weken weg moet met de auto..
Heb zoiets nu van dat hij eerst maar eens uitgelezen moet worden op foutmeldingen.
En ja de wachtlijsten bij de dealers die zijn heden ten dagen niet echt leuk...... of je moet een bedrijf zijn met wagenpark dan hoef je maar een maand te wachten....
Maar goed uitlezen zou je kunnen vragen/ regelen hier met @Antera misschien en als het puur een sensorfout oid is dan kan antera je misschien nog wel verder hiermee helpen.
Je moet hiervoor alleen naar Breda.....

• Leuk
Waarderingen: Tees
Die bijlage voor de foutmeldingen; heb een foto gemaakt van het dingetje van de ANWB. Geeft dit meer duidelijkheid?

O.a. storing in airco, start-stop, luchtstroom meter, wagenverlichting, remmen

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-06-09 at 13.57.47.jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-09 at 13.57.47.jpeg
    306,8 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb inmiddels een garage gevonden op 35 km afstand die maandag 16/6 plek heeft (online althans); zal bovenstaande info iig meenemen en een tweede hypotheek. Dankjulliewel!

Tees

Donateur
Bevestigt voorlopig wat ik hierboven ook al schreef te vermoeden. Probleem rondom de BCM. Best case een slecht contact, worst case een geroosterde BCM. Fijn dat je iig iemand gevonden hebt die je op relatief korte termijn kan helpen!

Cordoba

Forumguru
Een monteur bij de dealer waar we de auto ook gekocht hebben (van Loon Carservice te Gouda). We hebben dit bij aanschaf van de auto direct laten doen. Echter is dit al ruim een jaar geleden en de problemen spelen nu pas op. Is dat iets wat realistisch is na zo'n lange tijd?
Van Loon is al iets van 7-8 jaar geen dealer meer, en ook toen ze nog wel Skoda-dealer waren, geen hele goede garage, dus ik heb zo mijn twijfels over de deskundigheid van de monteurs, zeker als het over jongere VAG-modellen gaat.

Cordoba

Forumguru
Als ik even naar je foutcodes kijk, heb ik allereerst de P1570 gecheckt op de site van Gerrit Speek
VAG-code decimaal: 17978 VAG-code hexadecimaal OBD-code hexadecimaal: P1570 OBD-code decimaal: 005488
vag-com_dot-blue.gif
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nlMotor Regelmodule Geblokkeerd door Beveiligingssysteem
duMotorsteuergerät gesperrt
enEngine Start Blocked by Immobilizer
Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:
  • Geprobeerd te starten met een verkeerde/beschadigde sleutel
  • De motorregelmodule is vervangen zonder aan de startblokkering te zijn aangepast
  • De ECU is onjuist
  • De ECU krijgt geen stroom
  • Startblokkering defect of er zit een fout in
  • De sleutel / het slot is geprobeerd te manipuleren

Mogelijke oplossingen:
  • Pas de steutel(s) aan op de Instrument Module en de ECU
  • Check stroomvoorziening op de ECU
  • De ring om je contactslot is niets anders dan een antenne, hiervoor hoef je de sleutels niet opnieuw in te leren. Als de storing zich maar af en toe voordoet is de goedkoopste methode eerst de stekkeraansluiting van de spoel (ring om je contactslot) naar de wegrijblokkering schoon te maken. Met een klein beetje contact-spray. Niet in de spoel zelf spuiten, anders kan de spoel door de contact-spray defect raken
Als de auto kuren vertoont, probeer het eens met de reservesleutel: mogelijk de de chip in de sleutel niet 100% in orde is, als je geluk hebt werkt de reservesleutel wel gewoon. (probleem kan ook in leesring bij het contactslot of andere zaken zitten, maar reservesleutel pakken is iets wat iedereen kan proberen).

Tees

Donateur
Ik had die ook opgezocht, maar wat ik ervan weet is een verkeerde sleutel vooral een probleem tijdens het starten. Voor zover ik weet wordt die chip nadat de auto eenmaal gestart is niet meer gecontroleerd.

Bovenaan Onderaan