Diverse storing

Goedemiddag,

Tijdens het rijden springen alle lampjes aan terwijl er motorisch niets aan de hand is/ lijkt. Hij geeft een storing op de remmen, op de banden dat ik die moet controleren. En de ‘stroom’ lijkt uit te vallen.

Iemand enig idee?

Dankjewel!

Tees

Donateur
Tsja, met deze informatie komen we niet ver. T zal een Fabia 3 zijn, maar wat voor motor, bouwjaar, etc? En welke lampjes komen op en wat merk je dat 'de stroom lijkt uit te vallen'?

De kans is m.i. groot dat het een probleem met de accu is, met op ruime afstand wellicht iets met de dynamo of een massaprobleem. Hoe oud is de accu? Staat meestal ergens bovenop de accu gestanst.

Ohja, en wellicht kan je je ook even voorstellen in de Meet & Greet? Kunnen veel actieve leden (en eentje in t bijzonder, hallo @PizzaPieter!) hier waarderen.

EdK

Forumguru
Kunnen veel actieve leden (en eentje in t bijzonder,
Jaja, je wil gewoon ook een smiley van sjoertje hebben........ join the club !!

En tjsa @OmiNonet de leden weten veel hier, maar hebben geen van allen een glazen bol om @Antera zijn woorden te gebruiken.
Dus even wat meer info en eventueel een foto van welke lampies gaan branden helpt een stuk beter om jou beter te helpen....
En het helpt zeker als je je even in de meet en greet voorstelt !!! Vooral sjoert vind dat ergggggggggg fijn.....

Hi,
Klinkt als klachten die ik ook met m’n octavia heb gehad. Was toen een goede accu, maar niet de juiste bij de auto. Hier bleek achteraf te weinig piekvermogen in te zitten. Misschien kan het er wat mee succes!
Gr Mick

• Leuk
Waarderingen: EdK
Wat zegt de wegenwacht?
De wegenwacht zei dat het om een elektronische fout ging achter het dashboard gezien de hoeveelheid foutmelding. Hij heeft lopen rommelen onder het stuur en wat stekkers bij de BSi onder de pedalen er in/uit gedaan. Daarna was alles weer okay. Helaas twee uur later weer de storing op de remmen.

Hi,
Klinkt als klachten die ik ook met m’n octavia heb gehad. Was toen een goede accu, maar niet de juiste bij de auto. Hier bleek achteraf te weinig piekvermogen in te zitten. Misschien kan het er wat mee succes!
Gr Mick
Dat is een goede; zal dat voorleggen bij de garagist (als ik dit decennium nog ergens terecht kan)

Tsja, met deze informatie komen we niet ver. T zal een Fabia 3 zijn, maar wat voor motor, bouwjaar, etc? En welke lampjes komen op en wat merk je dat 'de stroom lijkt uit te vallen'?

De kans is m.i. groot dat het een probleem met de accu is, met op ruime afstand wellicht iets met de dynamo of een massaprobleem. Hoe oud is de accu? Staat meestal ergens bovenop de accu gestanst.

Ohja, en wellicht kan je je ook even voorstellen in de Meet & Greet? Kunnen veel actieve leden (en eentje in t bijzonder, hallo @PizzaPieter!) hier waarderen.
Hi Tees,

Het is een Fabia uit 2019 met een 0,999 (1?) liter moter; ongeveer 72k op de teller.

Op het dashboard sloeg alles uit en alleen de moter bleef draaien. De anwb kreeg hem na een hoop gesjor weer aan de praat; 50 km mee gereden en twee uur later begon het opnieuw.

Met als grote verrassing toen ik weg wilde rijden dat er iets leek te blokkeren bij de achterrem (alsof hij op de handrem stond)

Accu is van 2023!

Dankjewel!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-06-08 at 15.13.31.jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-08 at 15.13.31.jpeg
    391,4 KB · Weergaven: 17

Peter-036

Forumleiding
Moderator
14,4 tot 14,8 Volt is voor de 12V de 'laadspanning', de accu zou vol(!) in rust ~12,6 Volt moeten zijn.

Zojuist had ik nog wel een bijzonder voorval; ik wilde weg rijden en toen leek het alsof de handrem er op stond, toen ik die er af wilde halen zat die er niet op. Toen ik iets meer gas gaf schoot hij ineens vooruit.

Tees

Donateur
Goed, resumerend: de laadspanning is in orde, laten we er gemakshalve vanuit gaan dat de laadstroom dan ook voldoende is.
De accu is vrij nieuw, sluit niet uit dat die kapot kan zijn, maar minder waarschijnlijk dan als ie 5-8 jaar oud zou zijn.
Wat betreft de handrem: heb je een electronische handrem en Auto Hold of Hill Hold aanstaan? Zou dan dus ook een elektronisch probleem zijn en waarschijnlijk gerelateerd.

De Wegenwacht heeft zitten rommelen en sleuren aan t dashboard en opeens deed de boel t weer. Even later weer niet.

Mijn eerste verdachte zou dan toch een massakabel zijn of anderszins een slecht contact rondom t dashboard of de ECU. Maar zekerheidshalve eerst even een accutest laten doen zou geen slecht idee zijn.

hemi24

Forumguru
Enige wat bij een dergelijke Fabia kan spelen is een foutieve aansturing van de HillHold, de rest zit er namelijk niet op…
Is er naderhand iets gemonteerd op de wagen, zoals bijvoorbeeld een trekhaak, andere radio, of iets dergelijks?
Of heeft er iemand met coderingen lopen rommelen?

Enige wat bij een dergelijke Fabia kan spelen is een foutieve aansturing van de HillHold, de rest zit er namelijk niet op…
Is er naderhand iets gemonteerd op de wagen, zoals bijvoorbeeld een trekhaak of iets dergelijks?
Of heeft er iemand met coderingen lopen rommelen?

Bij aanschaf door ons (occasion) is er een trekhaak gemonteerd inderdaad. Rommelen met codering was ik in ieder geval niet zelf..

hemi24

Forumguru
Wie of wat heeft die trekhaak erop gebouwd, want ik denk dat dit even compleet moet worden nagelopen…

Als er een correcte kabelset gebruikt is, is de eerste verdachte de stekkers op de BCM!

Tees

Donateur
Ah, bij t installeren van een trekhaak zitten ze én aan de BCM én is er gewerkt aan de programmering. En ik concludeer uit jouw voorstel-post dat dit ook vrij recent is geweest?
Ik verdenk zelf toch een fysiek probleem (kabel/stekker) meer dan een softwareprobleem. Maar dat laatste kan ook aan de hand zijn

Een monteur bij de dealer waar we de auto ook gekocht hebben (van Loon Carservice te Gouda). We hebben dit bij aanschaf van de auto direct laten doen. Echter is dit al ruim een jaar geleden en de problemen spelen nu pas op. Is dat iets wat realistisch is na zo'n lange tijd?

Tees

Donateur
Mmm, realistisch ja, maar die garage zal je na een jaar waarschijnlijk niet kostenloos (onder garantie) willen helpen. De relatie tussen de installatie van de trekhaak en dit is natuurlijk niet zo makkelijk hard te maken, zelfs niets al er iets is bij de BCM.

Bovenaan Onderaan