Div. foutmeldingen in Dashboard Yeti Elegance uit 2014

Yeti2020

Nieuw lid
Sinds vorige week krijg ik div foutmelding in het dashbord na het starten van de auto.
De Skoda App gaf ook aan laat uw accu controleren.
Ik heb woensdag de accu laten controleren bij mijn accuboer en die gaf een iets te lage 12 volt spanning aan maar het amparage
was nog ruim voldoende 530 amp.
Advies van de accuboer was om de accu even aan een oplader te hangen, zo gezegd zo gedaan, maar ondanks dat het voltage 12.8v
was beleven de foutmeldingen na starten zichtbaar. (maar die verdenen na een stukje rijden)
Afgelopen vrijdag de Accu van 3.5 jaar toch maar preventief laten vervangen, na de eerste korte rit om de foutmelidingen te
resetten leek alles goed.
Maar na een derde start weer exact dezelfde foutmeldingen, de tweede nieuwe accu werd vervangen door een andere nieuwe accu.
Vrijdag na een rit van 30 km leeks alles okay, ik was benieuwd of het probleem nu echt was opgelost, dus zoeven de auto gestart
en alle medligen gingen direct weer aan, maar eerst gingen deze uit na een kort stukje rijden maar nu blijven alle lampjes branden.
De auto start prima en rijdt voor de rest prima.
Ik dacht zelf in eerste instatie zou het een Dynamo gerelateerd probleem zijn, maar de Skoda App met Dongle op de obd poort
gaf na starten 14,7v laadspanning aan en kort daarna 13v.
Heb inmiddels het ea op het internet gelezen maar varieerend van plaats een nieuwe Accu tot abs sensorenreiningen vervangen /
abs meetringen in de wielnaaf controleren en ga zo maar door, niets concreets.

De foutmeldingen zijn als volgt.:

Storing bandenspanning.
storing ABS / ECS.
Bochtenverlichting werkt niet (getest en deze werken idd niet)
Start-Stop werkt niet

Om ev. storing van de sleutel uit te sluiten heb ik met mijn tweede sleutel uitgeprobeerd maar helaas geen verbetering.

Het ook een dashboard reset gedaan naar de fabrieksinstelling, maar ook dit geen geen verbetering.

Ik hoor graag op grond van deze klachten of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Had al on line gekeken wanneer ik terrecht kan mij een Skoda Dealer maar die zitten de komende 7 weken vol.

Kan ev. ook langs een Vag Service rijden zodat de kunnen uitlezen waardor deze storingen ontstaan, die maken vaak
wel even tijd.

Ik was voorheen Polypenko op dit forum, maar kon deze helaas deze account niet meer gebruiken.

Ik rij al 14 jaar Skoda Yeti ben gepensioneerd en woon in de Regio Rotterdam.

Mijn hartelijke dank voor reacties / advies suggesties etc.

Groet,

Martin.

Bijlagen

• yeti stor.jpg
    yeti stor.jpg
    179,4 KB · Weergaven: 13

Yeti2020

Nieuw lid
Vond dit net op het internet lijkt er wel erg op mijn problemen.

Citaat
What if they had moved something in the area of the ECU? So I went out, pulled the wipers and the covering, and turned on the ignition... beep beep beep, click click, flash flash... as usual. Then I wiggled the plug on the ECU and BINGO! ... it beeped and the doors locks clicked. I did it again, BINGO... and again and again. For the first time I (or the VW/Skoda guys) was able to provoke the problem.
It was a nice sunny day so let the sun dry everything out, and I pulled the ECU (yes, I disconnected the battery first ;)), got a can of electrical contact cleaner, an old tooth brush and my little air compressor and sprayed and scrubbed all the pins on the ECU and cleaned the inside of the plugs and blew them dry several times, plugged it all back in and guess what... everything worked normally!
It was clear that corroded contacts was the cause, but why? Ah, there is the rub! Inside the two ECU plugs there is a silicone seal to keep humidity out, and they have gotten deformed with age and no longer do what they are supposed to do. So if the weather is cold and wet and the car has been driven, as the engine and ECU cool off, condensation takes place INSIDE the plugs, and that leads to corrosion.
Such an obvious and simple solution. One wonders why the guys at VW didn't think of it. The bummer is that you can't get replacement seals, you have to buy the whole plug to the tune of €50 each. So I am still observing, and have taped it all up as best I could, and if all is still good in the spring I will replace the seals. One also has to wonder WHY they put the ECU in a place like that that bound to be wet.

einde citaat.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
maar de Skoda App met Dongle op de obd poort
gaf na starten 14,7v laadspanning aan en kort daarna 13v.
Joh, meet eens met een echt meet apparaat !!
Dus pak eens een universeelmeter !!
Die apps is niet meten, heb er ook één voor de bedrijfscaddy en die geeft al maanden aan dat me accu slecht is terwijl er niets aan handje is!
Maar als ik zo lees dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat je dynamo niet meer laad of niet goed bijlaad
Toen je nieuwe accu is geplaatst heeft men toen wel de accu ingeleerd ?
Want ja dat is heden ten dagen ook nodig, anders kan de accu wel eens niet goed geladen worden door de dynamo ( BMC )

Yeti2020

Nieuw lid
De accu is idd ingeleerd, na nog wat verder research vind ik oa. topics die wijzen op een kapotte Abs sensor. (kosten 21.86 e los ond.)

(geven ook deze errors in het dashboard)

Maar om dit vast te stellen moet de fout middels een Scan worden vastgesteld.

EdK

Forumguru
Ja de BMC uit laten lezen zal een ABS storing zeker boven water halen !
En of andere storing(en)
Maar even van uitgaand dat de dongle goede waarde aangeeft , dan vind ik die 14,7 Volt aan hoge kant
En dan kom ik toch bij de dynamo (spanningsregelaar) terecht...

En dat lijstje wat jij opgeeft aan storingen, die heb ik ook als me accu van me zakelijke caddy weer eens maandag leeg is omdat ik de omvormer ben vergeten uit te zetten.
En dan doet ook de CC het niet, omdat die ook in combi met de ABS schijnt te staan !
En hiervoor moet ik dan stukje rijden , dan stoppen en contact uitzetten en na 2 min weer starten en ben ik wel alle storingen weer kwijt en doet de CC het ook weer

Tees

Donateur
Ik vermoed ook een ABS (oftewel wielsnelheid) sensor. Uitlezen zal daar meer duidelijkheid over geven, en ook welke het zou moeten zijn. Uitlezen duurt een paar minuten en is soms als service bij je eigen garage, maar kost meestal rond de €25-35.
Eventueel kan t nog een stuurhoek sensor zijn, maar die gaan niet vaak kapot.

Antera

Donateur
We kunnen van alles roepen maar met een foutcode kunnen we veel meer. Anders is het gissen en gissen is missen

Yeti2020

Nieuw lid
Laat het morgen uitlezen als dat lukt bij een Vag Garage, hoop dat het een Abs sensor is.

Schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, waardoor canbus over zijn nek gaat en allerlij
foutcodes aangeeft die een gevolg zijn van de eerste inleeserror.

Bedank zo ver voor de snelle reacties.:giggle:

Tees

Donateur
Tis allemaal verklaarbaar hoor: de wielsnelheid wordt voor allerhande berekeningen gebruikt om andere systemen aan te sturen, en als daar een verkeerde waarde uit voort komt, dan worden verschillende andere systemen uitgeschakeld om te voorkomen dat die rare dingen gaan doen. Tis feitelijk een veiligheidsmaatregel.
Dus niet zozeer dat 'de CANbus over z'n nek gaat', dat gebeurt meer als je Chinees spul van ondermaatse kwaliteit installeert, die wil nog wel eens stoorsignalen de CANbus op slingeren.

Captain Hook

Forumguru
Als de CAN bus over z'n nek zou gaan, dan is het onwaarschijnlijk dat je auto nog überhaupt rijdt... ;)

't Is een seriële databus bedoeld om storingsvrije communicatie tussen de diverse elektronische componenten in je auto te faciliteren.
Juist in een omgeving met veel elektromagnetische storingen.
Met dank aan Robert Bosch GmbH uit de 1980's.

gehaktbal

Forumguru
Ik las het topic door en wilde wel eens een wilde gok nemen: ABS Sensor (links achter). Komt super veel voor bij Octavia, Golf 7 enz., met exact hetzelfde kerstboompje tot gevolg.

Dat het de sensor links voor is in jouw geval, is dan wel nieuw voor mij :-)

Tecumceh

Nieuw lid
Bij mijn Yeti was het rechtsvoor samen met CAN-busstoring. Niet meer te starten door mij, WW en Skoda dealer. Rampzalig die elektronica. Software vernieuwd en alles visueel nagelopen door Skoda dealer. €853,- verder en rijdt weer als vanouds. Ik word er niet vrolijk van.

Tees

Donateur
Ah, das wel interessant. Weer een van die koppelingen die op het eerste gezicht niet logisch lijken, maar er komt zóveel data uit een moderne auto, dat tegenwoordig bijna alles met alles samenhangt

Antera

Donateur
Stuurhoek heeft alleen waarde nodig van de stuurhoeksensor en niet van de abs sensoren. Calibreren van de stuurhoeksensor kan met defecte abs sensoren nog.

gehaktbal

Forumguru
Spraakverwarring. Het ging niet om stuurhoeksensor, die fout is ook niet uitgelezen. Ik doelde zelf op de bochtenverlichting. En die gaat wél over de flos als er een ABS sensor kapot is, ongeacht of deze sensor voor of achter zit.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Los daarvan: uiteindelijk zal de ESP wel willen rekenen met alle 5 de sensoren (4x wielsensor + stuurhoeksensor) en daarnaast ook wellicht nog wat overige sensoren...

Bovenaan Onderaan