Distributieriem

Ism62

Nieuw lid
Hallo Allen,

Afgelopen woensdag een skoda Fabia uit 2001 gekocht met 1.4 motor.

Rijdt prima her en der wat gebreken maar is te overzien.

Het enige wat me niet zo lekker zit is dat na 2016 de onderhoud niet geregistreerd meer is.

De laatste keer dat de distributieriem vervangen is was in 2016 met 82458 op de teller. Inmiddels 2023 en nu 171.000 km op de teller. Kan ik hier nog veilig mee rijden zonder de riem gaat knappen?
De riem wil ik sws binnenkort laten vervangen maar het liefst rij ik er nu al mee dus hoor graag jullie mening.
 

Eltjo

Forumguru
Geen stickers of witte tekst onder de motorkap te vinden die dat verklappen?
En wat is het interval? Bij 100dkm en/of >6 jaar? Dan zit je nog even goed.
 

Tees

Donateur
90k is prima voor een distributieriem van die generatie, 100k is volgens mij een normaal vervangingsinterval, maar tot 120k gaat ie echt niet spontaan breken.
 

Ism62

Nieuw lid
90k is prima voor een distributieriem van die generatie, 100k is volgens mij een normaal vervangingsinterval, maar tot 120k gaat ie echt niet spontaan breken.

En dat die 7 jaar oud is maakt niet uit of?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Senior Member
Sowieso zijn we super benieuwd naar de kleur van je auto en hoe die eruit ziet. In het kopje meet en Greet kun je je voorstellen.
Je gaat een schat aan info vinden over de Fabia 1.
Weet je trouwens zeker dat je een distributie riem hebt en geen ketting? 8 Klepper VS 16 kleppen. Wat is de motor code? En weet je 100% zeker dat in 2016 die riem vervangen is?
Enfin, ik vind dat je dat interval van 90000 km en ik meen 5 jaar moet aanhouden. En je bewust zijn van de risico’s als je doorrijd. Ik heb hem dit jaar laten vervangen maar was ook overtijd met het interval. Als die breekt incalculeren dat je een nieuwe auto moet kopen of nieuw blok erin lepelen.
 

Tees

Donateur
Ik vind die 5-6 jaar overigens érg kort (weet ook niet waar die vandaan komt?). In mijn F1 was de riem vervangen bij 120k km en 12 jaar. Volgens mij is 10 jaar een zinnigere termijn qua tijd.
En om eea in perspectief te plaatsen: het gebeurt echt heel weinig dat een distro breekt. Áls het gebeurt zijn de gevolgen echter wel serieus.
 

Ism62

Nieuw lid
Geen stickers of witte tekst onder de motorkap te vinden die dat verklappen?
En wat is het interval? Bij 100dkm en/of >6 jaar? Dan zit je nog even goed.
Nee laatste gegevens 2016, of het was de laatste x dat die vervangen was of daarna wel maar zonder historie,..
 

Ism62

Nieuw lid
Sowieso zijn we super benieuwd naar de kleur van je auto en hoe die eruit ziet. In het kopje meet en Greet kun je je voorstellen.
Je gaat een schat aan info vinden over de Fabia 1.
Weet je trouwens zeker dat je een distributie riem hebt en geen ketting? 8 Klepper VS 16 kleppen. Wat is de motor code? En weet je 100% zeker dat in 2016 die riem vervangen is?
Enfin, ik vind dat je dat interval van 90000 km en ik meen 5 jaar moet aanhouden. En je bewust zijn van de risico’s als je doorrijd. Ik heb hem dit jaar laten vervangen maar was ook overtijd met het interval. Als die breekt incalculeren dat je een nieuwe auto moet kopen of nieuw blok erin lepelen.
Zeker een distributieriem en het is een 16 klepper.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Senior Member
Vandaag de Polo van m’n buurvrouw afgesleept op de N-weg. Distributieriem geklapt. Weet even niet wat de staat van onderhoud was. Ze kreeg nog 200 van de sloop incl gratis wegslepen
 

Tees

Donateur
Zal je nou altijd zien, zegt er iemand dat een distributieriem zelden breekt, heeft er iemand anders weer zo'n voorbeeld :pardon:
 

Eltjo

Forumguru
Als je zelf een bepaald iets hebt, valt het eenmaal meer op dat een ander dat ook heeft.
Was dat niet het geval, dan was je er zo aan voorbij gegaan.
 
Laatst bewerkt:

Ism62

Nieuw lid
Bedankt iedereen voor de antwoorden,
K heb toch maar niet gereden in de auto maar donderdagavond is de distributieriem en de waterpomp vervangen dus we kunnen eindelijk rijden
 

Hakar

Donateur
Ik kom misschien met mosterd na de maaltijd, maar heb onze Fab van 2005 net aangeboden voor de jaarlijkse APK.
Inclusief preventief vervangen van de distributieriem en waterpomp.
Qua kilometers zou het nog makkelijk moeten kunnen, qua leeftijd nog net misschien.
Ik meen uit mijn hoofd dat 90K en 6 jaar de voorgeschreven max is, en daar zit het setje net overheen.
Fab draait nog goed, en dat wil ik zo lang mogelijk zo houden.
Het enige is dat hij heel minuscuul KV verliest en ik denk een spoortje te kunnen traceren in de buurt van de pomp.
Daarom preventieve vervanging bij de aanstaande APK.
 
Bovenaan Onderaan