Distributieriem vervanging Combi 1.0 TSI 96pk op 140K?

piet81

Nieuw lid
Goeiedag, Mijn eerste post hier omdat ik een belangrijke vraag heb alvorens bij de Dealer een Skoda Fabia Comb (bouwjaar 2020) aan te schaffen met 140.000 op de teller.

Ik kom nogal veel verschillende berichten tegen over vervanging van de distributieriem. Dit is sterk afhankelijk van bouwjaar en motor type.

Nu heb ik op https://autobaak.nl/skoda-fabia/ het volgende gevonden:
Benzine varianten geproduceerd vanaf 2014 –
  • Skoda Fabia 1.0 TSI 70 en 81 kW = Geen eenduidige interval, advies is 120 000 kilometer of na maximaal 5 jaar.

Deze Skoda is nu 4 jaar maar dus wel over de 120K op de teller. Ik heb de dealer gemailed en zij geven het volgende aan:

Ik heb het even nagevraagd bij de onderhoudsafdeling, de distributieriem op een benzine auto heeft geen onderhoudsinterval. Deze gaat in principe dus een leven lang mee, auto leven.
Alleen in extreem warme landen met veel stof staat er een interval op welke dus 120k km bedraagd


Ik vind het wel een risico om die snaar niet nu te laten vervangen, maar ben benieuwd naar jullie meningen.
 

gehaktbal

Forumguru
Zoals vaak herhaald op dit forum:
vanaf 210.000 kilometer elke 30.000 kilometer een visuele inspectie. That's it.


Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik de riem bij de mijne op 230.000 km vervangen.
 
Bovenaan Onderaan