distributieriem of ketting?

Wil@skodaoct

Nieuw lid
Ik heb een:
SKODA Octavia II Combi (1Z5) 1.2 TSI (77 kW / 105 Pk) uit 2011.

Heeft deze motor een distributieriem of een distributieketting?
Inmiddels 210.000 km gereden en volgens het servicemanual moet de distributie... bij 180.000 km vervangen worden.

Graag jullie reacties?
Groet, Wil.
 

Tees

Donateur
Idd een ketting, en als die bij 210k km nog niet eerder vervangen is, dan heb je een wonderexemplaar. Ondanks dat ze origineel als onderhoudsvrij werden bestempeld, heeft de praktijk uitgewezen dat ze zo'n 110-130k km mee gaan. Dus ik mag aannemen dat de jouwe al een keer vervangen is geweest.
Als je de ketting langer dan 3-5 sec hoort rammelen bij een koude start, dan weet je dat t tijd is om m te vervangen.
 

newwolf84

Forumguru
En hier ook nog een octavia uit 2011 met 1.2 TSI en ketting. Die van mij komt van een lease maatschappij en is preventief vervangen rond 90.000 km inmiddels staat er 254.000 km op. Bij een koude start hoor ik hem ook rammelen en na een 5 tal seconden is het over. Echter is dit al een hele tijd het geval. Denk dat het binnenkort wel een keer tijd wordt om deze te laten vervangen... just to be sure.
Auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Starten lopen en geen gekke dingen qua onderhoud behalve het reguliere. Betrouwbaarheid is top. To be continued....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan