Distributieriem incl.waterpomp en spanrollen

Faik

Lid
Goedemiddag alleen,

Ik heb een vraagje m.b.t. de kosten van de vervanging van de distributieset incl.waterpomp.

Ik heb bij diverse garages (kwikfit, vakgarages) offertes opgevraagd om de distributieriem met waterpomp te laten vervangen.

Kwikfit €1200
Vakarages regio Den Haag tussen (€900 en €1000)
James autoservice( €1660 in totaal, €894 voor de distributieriem en €766 voor de waterpomp)

Zijn dit normale prijzen en waarom zo grote prijsverschillen tussen al die garages?

Erik_NL

Forumguru
bij onze Citigo uit 2015 is de distributieriem met inclusief spanrol en omlooprol vervangen na 10 jaar en bij km stand 66.000.
Vanwege de lage kilometerstand en op basis van eerdere ervaringen met VAG auto's heb ik de waterpomp niet laten vervangen.
Kostte 550 EUR.
Achteraf bleek dat de garage (geen merkdealer) had kunnen volstaan met zichtinspectie vanaf 10 jaar of 240.000 km, te herhalen telkens na 30.000 km. De riem was nog gaaf evenals de omlooprol en de spanrol. Bij merken zoals Fiat (500) is het vervangingsinterval wel 60.000 km.

Zie de bijdrage met afbeeldingen van SteGo van 29 maart 2025

andrehj

Forumguru
Wordt de waterpomp bij een Citigo niet door de distributieriem aangedreven? Zo ja, dan is het vervangen daarvan toch een werkje van niks als die hele boel toch al los ligt? Ik zou die dan altijd meenemen.

Faik

Lid
Goedemorgen,

Zojuist bij de Skoda dealer in Den Haag geweest, de kosten om de distributieriem incl. waterpomp te laten vervangen zijn €858 incl. Btw en 15% korting omdat de auto ouder dan 5 jaar is, dus goedkoper dan een vakgarage.

Alleen de distributieriem met de rollen te laten vervangen kost €340 incl. Btw.

De adviseur vertelde dat de waterpomp aan de onderkant zit en veel meer werk heeft om in-uit te bouwen en daarom is duurder om te vervangen dan de distributieset, om kosten te besparen( want een waterpomp gaat heel lang mee vertelde de adviseur) stelde hij voor om alleen visueel te controleren op lekkages en bij geen lekkages ga ik het niet vervangen.

Ik heb direct een afspraak gemaakt en laat ik de distributieriem door de officiële Skoda dealer vervangen.

Ik wil jullie allen bedanken voor de adviezen.

Topic kan gesloten worden.

Bovenaan Onderaan