Distributieriem bij 120 dkm of 210dkm vervangen?

willem.tell

Nieuw lid
Goedemorgen,
Ik twijfel over wanneer de distributieriem vervangen moet worden het gaat om een skoda octavia III 2.0 tdi uit 2013. Is bij 160dkm vervangen. Op dat stickertje staat bij 120dkm erbij vervangen? Maar ik lees ook dat het 210dkm zou moeten zijn? Wat is wijsheid?
Wat moet ik aanhouden?
B.v.d mvg Wim
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen vinden het fijn als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Dan over je vraag: welke sticker vermeldt er 120k km? Is dat een Skoda-origineel sticker? Voor de O3 geldt volgens mij voor alle motoren dat ze vanaf 210k km visueel gecontroleerd moeten worden en vervangen bij zichtbare slijtage. Deze riemen zijn echt veel beter dan de oude riemen van vóór 2013, die zaten idd rond de 120k km als vervangingsinterval. Maar niet alle garages weten dat en houden nog de oude van 120k km aan. Als de jouwe dus bij 160k vervangen is en je zit nog onder de 300k is er geen enkele reden om aan een vervanging te denken.
 

hemi24

Forumguru
Wijsheid is om de riem te vervangen voordat deze breekt…

Dat stickertje zal nog wel ergens onderin een la hebben gelegen, want vervangingstermijnen zijn bij VAG al 15 jaar > 120k.
De dealer kan jou het juiste interval zeker vertellen, maar volgens mij zaten de diesels van de O3 op een termijn van 210k.
 

Duijzer

Donateur
Geadviseerde vervanging is 120.000 en dan om de 90.000 km. Dus bij 210.000 weer. Maar als die van jou bij 160.000 pas is gedaan, zou ik 1) controleren of dat werkelijk is gedaan en 2) een inspectie aan de riem en spanrollen uitvoeren. Als dat goed zit kun je nog tot 250.000 km door.
Een particulier kan besluiten wat langer door te rijden met de riem omdat hij toch op zoek gaat naar een andere auto, en er zijn ook leasemaatschappijen die het risico nemen. Die laatste 40.000 km scheelt ze dan toch een fiks bedrag op de kosten gedurende de looptijd. De handelaar die de auto vervolgens koopt (en garantie wil geven) zit er dan mee en zal hem alsnog vervangen. Het materiaal maakt de kosten niet, maar vooral de uren.
 

Thijs4motion

Forumguru
psst hij heeft een 2 liter

heb je een onderhoudsboekje bij de auto, daar zal het zeker instaan.
zelf ben ik niet zo van de lange termijn, maar het scheelt een hoop dat ik het zelf doen.
ik ben ook geen fan van de 30k onderhoudsinterval
 

hemi24

Forumguru
Geadviseerde vervanging is 120.000 en dan om de 90.000 km. Dus bij 210.000 weer. Maar als die van jou bij 160.000 pas is gedaan, zou ik 1) controleren of dat werkelijk is gedaan en 2) een inspectie aan de riem en spanrollen uitvoeren. Als dat goed zit kun je nog tot 250.000 km door.

sorry hoor, maar de 1.9 TDI (BXE) uit 2007 had al een vervangingstermijn van 150k…
 

Tees

Donateur
In het instructieboekje staat dat iig niet @Thijs4motion. Als je een werkplaatshandboek hebt vast wel, dan zou TS eens in ErWin moeten kijken.
Maar wat @Duijzer zegt lijkt me onwaarschijnlijk, van alle modernere motoren (vanaf EA288/211) is t vervangingsinterval echt een stuk langer geworden dan de motoren daarvoor (dus sinds 10 jaar), en veelal vervangen door een inspectie-interval.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb een 2.0 tdi. Bij 175.000 de riem laten vervangen omdat ik nergens kon vinden of dat al gedaan was. En hij was er aan toe…spanrol piepte en riem was een eind uitgedroogd. Leeftijd speelt natuurlijk een rol. De mijne is van 2014. Er is binnen de dealerorganisatie blijkbaar ook verwarring over, want Skoda gebruikt de term ‘advies’. Ze aanvaarden echter geen aansprakelijkheid als hij breekt. Bovendien zegt de VW dealer iets anders over dezelfde motor, dat maakt het niet makkelijker. Ik heb het destijds bij Pon nagevraagd wat de intervallen waren. Pon verkoopt natuurlijk graag onderdelen….Maar blijft staan: controle, controle. En bij twijfel vervangen, de kosten wegen niet op tegen motorschade.
 

Cordoba

Forumguru
Instructieboekje staat het zeker niet in, iets oudere auto's met een onderhoudsboekje moet het oorspronkelijke advies wel terug te vinden zijn. Probleem is ook dat een jaar of 10 terug de intervallen ook voor de oudere auto's opgerekt zijn, waardoor onduidelijkheid is ontstaan. Daarnaast is er een periode geweest dat de meeste VAG-blokken geen distributieriem, maar distributieketting hadden met de bijbhorende veel langere intervallen voor onderhoud/inspectie aan de distributie en waterpomp. Voeg hier nog bij dat bij de dealers grofweg de helft van de verkopers niet eens weet of een auto een distributieriem of -ketting heeft, en de oorzaak van de verwarring is duidelijk.

Overigens zoals al door anderen genoemd: iets te laat onderhoud (kapotte D-riem of verspringen tandjes) is veel duurder dan iets te vroeg vervangen, maar vervangen is door de arbeidsuren geen goedkope klus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Mijn 2.0TDI CFFB uit 2010 is al om de 210dkm. 1.6TDI uit die periode haalde dat idd vaak niet i.v.m. lekkende waterpomp.
Het beste vraag je het na bij een dealer, die kunnen dat a.d.h.v. kenteken of chassisnummer zo nagaan.

Via mijngarage.nl kostte dat bij een universele garage mij in de buurt €550.
Ik heb hem bij de 205dkm laten vervangen toen de auto 7-8 jaar was omdat dat met APK zo uitkwam en niet verwachtte dat ik nog tot de 420dkm zou rijden.
Ik heb daarvoor niets gemerkt en ook de garage heeft niets bijzonders gemeld.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
rij gemiddeld nu 120km per dag 60 heen 60 terug,
dus geen korte afstanden,

De risico´s wil ik niet lopen.
een oliewissel kost ook geen vermogen.
een nieuwe motor/andere auto wel :)
 

Eltjo

Forumguru
Ik ook niet, de fabrikant wil zijn vingers niet branden en heeft baat bij inkomsten voor zijn dealers. En ook temeer omdat VAG 20 jaar geleden als LL interval 50 dkm voorschreef. Ja, dat hebben ze teruggebracht naar die 30dkm. Maar dat geldt dus ook voor auto’s die kortere stukken rijden in veel koudere gebieden waar je motor niet goed op temperatuur komt.
Jij rijdt niet alleen korte stukjes. Wel gewoon je vloeistoffen en lucht in de gaten houden.

De laatste oliewissels waren bij mij na 36dkm en ik kan niet zeggen dat ik verschil merkte.
Wel merkte ik altijd goed verschil na een jaarlijkse rit van 1000 + 450 km in 2 dagen, dat ondanks dat ik NL ook een paar keer per jaar 300 km in een stuk heb en regelmatig >100 km ritten heb.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan