Distributieriem beoordelen

gehaktbal

Forumguru
Bij mijn 1.4 TSI uit 2013 staat volgens de laatste info die ik op het forum heb gezien een check gepland rond de 230.000 km. Volgens VW is dat lifetime, maar mijn idee daarvan is meer dan 230dkm
Daarna elke 30.000 km opnieuw checken.
Ik ga er vanuit dat de distributieriem nog origineel is.

Mijn vraag is: hoe wordt deze riem beoordeeld? Ik weet: bij twijfel vervangen. Maar misschien is iemand hier technisch onderlegd die aan kan geven dat dit hopelijk geen twijfel is?

Ik zie geen scheuren of wat dan ook. Het enige wat ik zie is dat over de hele tiem de tandjes ietsjes afgekloven zijn, wat misschien ook niet zo gek is na deze kmstand. Verder is alles ook keurig droog en geen stof/rubber slijpsel of wat dan ook te bekennen.
 

Bijlagen

  • 39B25214-59B5-48AB-829E-B5EF6CDCAD62.jpeg
    39B25214-59B5-48AB-829E-B5EF6CDCAD62.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 49
  • B8ED4149-359D-45B3-A8DD-2187163EFF87.jpeg
    B8ED4149-359D-45B3-A8DD-2187163EFF87.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 49
  • 35FD1060-2ECB-4F91-87F6-B1973F7F2414.jpeg
    35FD1060-2ECB-4F91-87F6-B1973F7F2414.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 48

hemi24

Forumguru
Tja, vraag is hoe lang je meteen auto wilt doen en wat het risico je op een gegeven moment waard is…
Persoonlijk zou ik vanaf 210k niet teveel risico willen lopen, zeker niet als je nog minimaal een ton door zou willen!
 

Tees

Donateur
Eens met @hemi24. Verder lijken er aan de tandenkant wel wat droogtescheurtjes in te zitten, dat zou een goede reden kunnen zijn om m te laten vervangen. De rugzijde ziet er zo te zien prima uit. Maar ik ben geen expert hierop, hooguit technisch wel handig.
 

gehaktbal

Forumguru
@Tees zo beschrijf ik mezelf ook
Thx zo ver mannen. Zoals ik het zelf interpreteer: Binnenkort vervangen dus maar in principe geen zaak van leven of dood als het morgen niet gedaan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Thijs4motion

Forumguru
er wordt nooit gekeken naar de distributie riem, hoe dat deze eruit ziet.,
het is zo´n vitaal onderdeel dat deze op een vastgesteld termijn vervangen moet worden.

daarbij, je ziet nu de riem en deze ziet er goed uit.
maar in welke staat zijn de geleiderollen, spanrol e.d.
 

gehaktbal

Forumguru
In mijn Japans verleden werd het ding gewoon elke 9 jaar of 100.000 km vervangen incl waterpomp. Maar hier zit dit een stukje anders. De waterpomp zit aan de andere kant vd motor en heeft zijn eigen tandriem(pje). De distributieriem is “lifetime” volgens de fabrikant oftewel de Duitse degelijke bakken mogen de kliko in na 200.000+ km :D
 

Thijs4motion

Forumguru
dat sommige merken geen interval maar hadden, was ik niet van op de hoogte,
de merken waarmee ik werk hebben allen nog een interval.

ik vraag me af als je die verantwoordelijkheid legt bij de dealer,
wat voor garantie je er dan op hebt. waarschijnlijk niets....
 

Tees

Donateur
Er zijn een paar websites die zeggen dat de EA211 distributieriem in de olie draait, maar volgens mij is dit een gewone droge distributieriem die aan de buitenkant van de motor zit achter een afdekstuk. Anders zou visuele inspectie zoals voorgeschreven door VAG vanaf 240 kkm wel een relatief arbeidsintensieve klus zijn. En dan zou elke riem afgekeurd worden vanwege sporen van olie (één van de aandachtspunten volgens de service manual) :deuk:

Misschien zijn ze in de war met de ketting die in de EA111 modellen zit ;)
 

hemi24

Forumguru
Lijkt aardig olievrij op de foto’s… :deuk:

Bij de 1.2 van PSA draait de distributieriem wel in de olie (en ook regelmatig in de soep), maar daar is beperkte visuele inspectie mogelijk via de vulopening…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Klopt @hemi24 en volgens mij geldt dat ook voor sommige EcoBoost motoren van Ford. Deze schijnen ook extreem gevoelig te zijn voor de gebruikte olie.
 

dj.verhulst

Forumguru
Lijkt aardig olievrij op de foto’s… :deuk:

Bij de 1.2 van PSA draait de distributieriem wel in de olie (en ook regelmatig in de soep), maar daar is beperkte visuele inspectie mogelijk via de vulopening…



die PSA 1.2 en 1.6 hebben ook veel andere problemen ,, sterk vervuilende gaskleppen en aanslag op kleppen in inlaat die de motor loop ontregelen en aanslag op de zuiger bodems ,, voor mensen die weinig lange afstanden rijden hebben er last van , men noemt het wel eens weg werp motorblokken .... na 150 a 200 K zijn ze helemaal op
 
Bovenaan Onderaan